عصر بازار

التهاب بورس‌های آسیایی در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

عصر اعتبار- بازارهای سهام آسیا در نخستین روز معاملات هفته جاری در بحبوحه ابهام پیرامون تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخهای بهره و وضعیت انگلیس در اتحادیه اروپا به سطح پایین‌تری عقب نشستند.

التهاب بورس‌های آسیایی در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه بجز ژاپن 1.7 درصد سقوط کرد که بزرگترین کاهش روزانه از 11 فوریه بود. این شاخص در دو روز معامله گذشته تقریبا چهار درصد سقوط کرده است.


    شاخص نیک‌کی 225 ژاپن 2.8 درصد ریزش کرد و به 16134.91 واحد رسید در حالیکه کسپی کره جنوبی 1.6 درصد اُفت کرد و در 1986.42 واحد ایستاد. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ 2.5 درصد عقب نشینی کرد و در 20513.30 واحد قرار گرفت در حالیکه شاخص شانگهای کامپوزیت در سرزمین اصلی چین 0.9 درصد سقوط کرد و در 2901.19 واحد ایستاد. شاخصهای سهام در آسیای جنوب شرقی هم در سطح پایین‌تری ایستادند.


    بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، بازارها پیش از این انتظار داشتند بانک مرکزی آمریکا ماه جاری افزایش نرخهای بهره را آغاز کند، اما اکنون انتظارات برای تحکیم سیاست پولی آمریکا تغییر یافته است. نشست سیاستگذاری این بانک که روز چهارشنبه به پایان می‌رسد و سخنرانی جانت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا به دقت دنبال می‌شوند.

    یلن هفته گذشته اظهار کرده بود اقتصاد آمریکا با وجود آمار اشتغال ضعیف ماه مه همچنان محکم به نظر می‌رسد. شاخصهای دیگر از بازار کار مثبت بوده‌اند و افزایش نرخهای بهره انجام خواهد گرفت با اینهمه به دلیل ابهامات زیادی که وجود دارد، به زمان این افزایش اشاره ای نکرده بود.


    از سوی دیگر گمانه زنی‌ها درباره اینکه آیا مردم انگلیس در همه‌پرسی 23 ژوئن به ماندن در اتحادیه اروپا رای می‌دهند، افزایش یافته است. نظرسنجی که هفته گذشته در روزنامه ایندیپندنت منتشر شد، حاکی از این است که 55 درصد از شهروندان انگلیسی مایل به ترک این بلوک هستند. این همه‌پرسی همچنان اصلی‌ترین موضوعی خواهد که بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


    سرمایه گذاران به خرید اوراق قرضه دولتی ژاپنی هجوم بردند و در نتیجه تقاضای بالا، بازده اوراق قرضه 10 ساله در اوایل معاملات روز دوشنبه بازار آسیا به رکورد پایین منفی 0.165 درصد رسید و بازده اوراق قرضه 20 ساله این کشور هم به رکورد پایین 0.175 درصد رسید. بازده اوراق قرضه دولتی در سراسر جهان طی روزهای اخیر به رکورد پایینی سقوط کرده که منعکس کننده احتیاط سرمایه گذاران در برابر ریسکهای احتمالی است.


    در وال استریت، شاخصهای سهام روز جمعه برای دومین روز متوالی ریزش کردند. شاخص داوجونز اینداستریال اوریج 0.67 درصد اُفت کرد و در 17865.34 واحد بسته شد و استاندارد اند پورز 500 با 0.92 درصد کاهش، در 2096.07 واحد ایستاد در حالیکه نزدک کامپوزیت 1.29 درصد ریزش کرد و در 4894.55 واحد بسته شد.


    بهای معاملات نفت خام آمریکا در معاملات الکترونیکی بازار بورس کالای نیویورک 70 سنت کاهش یافت و به 48.37 دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه 1.49 دلار یا سه درصد کاهش یافت و در 49.07 دلار در هر بشکه بسته شد با اینهمه برای کل هفته حدود 0.9 درصد رشد نشان داد. نفت برنت که قیمت پایه معاملات بین‌المللی است در بازار لندن 64 سنت کاهش یافت و 49.90 دلار معامله شد. بهای معاملات نفت برنت روز جمعه با 1.41 دلار یا 2.7 درصد کاهش، 50.54 دلار معامله شد و برای کل هفته 1.8 درصد افزایش رقم زد. قیمتهای نفت هفته گذشته به بالاترین حد در 11 ماه گذشته صعود کرده بودند.


    در بازارهای ارزی، دلار از 107.16 ین در معاملات جمعه به 106.14 ین در روز دوشنبه صعود کرد در حالیکه یورو از 1.1298 دلار به 1.1236 دلار افزایش یافت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو