عصر بازار

معاون سازمان بورس:

جذب سرمایه گذاران خارجی به اجرای استاندارد گزارشگری مالی نیاز دارد

عصر اعتبار- معاون سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : لازمه جلب و جذب سرمایه گذاران خارجی تهیه گزارشگری مالی (آی. اف. آر. اس) است، بدون تهیه این اطلاعات، امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران بسیار دشوار خواهد شد.

جذب سرمایه گذاران خارجی به اجرای استاندارد گزارشگری مالی نیاز دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حسن امیری، عضو هیات مدیره سازمان مزبور اظهار داشت: بهبود فضای کسب و کار در سطح جهانی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیازمند ارایه اطلاعات مالی بر اساس استانداردهای بین‌المللی است .
    وی افزود: اطلاعات منعکس در صورت‌های مالی مبنای بسیاری از تصمیمات استفاده‌کنندگان بوده و نشان‌دهنده وضعیت مالی، نتایج عملکرد و جریان‌های نقدی واحدهای تجاری است.
    معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: تهیه صورت‌های مالی مطابق استانداردهای ملی در هر کشوری صورت می‌گیرد و رشد تجارت بین‌المللی و جریان‌های سرمایه و پیوستگی اقتصادی فزاینده در دو دهه گذشته، منجر به تمایل به هماهنگ‌سازی استانداردهای حسابداری در میان کشورها شده است.
    وی ضمن تاکید بر ضرورت همسان سازی استانداردهای بین‌المللی در اقتصاد جهانی، اضافه کرد: داشتن مجموعه واحدی از استانداردهای با کیفیت بالا، منافع سرمایه‌گذاران را تأمین می‌کند و هزینه‌های دسترسی به بازارهای سرمایه در سراسر جهان را کاهش می‌دهد.
    این مقام مسئول یادآور شد: یک بازار سرمایه یکپارچه،نیازمند برخورداری از استانداردهای آشکار است، زیرا این مجموعه واحد، مقایسه‌پذیری و درک گزارشگری مالی را بهبود می‌بخشد.
    به گفته وی، پیاده سازی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (آی.اف.آر.اس ) منجر به افزایش شفافیت، تقویت پاسخگویی و مشارکت در کارایی اقتصاد می‌شود.
    امیری گفت : بسترسازی و اجرای سیاست‌های دولت برای توسعه بازار سرمایه و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بازار باید از استانداردهای مورد توافق بین‌المللی استفاده شود.
    به گفته وی، فراهم سازی امکان تشکیل بورس بین‌المللی، کمک به سرمایه‌گذاران در تنوع‌ بخشی به سرمایه‌گذاری در بورس‌های مختلف جهان، امکان پذیرش شرکت‌ها در بورس سایر کشورها و پذیرش متقابل شرکت‌های ‌خارجی در بورس ایران از دیگر ضروریات به کارگیری آی.اف.آر.اس است.
    امیری اضافه کرد: افزایش شرکت‌های چندملیتی، جهانی شدن تجارت و تامین نیازهای مالی، داشتن مجموعه استانداردهای حسابداری با کیفیت و جهانی را اجتناب‌ناپذیر کرده و سبب صرفه‌جویی در زمان و هزینه تهیه صورتهای مالی بر مبنای استانداردهای مختلف می شود.
    وی گفت: سازمان برای افزایش شفافیت اطلاعاتی و توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه بین‌المللی این بازار، سال‌های گذشته پیگیری‌های مستمری را به منظور افزایش همگرایی استانداردهای ملی با استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (آی.اف.آر.اس ) انجام داد.
    این مسئول در بازار سرمایه افزود: پس از مکاتبه با وزیر امور اقتصادی و دارایی و ارائه گزارش توجیهی، نقشه راه پیاده‌سازی آی.اف.آر.اس تدوین شد.
    امیری اضافه کرد: براساس مصوبه سال 1390 سازمان حسابرسی و مصوبه سال 1392 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بکارگیری آی.اف.آر.اس، کمیته راهبری در این زمینه زیر نظر رییس سازمان بورس و کارگروه‌های تخصصی شامل فنی و تخصصی، ارزش‌های منصفانه و آموزش تشکیل شد.
    به گفته وی، کمیته مزبور با حضور نمایندگانی از وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سازمان های حسابرسی، بورس و اوراق بهادار،سازمان امور مالیاتی کشور، جامعه حسابداران رسمی ایران، کانون کارشناسان رسمی دادگستری، مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه، انجمن حسابداری ایران، انجمن حسابداران خبره ایران و خبرگان مالی و حسابداری، در سال 1394 تشکیل شد.
    وی امضای تفاهمنامه میان سازمان های حسابرسی و بورس و اوراق بهادار را یادآور شد وگفت: مطابق با مفاد تفاهم‌‌نامه، زمان‌بندی به کارگیری استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی به این شرح تعیین شد و آن دسته از شرکت‌هایی که سازمان بورس و اوراق بهادار تعیین می‌کند، در سال 1395 ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی 1395 بر اساس آی.اف.آر.اس شده اند، اما سایر شرکت‌ها برای تهیه صورت‌‌های مالی مبتنی بر آی.اف.آر.اس الزامی ندارند، بلکه مجازند نسبت به آن اقدام کنند.
    وی اضافه کرد: سایر ناشران بزرگ ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به نحوی که سازمان تعیین می‌کند، ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی سال مالی 1396 بر اساس آی.اف.آر.اس خواهند شد، همچنین هماهنگی‌های لازم با بنیاد آی.اف.آر.اس برای تسریع در انتشار ترجمه رسمی این استانداردها توسط سازمان حسابرسی انجام خواهد شد.
    به گفته این مقام مسئول، قرار است فهرست اسامی شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی مبتنی بر آی.اف.آر.اس هستند، در اولین فرصت پس از بررسی در کمیته راهبری و تصویب در هیات مدیره، اطلاع‌رسانی کنند.
    به گزارش ایرنا، استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی (آی.اف.آر.اس) برای ایجاد شفافیت مالی در شرکت های بورسی بکارگرفته می شود.
    بر اساس گزارش ها، در بیش از 120 کشور، استفاده از این استانداردها برای شرکت های بورسی الزامی است.
    پس از اجرایی شدن برجام، شرکت های متعدد خارجی برای سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های ایرانی وارد مذاکره شده اند که روند برخی از این مذاکرات، به دلیل نبود شفافیت شرکت های ایرانی، کند شده است.
    استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی (IFRS)، به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شود که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین المللی(IASB) تدوین شده‌اند. هدف این استانداردها، تهیه صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی در قالب یک استاندارد جهانی است.
    هیات استانداردهای حسابداری بین المللی (IASB)، یک نهاد مستقل در لندن است که 15 عضو از کشورهای مختلف دارد و کار خود را از سال 2001 آغاز کرده است.
    پایه‌گذاری این هیات توسط شرکت‌های بزرگ حسابداری، موسسه های مالی خصوصی و تعدادی دیگر از سازمان‌های حرفه‌ای در حوزه حسابداری انجام شده است.
    پذیرش آی.اف.آر.اس، توسط یک شرکت می‌تواند موجب شود تا صورت‌های مالی خود را با اصول مشابه به شرکت‌های رقیب خارجی ارائه کند، در نتیجه قابلیت مقایسه بین اطلاعات این شرکت‌ها وجود داشته و علاوه بر آن شرکت‌های مادری که شرکت‌های تابعه آنها در سایر کشورهایی وجود دارند و آی.اف.آر.اس را پذیرفته‌اند، قادرند تا یک زبان مشترک حسابداری داشته باشند و همچنین بکارگیری آی.اف.آر.اس می‌تواند برای شرکت‌هایی که قصد افزایش سرمایه‌گذاری خارجی دارند، سودمند باشد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی