عصر بازار

اونس به محدوده ۱۲۸۰ دلار بازگشت

جهش طلا درآغاز هفته بانکی

عصر اعتبار- هفته جدید بازارهای جهانی فلزات گرانبها، ادامه رشد ارزش فلز زرد را به همراه داشت. اونس طلا که هفته گذشته با ۵/ ۲ درصد رشد دیگر به قیمت ۱۲۷۳ دلار رسیده بود، صبح دوشنبه به محدوده ۱۲۸۰ دلار رفت، با این همه قیمت‌های بالا در برخی مقاطع باعث افزایش فروش‌ها می‌شد.

جهش طلا درآغاز هفته بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، قیمتی که تا ساعت 30/ 7 عصر روز گذشته برای اونس ثبت شد، 1282 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به عنوان قیمت نهایی اولین روز کاری هفته رقم خورده باشد. اونس طلا از ابتدای ماه جاری میلادی حدود 5 درصد و از ابتدای سال جاری میلادی حدود 20 درصد جهش داشته است.

    این هفته در حالی با رشد طلا آغاز شده که خوش‌بینی سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای به روند کوتاه‌مدت بهای فلز زرد تشدید شده است. البته بازارها در کنار شتاب فنی، به داده‌های بنیادینی که از نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو و دیگر بانک‌های مرکزی خواهد آمد نیز چشم دارند. نشست بسیار مهم بانک مرکزی آمریکا از امروز سه‌شنبه آغاز می‌شود و چهارشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای به کار خود پایان می‌دهد.

     

    اوج یک ماهه

    اونس طلا روز دوشنبه را با قیمت 1274 دلار آغاز کرد که اندکی بالاتر از قیمت نهایی هفته گذشته بود. اما این روند خیلی زود شدت گرفت تا اونس به محدوده بالاتر صعود کند. تا زمانی که این گزارش نوشته می‌شد اونس در میانه‌های محدوده 1280 دلار بود تا در اوج یک ماهه خود قرار داشته باشد. روند روز دوشنبه تحت‌تاثیر عواملی مشابه با هفته گذشته رقم خورد. از یکسو افزایش احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نگرانی‌ها را تشدید و به نفع طلا کار کرده است. تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «کاپیتال اکونومیکس» پیش‌بینی کرده‌اند که اگر مردم بریتانیا در همه‌پرسی 23 ژوئن به خروج از اتحادیه اروپا رای دهند، قیمت طلا احتمالا تا سطح 1400 دلاری افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر افزایش احتمال ادامه ثبات نرخ‌های بهره در آمریکا توجه بازارها را به خود جلب کرده است. نگرانی‌های تازه درباره اقتصاد جهان به حدی است که روز دوشنبه بهای نفت هم به همین دلیل تحت‌فشار قرار گرفت. صبح روز گذشته شاخص دلار نیز تضعیف شد تا عامل کمکی دیگری برای فلز زرد فراهم باشد. دست آخر افت بازارهای سهام نیز به رشد بیشتر طلا کمک کرد.

    به این ترتیب روند روز دوشنبه همسو با پیش‌بینی‌های هفتگی بود. در آخرین نظرسنجی کیتکو از کارشناسان، 21 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 13 نفر معادل 62 درصد، افزایش و 3 نفر معادل 14 درصد پاسخ‌دهندگان کاهش قیمت‌ها را در روزهای هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند. 5 تحلیلگر معادل 24 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان نیز در مجموع 852 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 633 نفر معادل 74 درصد، افزایش و 138 نفر معادل تنها 16 درصد، کاهش قیمت‌ها را در روزهای آینده پیش‌بینی کرده‌اند. 81 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

     

    نشست ژوئن

    اونس که پس از رسیدن به کف 1200 دلاری در اواخر ماه مه چندی است به سوی مرز 1300 دلار حرکت می‌کند، اکنون بیش از هر چیزی به نتایج نشست ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو توجه دارند. اونس طلا احتمالا امروز را به نوسان‌های انتظاری خواهد گذراند، اما نوسان‌های چهارشنبه احتمالا بیشتر خواهد بود.

    فدرال رزرو در حالی به‌دنبال فرصتی مناسب برای افزایش نرخ بهره وجوه فدرال است که بانک‌های مرکزی ژاپن و اروپا همچنان نرخ بهره منفی را در اولویت قرار داده‌اند. نشست بانک‌های مرکزی آمریکا، بریتانیا، ژاپن و سوئیس طی روزهای آینده برگزار خواهد شد. این نشست‌ها نیز به‌شدت در بازارها دیده بانی خواهند شد، اما قدرت اثرگذاری هیچ یک از بانک‌های مرکزی جهان به اندازه بانک مرکزی ایالات متحده نیست.

    فدرال رزرو در دسامبر 2015 برای اولین بار در 10 سال پیش از آن نرخ بهره وجوه فدرال را افزایش داد، اما در ماه‌های پس از آن احیای ضعیف اقتصاد و همچنین وضصعیت نابسامان چند اقتصاد عمده به‌خصوص چین باعث شد اعضای کمیته بازار آزاد در انقباضی تر کردن سیاست پولی بانک مرکزی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان احتیاط کنند. حالا بحث بر سر این است که آیا احیای اقتصاد آمریکا آنقدر قدرتمند است که افزایش نرخ‌های بهره را تاب بیاورد یا نه. زمان انقباض بیشتر هم دومین مساله مهم است. در صورتی که فدرال رزرو در نشست‌های آتی خود افزایش نرخ‌های بهره را تصویب کند، دلار تقویت و طلا تضعیف خواهد شد. احتمال تعویق دوباره افزایش نرخ‌های بهره آمریکا بود که در 10 روز گذشته اونس را رشد داد. اونس طلا از ابتدای ماه جاری میلادی حدود 5 درصد و از ابتدای سال جاری میلادی حدود 20 درصد جهش داشته است.

    روند کوتاه‌مدت

    به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده علاوه‌بر نتایج نشست فدرال رزرو، انتشار آمارهای مهم اقتصادی آمریکا، منطقه یورو و چین نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت. به گزارش سایت طلا، تازه‌ترین تحلیل فنی دیلی «اف ایکس استریت» نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در کوتاه‌مدت بین 1259 تا 1297 دلار در نوسان خواهد بود. این تحلیل فنی که صبح دوشنبه منتشر شد نشان می‌داد که سطح مقاومتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت 1297 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا 1303 دلار افزایش خواهد یافت و احتمال افزایش بیشتر تا سطح 1327 دلاری نیز وجود دارد. سطح حمایتی قیمت طلا 1259 دلار در نظر گرفته شده بود، سطحی که اگر می‌شکست، قیمت طلا احتمالا تا 1236 دلار نیز کاهش می‌یافت. از سوی دیگر همان طور که اشاره شد تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اتمام نشست فدرال رزرو آمریکا در روز چهارشنبه و همچنین برگزاری نشست بانک‌های مرکزی انگلیس ژاپن و سوئیس تاثیر زیادی بر تحولات قیمت جهانی طلا در روزهای آینده خواهد داشت. نظرسنجی جدید موسسه «سی ام ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست ژوئن تنها 9/ 1درصد است، اما احتمال اینکه فدرال رزرو تا پایان امسال یک بار نرخ بهره را افزایش دهد به 8/ 58 درصد رسیده است. جنت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا گفته است که افزایش نرخ بهره هنوز یک تصمیم مناسب و درست است، ولی اشاره‌ای به زمان دقیق افزایش نرخ بهره نکرده است. امروز سه‌شنبه استرالیا آمارهای اعتماد تجاری بخش خصوصی را منتشر خواهد کرد. نرخ تورم انگلیس نیز امروز منتشر می‌شود. آمارهای خرده‌فروشی و قیمت واردات آمریکا هم اعلام می‌شود. روز چهارشنبه بریتانیا آمارهای اشتغال و آمریکا نیز قیمت تولید‌کننده تولید صنعتی و فعالیت صنعتی را اعلام خواهد کرد. در همین روز فدرال رزرو نیز تصمیم خود در خصوص نرخ بهره را اعلام و جنت‌یلن نیز در نشست خبری شرکت خواهد کرد. روز پنج‌شنبه هم بانک مرکزی ژاپن نرخ بهره خود را اعلام می‌کند. بانک مرکزی سوئیس نیز سیاست‌های پولی را اعلام خواهد کرد. در کنار همه این عوامل، نباید فراموش کرد که وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای آسیایی به‌خصوص چین و هند نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا خواهد داشت.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی