عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با عصر اعتبار :

تعیین دستوری سود تسهیلات بانکی با بانکداری بدون ربا مغایرت دارد

عصر اعتبار- پس از کاهش دستوری دو مرحله ای نرخ سود سپرده های بانکی از ۲۴ به ۱۸ درصد در سال گذشته ، بانک پاسارگاد به عنوان اولین بانک خصوصی با اعلام این نرخ به ۱۶ درصد، سناریوی جدیدی را در نظام بانکی رقم زد. در حکایت تازه و با اعلام کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک‌های خصوصی کشور و مدیرعامل بانک پارسیان، بانک ها در حرکتی هماهنگ و داوطلبانه قصد دارند، نرخ سود سپرده های یکساله را برای هماهنگی با سایر شاخص ها از جمله نرخ تورم ۱۰ درصدی از ۱۸به ۱۵ درصد در تیرماه کاهش دهند.

تعیین دستوری سود تسهیلات بانکی با بانکداری بدون ربا مغایرت دارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳:۰۰

    حال این مسأله وجود دارد که آیا با کاهش نرخ سود سپرده ها ، کاهش نرخ سود تسهیلات هم در شرایط کنونی اتفاق می افتد؟ در این باره مرتضی عزتی استاد و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «عصر اعتبار» اظهار کرد؛ نرخ ثابت سود تسهیلات بانکی با بانکداری  بدون ربا مغایرت دارد .
    عزتی تصریح کرد: نرخ سود باید به تناسب ارزشی که تسهیلات ایجاد می کند محاسبه شود. بدین معنا که گیرنده تسهیلات، باید سود را بنابر بهره ای که از فعالیت اقتصادی خود دریافت کرده، به بانک پرداخت کند و بر همین اساس بانک به عنوان وکیل موظف است سود را به سپرده گذار پرداخت کند.
    این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: اگر طبق قانون عملیات بانکی بدون ربا عمل کنیم ؛ تعیین دستوری نرخ سود بسیاری از تسهیلات حذف می شود .
    وی در پایان گفت : در صورت افزایش سپرده ها و منابع بانکی ، بانک ها باید نرخ سود تسهیلات خود را کاهش دهند تا رجوع افراد مطمئنی که باعث افزایش معوقه های بانکی نمی شوند بیشتر شود، در این صورت فعالیت اقتصادی مولد افزایش یافته و باعث رشد و شکوفایی اقتصادی می شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی