عصر بازار

هشدار به تکرار چهارشنبه سیاه در اروپا

عصر اعتبار- سرمایه داران اخطار می دهند! اگر نتیجه رای بریکس به جدایی بریتانیا از انگلیس بینجامد بازارهای مالی فرو می ریزد.

هشدار به تکرار چهارشنبه سیاه در اروپا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، تا 23 ژوئن دست کم 11 روز دیگر باقیست؛11 روزی که از هفته گذشته آثارش را در بورس ها  و بازارهای مالی جهان می توان دید.حتی بازار نفت که می رفت روند رو به رشد خود را ادامه بدهد،با انتشار گزارش نظرسنجی مردم بریتانیا  کاهش یافت. گزارش نظر سنجی از موافقت 55 درصدی  برای جدایی از اتحادیه اروپا حکایت دارد.اتفاقی که برخی از موسسات مطالعات مالی می گویند،ممکن است چهارشنبه سیاه *دوباره تکرار شود.

    مطالعات ریسک پذیری در بازارهای مالی نشان می دهد که بازارهای بریتانیا می توند یک چهارم از ارزش خود را از دست بدهد اگر رای انتخابی به خروج از اتحادیه اروپا منجر شود.

    بیل موروکف محقق موسسه آکیسما می گوید:«بازارها آشفته خواهد شد.» فرضیه های آزمایش شده نشان می دهد که استرس موجود در بازار سبب شده تا بازار سهام 60 درصد و در بازار اوراق 40 درصد ریسک پذیر شوند.

    براساس این  سناریو ، انتظار این است که سهام در بریتانیا در  2 تا 3 ماه  آینده حدود 24 درصد سقوط کند.

    این سقوط ارزش  صدها یا هزاران سهام بازنشستگی و صندوق های سرمایه را کم خواهد کرد. موراکف می گوید: بازار سهام اروپا حدود 20 درصد سقوط کرده و نمی توان اننظاری برای تاثیر پذیر نبودن وال استریت داشت.زیرا  همبستگی بین بازارها با بازار آمریکا  نشان می دهد که باید منتظر تاثیراین اتفاق  بر سایر بازارها را هم داشت.

    استرالیایی ها هم مثل مردم بریتانیا در 23 ژوئن همزمان برای ماندن در اتحادیه اروپا رای گیری خواهند کرد.

    تحلیل گران می گویند بعد از بحران مالی 1992 که به چهارشنبه سیاه معروف شد، این اتفاق می تواند دوباره بورس ها را بکشند. با این حال در حال حاضر پوند که در برابر سایر پول های اروپایی ضعیف تر شده ،با نزدیک شدن به زمان رای گیری قدرت گرفته است.

    شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ دنبال می‌کند، به بالاترین سطح در یک هفته اخیر صعود کرد. این شاخص پس از انتشار نظرسنجی دانشگاه میشیگان که نشان داد شاخص اعتماد مصرفی آمریکا در ماه مه کمتر از میزان مورد پیش بینی کاهش پیدا کرده است، مورد حمایت قرار گرفت.

    ---------------------------------------------------

    *چهارشنبه سیاه  به 16 سپتامبر 1992 میلادی گفته می‌شودکه در این روز، جرج سوروس، سرمایه دار آمریکایی توانست بانک انگلستان (بانک مرکزی انگلستان) و واحد پولی انگلستان، «پوند» را به زانو درآورد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو