عصر بازار

موسویان:

گشایش بیمه "هرمس" ضروری است

عصر اعتبار- سفیر پیشین ایران درآلمان گفت: اگر بیمه "هرمس" آلمان گشایش بزرگ را رقم زند، سایر بیمه‌های غربی بلافاصله اقدام خواهند کرد و این تحول جهشی قابل توجه در روابط بانکی ایران و اروپا به وجود خواهد آورد.

گشایش بیمه "هرمس" ضروری است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید حسین موسویان، سفیر پیشین ایران در آلمان  با اشاره به اهمیت روابط ایران و آلمان اظهار کرد: آلمان بدون تردید قدرت اول اقتصادی اروپاست که روابط سنتی و تاریخی مهمی با ایران داشته است. بعد از انقلاب هم در بین تمامی قدرت‌های غربی، بهترین روابط را آلمان با ایران داشته است. در دوران جنگ تحمیلی، این آلمان بود که برای اولین بار صدام را متجاوز به خاک ایران معرفی کرد.

    وی تاکید کرد که در جریان مذاکرات هسته‌‌ای آلمان مثبت‌ترین موضع را بین قدرت‌های غربی حاضر در مذاکرات داشت.

    موسویان گفت: آلمان از نظر توسعه و تقویت توان تکنولوژی برتر و تامین مالی پروژه‌ها و نیز جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران پنانسیل اول بین قدرت‌های غربی است. از این رو در دوران پسابرجام آلمان می‌تواند نقش کلیدی در تحول در روابط ایران و اروپا ایفاء کند.

    این دیپلمات با سابقه کشورمان سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آلمان را از اهمیت خاص برخوردار دانست اما گفت که تحقق این تحول نیازمند توجه طرف ایرانی به چند نکته است. اول این‌که به دلیل واقعه هولوکاست، آلمان‌ها یک مشکل تاریخی دارند که شعارهای تند از ایران علیه اسراییل، مثل داستان نفی هولوکاست در دولت قبل، موجب محدودیت قدرت مانور آلمان‌ها در روابط با ایران می‌شود. دوم این واقعیت که روابط خارجی آلمان در قالب اتحادیه اروپا تعریف می‌شود و روابط ایران با سایر قدرت‌های اروپایی مثل فرانسه، ایتالیا و انگلیس نقش مهمی در روند توسعه روابط آلمان با ایران خواهد داشت و سوم این‌که هر چه دامنه خصومت و تقابل در روابط ایران و آمریکا گسترش یابد، رابطه ایران و اروپا و از جمله ایران و آلمان محدودتر خواهد شد. در هر حال با توجه به تحولی که بعد از برجام در روابط ایران و اروپا به وجود آمده، مهم است که آقای ظریف در سفر به آلمان ساختار روابطی نوین بین دو کشور و ایران و اروپا را به گفت‌وگو بگذارند.

    موسویان ادامه داد: ایران و اروپا به طور بی‌سابقه‌ای امروز با تهدیدات مشترک و منافع مشترک مواجه هستند که گسترش تروریسم و بحران در خاورمیانه از جمله این تهدیدات مشترک و همکاری برای مبارزه با تروریسم و مدیریت بحران‌های خاورمیانه نیز از جمله منافع مشترک است.

    وی گفت: آلمان انگیزه بالایی برای ایجاد یک جهش بزرگ در روابط اقتصادی با ایران را دارد. برای تحقق این جهش اقدامات مشترک ضروری است. رفع موانع بانکی از سوی آمریکایی‌ها یکی از این موارد مهم است اما مواری هم هست که به طور دو جانبه بین تهران و برلین باید حل شود.

    سفیر پیشین ایران در آلمان با تاکید بر ضرورت گشایش بیمه "هرمس" آلمان اظهار کرد: در دوران تحریم‌ها و به خاطر تحریم روابط بانکی، ایران قادر به پرداخت بخشی از تعهدات خود به شرکت‌های آلمانی نبوده استو اکنون تا این بدهی‌ها که حدود 500 میلیون یورو است، تسویه یا استمهال نشود، بیمه دولتی آلمان، هرمس، قادر به گشایش‌های جدید بزرگ نخواهد بود. اگر بیمه هرمس آلمان گشایش بزرگ را رقم زند، سایر بیمه‌های غربی هم بلافاصله اقدام خواهند کرد. چنانچه این تحول رخ دهد، یک جهش قابل توجهی در روابط بانکی ایران و اروپا به وجود خواهد آمد. این یک نمونه است. من مطمئن هستم دوستان من در وزارت خارجه به ویژه سفیر ایران در آلمان که تبحر بالایی در امور اقتصادی هم دارد، لیست بلند بالایی برای آقای ظریف آماده کرده‌اند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو