عصر بازار

اولی‌ها از کدام در وارد خانه شدند؟

عصر اعتبار- خانه اولی‌هایی که یک سال پیش در صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن ثبت نام کردند و حالا می‌توانند دو برابر مبلغ سپرده خود را وام بگیرند ممکن است تعداد معاملات مسکن کل کشور را ۸ درصد افزایش دهند.

اولی‌ها از کدام در وارد خانه شدند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، خانه اولی‌هایی که یک سال پیش در صندوق پس‌انداز مسکن یکم بانک مسکن ثبت نام کردند و حالا می‌توانند دو برابر مبلغ سپرده خود را وام بگیرند ممکن است تعداد معاملات مسکن کل کشور را 8 درصد افزایش دهند.

     تاکنون 47 هزار نفر درصندوق پس انداز مسکن یکم ثبت نام کرده‌اند که با این تعداد ثبت‌نام نزدیک به یک هزار میلیارد تومان پس انداز انجام گرفته است.

    ماهیت صندوق پس انداز مسکن یکم این است که به میزان دو برابر پس انداز متقاضیان، تسهیلات داده می‌شود که با پس انداز یک هزار میلیارد تومانی که در صندوق پس انداز مسکن یکم انجام شده، 2 هزار میلیارد تومان از سوی بانک تسهیلات داده می‌شود.

    اما کسانی که قصد خرید خانه از این طریق را دارند باید یک سوم مبلغ وام را در بانک مسکن سپرده‌گذاری و پس از یک سال دو برابر آن را به اضافه مبلغ اولیه دریافت کنند. مثلا زوجین خانه اولی تهرانی که می‌خواهند وام 80 میلیونی دریافت کنند باید 40 میلیون تومان در بانک سپرده بگذارند و پس از یک سال 80 میلیون تومان وام بگیرند که با 40 میلیون تومان خودشان 120 میلیون تومان می‌شود.

    سقف تسهیلات نیز بیشتر از 80 درصد قیمت خانه را پوشش نمی‌دهد و مابقی مبلغ را باید خریدار تهیه کند. حداکثر مدت بازپرداخت تسهیلات نیز 12 سال است.

    سقف فردی تسهیلات قابل اعطا بر روی هر واحد در شهر تهران 80 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ بالای 200 هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان و سایر مناطق شهری معادل 40 میلیون تومان تعیین شده است.

    حداقل متوسط موجودی در هر دوره 6 ماهه برای کسب سقف‌های تسهیلاتی 80 میلیون تومان، 60 میلیون تومان و 40 میلیون تومان، به ترتیب 13.5 میلیون تومان، 10 میلیون تومان و 6.7 میلیون تومان تعیین می‌شود. بنابراین چنانچه سپرده گذاران اقدام به افتتاح حساب با حداقل های اعلام شده کرده و در طول مدت سپرده گذاری موجودی حساب خود را افزایش ندهند پس از شش دوره انتظار شش ماهه معادل سه سال می توانند از سقف های تعیین شده بهرمند شوند.

    دارندگان این حساب قادر خواهند بود پس از گذشت حداقل 12 ماه (2 دوره) از تاریخ افتتاح حساب خود با رعایت متوسط موجودی‌های لازم، از سقف تسهیلات با سپرده طرح برخوردار شوند. بنابراین چنانچه سپرده گذاران شهر تهران قصد دریافت تسهیلات 80 میلیون تومانی را داشته باشند باید مبلغ 40 میلیون تومان، سپرده گذاران شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت جهت دریافت تسهیلات 60 میلیون تومانی باید مبلغ 30 میلیون تومان و سپرده گذاران شهرهای کمتر از 200 هزار نفر جمعیت برای دریافت وام 40 میلیون تومانی باید مبلغ 20 میلیون تومان را به مدت یک سال در حساب صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری کنند.

    نرخ سود تسهیلات فروش‌اقساطی اعطایی از محل این حساب معادل نرخ سود تسهیلات با سپرده در زمان اعطای تسهیلات تعیین و با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار در حال حاضر 13 درصد است. نرخ سود تسهیلات احداث واحد مسکونی نیز در دوران مشارکت و بازپرداخت همانند نرخ سود تسهیلات خرید خانه (در حال حاضر 13 درصد) است.

    تا کنون 47 هزار نفر در تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم ثبت نام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود هر ماهه 4 هزار نفر از این تعداد وارد بازار مسکن شوند.

    حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه از طریق صندوق پس‌انداز مسکن یکم در مجموع 3 هزار میلیارد تومان تزریق منابع به بازار مسکن انجام می‌شود، اظهار داشت: این تسهیلات از دو جنبه برای بازار مسکن حائز اهمیت است اول اینکه این مبلغ به تدریج وارد بازار مسکن می‌شود بنابراین اثرات تورمی کمی دارد.

    وی افزود: دولت در این تسهیلات درگیر نشده است و بانک مسکن از محل سپرده متقاضیان و منابع داخلی خود این تسهیلات را پرداخت می‌کند.

    مظاهریان اینگونه تسهیلات را سلامت‌ترین نوع مداخله در بازار مسکن دانست و گفت: این یکی از برنامه‌هایی است که دولت برای بازار مسکن دارد تا به وسیله پرداخت تسهیلات، اثراتی را در بازار داشته باشد که باعث افزایش قیمت نشود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو