عصر بازار

رئیس سازمان امور مالیاتی:

مالیات الرأس تا ۳ سال آینده کنار گذاشته می‌شود

عصر اعتبار- رئیس سازمان امور مالیاتی کل کشور با بیان این که نمی‌توان با شرکت‌های کاغذی فاکتور فروش مقابله کرد، گفت: قانونگذار تعیین کرده که موقتاً برای ۳ سال در بخش‌هایی که نظام اطلاعاتی برقرار نشده مالیات به صورت الرأس گرفته شود.

مالیات الرأس تا ۳ سال آینده کنار گذاشته می‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سیدکامل تقوی‌نژاد در جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت که با موضوع مشکل مالیاتی تولیدکنندگان بود اظهار داشت: از زمانی که موضوع کد اقتصادی مطرح شد شرکت‌های کاغذی ایجاد شدند که در آن زمان در بخش مالیات‌های مستقیم فعالیت می‌کردند و هدف‌ آنها این بود که هزینه‌های مالیاتی را برای خود و شرکت‌های طرف قرارداد ایجاد کنند.

    وی افزود: با مطرح شدن مالیات بر ارزش افزوده بحث ایجاد اعتبار مالیاتی یکی دیگر از فعالیت‌های این شرکت‌ها شد البته در گذشته و برای مقابله با این شرکت‌ها اقدامات زیادی انجام شد به طوری که در سازمان امور مالیاتی این موضوع به صورت روزانه رصد می‌شود.

    رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: همچنین دیگر دستگاه‌های نظارتی، قوه‌قضائیه و وزارت اطلاعات این موضوع را به عنوان یک موضوع جدی تلقی می‌کنند.

    تقوی‌نژاد ادامه داد: در سال گذشته هزار و 500 شرکت کاغذی که فاکتور صوری صادر می‌کردند شناسایی و در سامانه سازمان امور مالیاتی نام آنها درج شد، به طوری که فقط در هفته گذشته یک مورد از آن شرکت‌ها که به کمک سازمان بازرسی کل کشور شناسایی شد حدود 300 میلیارد تومان اعتبارسازی انجام داده بود.

    وی تصریح کرد: افراد این شرکت دستگیر شدند که از آنها 180 مهر ضبط شد و دادگاه مربوطه وثیقه 50 میلیارد تومانی برای آنها تعیین کرده است.

    معاون وزیر اقتصادی با بیان این که شرکت‌های کاغذی روزانه تاسیس می‌شوند بیان کرد: تعداد این شرکت‌ها در حال افزایش است و تا زمانی که موضوع ماده 169 مکرر قانون به خوبی در سازمان امور مالیاتی اجرا و سامانه اطلاعاتی تکمیل نشود، باید انتظار داشته باشیم که این مشکل همچنان در سیستم اقتصادی کشور وجود داشته باشد.

    تقوی‌نژاد با اشاره به این که شرکت‌های کد فروش و فاکتور فروش مکان خاصی ندارند اضافه کرد: وقتی افراد فاکتور می‌فروشند در عمل معامله‌ای انجام نمی‌شود و واهی بودن معاملات برای ما مشخص  است زیرا معامله‌ای انجام نشده و کالایی رد و بدل نشده است. همچنین در نظام بانکی تراکنشی در این زمینه وجود ندارد و فقط این اقدام برای اعتبارسازی انجام می‌شود.

    رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: این شرکت‌های کاغذی درصدی از مبلغ فاکتور را می‌گیرند و یک فاکتور صوری صادر می‌کنند و سازمان امور مالیاتی نمی‌تواند این فاکتورهای صوری را قبول کند.

    وی ادامه داد: شرکت‌های کاغذی فاکتور فروش به محض این که شناسایی می‌شوند بلافصله تکثیر شده و شرکت‌های دیگری با نام‌های دیگر اما با همان مشخصات ایجاد می‌شود که این موضوع قابل کنترل نیست.

    تقوی‌نژاد گفت: سازمان امور مالیاتی دفاتری را از شرکت‌ها می‌پذیرد که اسناد و مدارک در آن وجود داشته باشد و اگر اسناد نباشد آن دفتر را رد می‌کنیم.

    رئیس سازمان امور مالیاتی درباره مالیات الرأس اظهار داشت مالیات الرأس موردی است که در قانون ذکر شده و قانون این اجازه را داده تا برای سه سال به صورت موقت در بخش‌هایی که نظام اطلاعاتی برقرار نکردیم انجام شود.

    وی بیان داشت: بعد از 3 سال اخذ مالیات به صورت الرأس کنار گذاشته می‌شود و از ماده 95 قانون که براساس آن اسناد قرار می‌گیرد استفاده خواهیم کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی