عصر بازار

۷۵ سال زندان در انتظار رضا ضراب

عصر اعتبار- سفر به مرکز تفریحی دیزنی‌لند، پای رضا ضراب را به زندانی در ایالات متحده آمریکا گشود. روزنامه حریت، چاپ ترکیه، از به‌تعویق‌افتادن جلسه رسیدگی به اتهامات این تاجر طلای ایرانی- ترکیه‌ای خبر داده است. او در فروردین امسال در فرودگاه بین‌المللی میامی دستگیر شد.

۷۵ سال زندان در انتظار رضا ضراب
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روزنامه شرق، بنجامین برافمن، وکیل ضراب، درخواست به‌تعویق‌افتادن دومین جلسه دادگاه را مطرح کرده و با موافقت قاضی برمن، مسئول رسیدگی به این پرونده، روبه‌رو شده است. این در حالی است که هفته‌نامه اکونومیست درباره ضراب نوشت که او با ٧٥ سال حبس روبه‌رو است. براساس گزارش اکونومیست، بازپرس‌های آمریکایی پس از بررسی ایمیل و تلفن هوشمند او می‌گویند به شواهدی دست پیدا کرده‌‌اند که ادعاهای مطرح‌شده در تحقیقات سال ٢۰١٣ را تأیید می‌کند. آنها می‌توانند به اطلاعات بیشتری هم دست پیدا کنند و حالا ضراب با حکمی حدود ٧٥ سال پشت میله‌های زندان روبه‌رو است.

    سؤالی که درحال‌حاضر مطرح شده، این است که آیا ضراب برای کم‌کردن مدت‌زمان زندان خود حاضر به معامله و ارائه اطلاعات برای کم‌کردن زمان حبس خود خواهد شد؟

    قطعا اعترافات رضا ضراب اهمیت ویژه‌ای برای بسیاری از مقامات دولتی ترکیه و افراد متهم در پرونده بابک زنجانی در ایران خواهد داشت. ظاهرا تحقیقات و بازجویی دادگاهی در جنوب ایالت نیویورک به جزئیات رسواکننده‌ای درباره رابطه این تاجر جوان با مسئولان ترکیه رسیده است. دادستان‌های آمریکایی او را متهم کرده‌‌اند که به سه وزیر ترکیه و رئیس بانک هال، یک وام‌دهنده دولتی، رشوه پرداخت کرده تا بتواند تجارت خود را فعال نگه دارد و رقبایش را کنار بزند. آنها همچنین به بیش از ٤,٥ میلیون دلاری اشاره کرده‌‌اند که ضراب به بنیاد خیریه تأسیس‌شده توسط همسر اردوغان اهدا کرده است.

    این تحقیقات همین حالا هم پس‌لرزه‌هایی در بورس ترکیه داشته است. سهام بانک هال از زمان بازداشت ضراب، ٢۰ درصد سقوط داشته، اما بعید است بتواند تأثیر چندانی بر خدشه‌دارکردن وجهه اردوغان در ترکیه داشته باشد. او از رسوایی ٢۰١٣ بدون تقریبا هیچ آسیبی بیرون آمد.

    اما تأثیر این تحقیقات در کشورهای دیگر می‌تواند دردسر بزرگی ایجاد کند. بانک‌های ترکیه در صورتی که برای کمک به دورزدن تحریم‌ها علیه ایران مجرم شناخته شوند، ممکن است از معاملات بین‌المللی منع شوند و اگر دادستان آمریکایی مسئول این پرونده، شواهد قوی ارائه دهد که مسئولان ارشد ترکیه از ضراب رشوه گرفته‌‌اند تا به دورزدن تحریم‌ها علیه ایران کمک کنند، دادگاه‌های آمریکایی می‌توانند آنها را به محاکمه بخوانند.

    دومین جلسه دادگاه ضراب قرار بود امروز پنجشنبه ٢٧ خرداد برگزار شود که به ٣١ خرداد موکول شد. اولین جلسه دادگاه او اردیبهشت‌ماه در نیویورک برگزار شد. در پرونده‌ای که در ترکیه علیه ضراب مطرح شد، او متهم است که در جریان انتقال یک محموله طلا به ایران، به انتقال غیرقانونی پول از طریق یک بانک متعلق به دولت ترکیه و پرداخت رشوه به نزدیکان مقامات دولتی اقدام کرده است.

    پریت بهارارا، دادستان کل جنوب ایالت نیویورک، پیش از این با درخواست رضا ضراب برای آزادی به قید وثیقه ٥۰ میلیون‌دلاری تا زمان رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه مخالفت کرد. حدود یک هفته پیش نیز دفتر پریت بهارارا دادخواستی مبنی‌بر دروغ‌گفتن ضراب در اعترافاتش ارائه کرد. بنجامین برافمن، وکیل ضراب، در این پرونده اعلام کرده بود: موکلم انگلیسی را به‌خوبی نمی‌داند و در نخستین بازجویی نیز نتوانست پرسش‌ها را کاملا متوجه شده و به آنها پاسخ دهد. اما دادگاه با ارائه شواهدی اعلام کرد رضا ضراب یک دوره تجارت الکترونیکی را در یک دانشگاه آمریکایی گذرانده و موفق به اخذ دیپلم آن شده است. همچنین در چت‌هایی که با دوستانش در واتس‌اپ داشته، نوشتار انگلیسی داشته است. یکی از جالب‌ترین شواهد دادستان، گواهی عدم سوءسابقه‌ای است که رضا ضراب آن را از دادستانی کل ترکیه در استانبول دریافت کرده که توسط دفتر اسناد رسمی، ترجمه انگلیسی شده است. این گواهی عدم سوءسابقه، در تاریخ ٢٩ آوریل ٢۰١٥ صادر شده است.

    بنجامین برافمن، وکیل شناخته‌شده نیویورکی است که پیش از این وکالت چهره‌های مشهوری همچون مایکل جکسون را برعهده داشته است.

    کشتی، هواپیما و زیردریایی‌های ضراب

    دادستان پرونده همچنین اعلام کرده ضراب در نخستین دفاعیه‌اش، اموال خود را در ایالات متحده آمریکا پنهان کرده و هیچ‌کدام از آنها را به دادگاه معرفی نکرده بود که با بررسی پیام‌های موجود در واتس‌اپ تلفن همراهش، این اموال افشا شدند. همچنین بررسی این پیام‌ها نشان داده که ضراب انگلیسی را به‌خوبی می‌داند. در گوشی تلفن همراه رضا ضراب مخاطبی با عنوان «Ademturkey» در واتس‌اپ، پیام‌هایی راجع به نگهداری از قایق تفریحی‌اش، استفاده از هواپیمای خصوصی او و درج یا عدم درج لوگوی شرکت ضراب روی بدنه زیردریایی‌اش با ضراب ردوبدل کرده‌ است. دادستان اعلام کرده که این پیام‌ها از هر دو طرف به انگلیسی مبادله شده است. دادستان همچنین اعلام کرده در پیام‌های مبادله‌شده در واتس‌اپ ضراب که به‌عنوان مدرک به دادگاه ارائه شده، به کشتی‌های دیگر او و احتمال مصادره آنها اشاره و گفته شده باید مدارک این اموال به نام پرستار فرزند ضراب شود که این پیام‌ها نیاز به بررسی بیشتری دارند. بر اساس مدارک ارائه‌شده توسط دادستانی، رضا ضراب که گذرنامه‌های ایران، ترکیه و مقدونیه را دارد، موفق به دریافت گذرنامه از فدراسیون سنت‌کیتس نیز شده است. دادستان گفت ضراب در فرم درخواست گذرنامه سنت‌کیتس اعلام کرده که پنج زبان را می‌داند که یکی از آنها انگلیسی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی