عصر بازار

نشست جهانگیری با فعالان اقتصادی

مصمم به تک نرخی شدن ارز هستیم

عصر اعتبار- معاون اول رئیس‌جمهور با اعلام اینکه ساماندهی قیمت ارز از سیاست‌های قطعی دولت است گفت: بانک مرکزی مسئول تدوین پیش‌نیازهای این طرح است.

مصمم به تک نرخی شدن ارز هستیم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری عصر دیروز(دوشنبه) در نشست با فعالان اقتصادی با بیان اینکه دولت مصمم است در سال جاری قیمت ارز را تک نرخی کند گفت: دولت با تمام وجود از واحدهای تولیدی و بخش خصوصی واقعی حمایت می کند.

    معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با تمام وجود از واحدهای تولیدی و بخش خصوصی واقعی حمایت می کند اظهارداشت: باور دولت این است که اقتصاد کشور تنها از طریق میدان دادن به بخش خصوصی واقعی می تواند شکوفا شود.

    وی با اشاره به بازدید اخیر خود از شرکت های سام الکترونیک و کروز که به صورت سرزده انجام شد تصریح کرد: برای دولت هیچ فرقی نمی کند که مالک واحدهای تولیدی و بنگاه های بخش خصوصی چه کسی است. دولت معتقد است که باید از بخش خصوصی واقعی و واحدهای تولیدی کشور حمایت شود چرا که همه فعالان بخش خصوصی برای دولت مورد احترام هستند.

    جهانگیری تاکید کرد: هم اکنون در حالی که حدود 700 هزار واحد کوچک و بزرگ تولیدی در سراسر کشور مشغول فعالیت هستند، نباید به بهانه اینکه برخی از واحدهای تولیدی با مشکل مواجه هستند، فضای ناامیدی و یاس در جامعه پراکنده شود. البته دولت  برای حل مشکلات این واحدها نیز برنامه ریزی لازم را انجام داده و رفع مسائل آنها را با جدیت دنبال می کند.

    وی با بیان اینکه بخش خصوصی بار سنگینی در اقتصاد کشور بردوش دارد و با موانع مختلفی نیز مواجه است خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید به دنبال ایجاد فضای مثبت و امیدوار کننده باشد و در جهت به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد کشور گام بردارد.

    معاون اول رئیس جمهور افزود: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی با دو گروه از مسائل روبرو هستند که یک بخش عوامل درون بنگاهی همانند نحوه مدیریت و ساختار مالی و سایر مسائل درون بنگاهی است و موضوع دیگر عوامل محیطی و بیرونی نظیر مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

    جهانگیری ادامه داد: در بخش اقتصادی مهمترین موضوع و اولویت برای دولت ایجاد و تداوم‌ ثبات در اقتصاد کشور است تا بنگاه داران و فعالان اقتصادی بتوانند آینده و شاخص های اقتصاد کشور را پیش بینی کنند و بر اساس آن فعالیت های خود را انجام دهند.

    وی با یادآوری اینکه دولت تدبیر و امید از ابتدا تلاش کرد تا در فضای اقتصادی کشور ثبات حاکم شود و شاخص های اقتصادی برای بخش خصوصی قابل پیش بینی باشد افزود: خوشبختانه با تلاش های دولت این موضوعات تا حدی به نقطه قابل قبول رسیده و بنگاه های اقتصادی باید برای حل مسائل درون بنگاهی خود با سازمان های ذیربط تعامل داشته باشند.

    معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت دارای نیازها و هزینه های مختلفی است و بار سنگینی بر دوش دولت قرار دارد گفت: متاسفانه بودجه دولت بزرگ شده و به عنوان مثال بازنشسته شدن کارمندان هیچ باری را از دوش دولت بر نمی دارد زیرا کسانی که بازنشسته می شوند و از صندوق های بازنشستگی حقوق دریافت می کنند، در حقیقت از یک ردیف بودجه ای دولت به ردیف بودجه ای دیگر منتقل می شوند.

    جهانگیری خطاب به فعالان و بنگاه داران اقتصادی کشور گفت: شما به عنوان کسانی که بصورت مستقیم در میدان اقتصادی کشور فعالیت دارید، باید پیشنهادات و راهکارهای مشخصی برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور ارائه دهید و انتظار دولت از شما این است که بصورت ریشه ای به مسائل بپردازید و برای اینکه اقتصاد کشور به حرکت درآید به دولت راهکار پیشنهاد کنید.

    وی از فعالان اقتصادی خواست ایده ها و راهکارهایی که قابلیت اجرا داشته باشند را به دولت ارائه دهند و دولت را در حل مشکلات اقتصادی یاری کنند. معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سخنان فعالان اقتصادی و دغدغه های آنها، ‌ به موضوع قیمت ارز اشاره و خاطرنشان کرد: ساماندهی قیمت ارز جزو سیاست های قطعی دولت است و دولت تدبیر و امید از ابتدا تلاش کرد وضعیت چند نرخی بودن قیمت ارز را ساماندهی کند.

    جهانگیری ادامه داد: در شهریور ماه سال 92 قیمت ارز دارای سه نرخی مرجع، مبادله ای و آزاد بود که پس از استقرار دولت یازدهم، به سرعت تصمیم گرفتیم که قیمت ارز مرجع و مبادله ای یکی شود و در مرحله بعد نیز باید قیمت ارز مبادله ای و آزاد یکسان گردند.

    وی با بیان اینکه دولت برای تک نرخی شدن قیمت ارز تدابیری اندیشیده است گفت: دولت در تلاش است به گونه ای سیاست گذاری کند که در مقطعی که طرح تک نرخی شدن قیمت ارز را اجرا کرد، این طرح با موفقیت همراه شود و برای این منظور لازم است همه جوانب این طرح را بررسی کنیم تا مطمئن شویم که تک نرخی شدن ارز با موفقیت کامل اجرا خواهد شد.

    معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مصمم است در سال جاری قیمت ارز تک نرخی شود گفت: بانک مرکزی مسئول برنامه ریزی و تدوین این طرح شده و کارگروه های لازم را تشکیل داده که امیدوارم به زودی نتایج مطلوب و جمع بندی این طرح ارائه شود.

    جهانگیری یکی از پیش نیازهای اجرای طرح تک نرخی شدن ارز را دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی خود دانست و افزود: متاسفانه عده ای با بی انصافی و قضاوت های ظالمانه اینگونه مطرح می کنند که دولت پس از اجرای برجام هیچ دستاوردی نداشته که البته سخنی نادرست است. دولت در بسیاری از زمینه ها دستاوردهای قابل قبولی داشته که یکی از آنها در بخش ارز است. البته در زمان مقتضی در خصوص وضعیت ذخایر ارزی کشور صحبت خواهم کرد و خواهم گفت که در گذشته چه بر سر ذخایر ارزی کشور آمده است.

    وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از اولویت های مهم سال جاری را توسعه صادرات غیرنفتی عنوان کرد و افزود: دولت بسته حمایت از توسعه صادرات را ابلاغ کرده و البته نظرات و دیدگاه های فعالان اقتصادی و بخش خصوصی که می تواند به افزایش صادرات کمک کند نیز باید به این بسته اضافه شود.

    معاون اول رئیس جمهور یکی از برنامه های سال جاری دولت را افزایش حجم صادرات کالا و خدمات تا میزان ده میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی باید از این فرصت استفاده کنند و پیشنهادات مورد نظر خود را برای انجام اصلاحات لازم در سیاست ها و مقررات به دولت ارائه کنند تا بتوانیم به این هدف دست پیدا کنیم.

    جهانگیری راه اندازی تولید را یکی از مهمترین اولویت های سال جاری دولت برشمرد و گفت: دولت اهتمام که دارد بنگاه های اقتصادی بتوانند با نشاط فعالیت کنند و منجر به رونق اقتصادی کشور شوند.
    وی در ادامه با اشاره به برنامه واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی به عنوان یکی دیگر از برنامه های دولت گفت: دولت در واقع می خواهد طرح های نیمه تمام را با قیمت صفر واگذار کند و بخش خصوصی می تواند پس از تکمیل این طرح ها و بهره برداری، آن طرح را به دولت بازگرداند و یا پس از مدت معینی این طرح را از دولت بخرد.

    معاون اول رئیس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم بهبود فضای کسب و کار کشور، تحقق این امر را یکی از موضوعات مورد تاکید رییس جمهور دانست و افزود: برای بهبود فضای کسب و کار آیین نامه ای تدوین شده و البته دولت آمادگی دارد نظرات بخش خصوصی را نیز در این آیین نامه لحاظ کند.

    جهانگیری تصریح کرد: مصوبات و آیین نامه های دولت هرجا که نیاز به اصلاح داشته باشد، اگر بخش خصوصی و فعالان اقتصادی نظرات و دیدگاه هایی داشته باشند که می تواند در پیشرفت کشور موثر شود، این نظرات را اعلام کنند تا دولت در مصوبات و آیین نامه ها آنها را لحاظ کند.

    وی بهبود فضای کسب و کار را یکی از اولویت های قطعی دولت دانست و گفت: برای تحقق این موضوع تعداد زیادی از مجوزهای غیرضروری حذف شده و انتظار داریم فعالان اقتصادی دولت را در شناسایی مجوزهای غیرضروری و مقررات دست و پاگیر یاری کنند.

    معاون اول رئیس جمهور درخصوص فاینانس نیز گفت: ترجیح دولت این است که سرمایه گذاران خارجی با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی مذاکره و همکاری داشته باشند و بخش دولتی حتی الامکان در این موضوع ورود نکند.

    در این نشست رییس اتاق بازرگانی نیز به ارائه گزارشی از وضعیت بنگاه های اقتصادی پرداخت و گفت: مشکل نقدینگی، نبود بازار، مسائل مالیاتی، قوانین مزاحم و عدم توان رقابت از جمله مشکلات فعالان اقتصادی است و حل این مشکلات نیازمند تصمیمات قاطع و انقلابی است تا بتوانیم از مقطع فعلی عبور کنیم. در ادامه این نشست برخی از فعالان اقتصادی نیز به بیان دغدغه ها و مسائل فراروی اقتصاد کشور پرداختند و پیشنهادات خود را در جهت بهبود فضای کسب و کار و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور مطرح کردند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو