عصر بازار

بازار جهانی در یک نگاه؛

نقش تعیین کننده فدرال رزرو در تحولات جهانی

عصر اعتبار- طی ماه می سال جاری میلادی بازار جهانی شاهد تغییراتی در مشخصه های خود بوده است. در این راستا طلای جهانی شاهد کاهش حدود ۷۵ دلار قیمت در هر اونس بود. شاخص داو جونز نیز باوجود نوسانات زیادی که داشت، عملا تغییر قابل ملاحظه ای نکرد. همچنین قیمت نفت آمریکا به طور میانگین سه دلار افزایش در هر بشکه را نشان داد و شاخص دلار نیز ۲.۸ واحد افزایش داشته و به عدد ۹۵.۸ رسیده است.

نقش تعیین کننده فدرال رزرو در تحولات جهانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، به این ترتیب کاهش 1.5 دلاری قیمت نقره، کاهش 85 دلاری پلاتین و نیز شاخص های اس اند پی 500 با افزایش اندک حدود 30 واحدی و نزدک با افزایش حدود 1900 واحدی که بیشترین افزایش را در جمع شاخص های مورد مطالعه داشته است، از دیگر تغییرات ماه گذشته میلادی در بازارهای جهانی است.

    از مجموع شاخص ها و کالاهای مطالعه شده به عنوان بخش مهم بازار جهانی میتوان دریافت که سردرگمی بازار و نبود جهت های قوی هم در بازار سهام و هم بازار کالا فعلا یک برزخ معاملاتی برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است که تصمیم گیری برای ورود به هر بازار را منوط به شرایطی خاص می کند که تغییرات نرخ بهره آمریکا از این جمله و از مهمترین پارامترها خواهد بود.

    اوضاع کنونی به دلیل نبود شواهد کافی از رشد و یا رکود اقتصادی، فدرال رزرو را در وضعیت بغرنجی قرار داده است و فشار فعالان از یک سو و آمار ناهمخوان از سوی دیگر این تصمیم گیری را به یک مشکل بزرگ برای مدیران این نهاد تبدیل کرده است. از آنجا که هنوز تا وضعیت خطرناک و یا بحرانی در بازار فاصله مناسبی وجود دارد، به نظر میرسد که مدیران و تصمیم گیرندگان در فدرال رزرو هنوز عجله ای برای تغییر نرخ بهره ندارند. اما در عین حال بازار را به دقت رصد کرده و تغییرات آن را زیر نظر دارند که از تغییرات متن و محتوی بیانیه های این نهاد و یا گفتمان های اعضای موثر آن به خوبی هویدا است.

    با این اوصاف به نظر می رسد که بازار جهانی این ماه یعنی ماه ژوئن نیز مانند ماه قبل بازاری بدون جهت غالب باشد. به این ترتیب وزن و تاثیرگذاری اخبار و آمارهای اعلام شده دولتی و غیر دولتی، نوسانات غیر منتظره ای را از حیث جهت و اندازه ایجاد خواهد کرد و افراد مبتدی و آماتور فعال در بازار را به شدت دچار زیان می کند. بنابراین توصیه کلی این است که هنگام اعلام اخبار و آمار مهم از بازار کنار ایستاده و در باقی زمان ها نیز مدیریت سرمایه سختگیرانه را اعمال کنند و در حفظ سرمایه و سود خود نهایت تلاش را انجام دهند.

    همچنین به محض اعلام نرخ بهره جدید و برای ساعات اولیه آن، بازار به شدت هیجانی خواهد بود و حمایت ها و مقاومت ها خصوصا در زمان های پایین و میانی بی معنی خواهند شد. بنابراین از ورود در جهت مخالف این حرکتها تا آرام شدن بازار خودداری کرده و فقط با هیجانات زودگذر همراه باشید تا بعد منطقی بازار بر هیجانات پیروز شده و روال بازار روان تر گردد.

    * سعید محمدی جزی، تحلیلگر بازار

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصراعتبار (http://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی