عصر بازار

هزینه جنگ های سال گذشته، هر نفر ۵ دلار

عصر اعتبار- مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی اعلام کرد:هزینه های جنگ در سال گذشته ۱۳.۳ درصد از GDP جهانی را از بین برده است.

هزینه جنگ های سال گذشته، هر نفر ۵ دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، مجمع جهانی اقتصاد درگزارش شاخص صلح در جهان اعلام کرد:« سال 2015، برای صلح و امنیت بین المللی سال بدی بوده است.اگرچه صلح جهانی به دلیل تمایلات تاریخی از دست رفته،اما  شواهد در همین سال نشان می دهد که تعداد زیادی از مرگ و میرها ناشی از درگیری های بین المللی برای 25 سال اخیر بسیار بیشتر از جنگ جهانی دوم بوده است.»

    در این گزارش آمده است:« تردیدی نیست که خشونت ها هزینه های اقتصادی زیادی دارد.بررسی ها نشان می دهد که اقتصاد بین المللی تحت تاثیر خشونت ها 13.6 تریلیون دلار در سال 2015 از دست داده که این رقم به میزان برابری قدرت خرید(PPP) بوده که از دست رفته است. درواقع این رقم معادل 5 دلار در هر روز برای هر نفر در این کره خاکی است؛ یا به عبارتی  11 برابر بیش از میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در جهان بوده است.»

    این گزارش می افزاید:« عوارض خشونت ها همچنان ادامه دارد. در دوره ای که انسان ها برای اثرات ناشی از جنگ هزینه احساسات می پردازند،باید  ضربه های مالی به اقتصاد را هم متحمل شوند.این فاکتور البته در کنار هزینه های جنگ کمتر محاسبه شده است،در حالی که باید تاثیرات اقتصادی به عنوان یکی از مولفه های بازدارنده در جنگ ها و خشونت ها مشخص شود تا باعث جلوگیری از خشونت ها شود،زیرا جنگ ها اساسا اقتصاد ها را غیر مولد می کنند.»

    این سازمان بین المللی تاکید کرده است:« هزینه های ناشی از جنگ تنها مربوط به جنگ های بین المللی نیست و  خشونت های داخلی هم  هزینه دارد. خشونت های داخلی شامل هزینه های نظامی، امنیتی و یا  پلیس نیست و یا برای مقابله با آدمکشی و جرائم معمول نیست،بلکه منظور هزینه های تروریستی است.»

    براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، در واقع رقم 13.6 تریلیون دلار محاسبه شده هزینه ناشی از جنگ های 2015،به میزان 13.3 درصد از GDP جهان را از بین برده است. این رقم 1.876 هزار دلار برای هر نفر در دنیاست.این عدد از دو جهت قابل توجه است: اول اینکه،ادامه خشونت ها بیش از 70 درصد از اقتصاد دنیا را  تحت تاثیر خشونت ها تعلیق می کند،زیرا دولت ها وقت و هزینه خود را صرف امنیت داخلی خود می کنند و کمتر به اقتصاد می پردازند. درحالی که در صلح کامل جهانی این منابع می تواند مستقیما  در جایی دیگر صرف شود.

    دوم ضرر و زیان خشونت ها بسیار زیاد است، آنقدر که این هزینه ها حتی از هزینه های برقراری صلح کامل جهانی بیشتر است به همین دلیل لازم است که جامعه جهانی است برای صلح هزینه کند.»

    مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود عنوان کرده که:« هزینه هایی که برای جنگ می شود،در مقایسه با هزینه هایی که برای صلح می شود،نامتناسب است. در سال 2015 هزینه ای که برای حافظان صلح سازمان ملل انجام شده، تنها 1.1 درصد از هزینه هایی است که برای خشونت های نظامی در نظر گرفته شده است.منابع حفاظت از صلح تنها 8 میلیارد و 27 میلیون دلار بوده است.»

    براساس این گزارش، با سرمایه گذاری بیشتر در ایجاد صلح و حفاظت از صلح می توان به توسعه پایدار در جهان رسید. این اعداد نشان می دهد، سرمایه گذاری در فعالیت هایی که با صلح بدست می آید بسیار بیشتر از هزینه هایی است که در درگیری ها از دست می رود.

    در پایان گزارش تاکید شده ،علاوه بر این، یک پدیده جدید در حال ظهور است. در برخی از کشورها سطح کلی خشونت در حال افزایش است و نابرابری صلح ایجاد می شود. این اتفاق نابرابری های اقتصادی را در بسیاری از کشورها افزایش خواهد دادو به همان میزان عقب افتادگی اقتصادی ادامه می یابد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو