عصر بازار

مالیات برخانه های خالی بازار مسکن را تکان می دهد؟

عصر اعتبار- کارشناسان اقتصادی معتقدند که اخذ مالیات از خانه‌های خالی تاثیر چندانی در رونق بازار مسکن ندارد.

مالیات برخانه های خالی بازار مسکن را تکان می دهد؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا خسروی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اخذ مالیات از خانه های خالی  به رونق بازار مسکن ختم می شود از این رو لازم است با افرادی که این کالای سرمایه ای را احتکار می کنند، برخورد شود.

    وی ادامه داد: برای شناسایی و اخذ مالیات از خانه های خالی قرار بود که سامانه ملی زمین و مسکن راه اندازی شود که هنوز این امر از سوی دولت عملیاتی نشده است.

    این نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که  ابزار مالیات می تواند به تحریک عرضه منجر شود.

    خسروی با اشاره به وجود 180 هزار واحد صنفی معاملات ملکی موجود در سراسر کشور بیان کرد: دولت با انعقاد قرارداد با بنگاه های املاک  به راحتی می تواند خانه های خالی در هر منطقه را شناسایی کند.

    وی تصریح کرد: یک الی یک میلیون و 500 واحد مسکونی در کشور خالی هستند که 400 هزار واحد آن مربوط به شهر تهران است ؛ برای کاهش این میزان ، ابزار مالیات از خانه های خالی در مجلس نهم به تصویب رسیده که اجرای آن به نفع مصرف کننده و سازنده است.

    خسروی با اشاره به اینکه رونق بازار مسکن با  قدرت خرید افراد گره خورده است، گفت: مدیریت قیمت زمین از جمله راهکارهایی است که در رونق بخش مسکن تاثیر بسزایی دارد و متاسفانه در حال حاضر از سوی دولت رها شده است.

    ** کسی با مالیات تنبیه نمی شود

    هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: در شرایط رکودی حاکم بر بازار نمی‌توان با ابزارمالیات کسی را تنبیه کنیم.

    وی تصریح کرد: اعمال مالیات برخانه‌ها خالی تنها برای تحریک عرضه‌کننده است و به همین خاطر باید گفت که اعمال چنین سیاستی تنها بازار را به سمت کسادی می‌برد.

    **قیمت زمین عامل گرانی مسکن

    سیدمهدی هاشمی نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: اخذ مالیات از خانه‌های خالی موجب پنهان‌‌کاری و در نتیجه ایجاد زمینه فساد در جامعه خواهد شد و در رونق بازار مسکن نیز تأثیری ندارد.

    وی تصریح کرد: ارائه وام ساخت ارزان قیمت و به حداقل رساندن قیمت زمین می‌تواند موجب رونق بازار مسکن شود چراکه سهم قابل توجهی از هزینه ساختمان به زمین اختصاص دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو