عصر بازار

کاهش نرخ سود بانک ها جلوی سقوط شاخص بورس را می گیرد؟

عصر اعتبار- کارشناسان امیدوارند کاهش نرخ سود بانک ها به رونق بورس کمک کند و جلوی سقوط شاخص را بگیرد.

کاهش نرخ سود بانک ها جلوی سقوط شاخص بورس را می گیرد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، علی صحرایی معاون بورس تهران شب گذشته در برنامه گفت و گوی ویژه گفت: "با توجه به شرایط پسا برجام و فراهم شدن زمینه ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور، نباید فضا را مشوش کنیم تا تمایل سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار بورس و سرمایه افزایش یابد".

    وی با بیان اینکه شاخص بورس تهران در یک هفته گذشته دو هزار واحد کاهش یافته است، نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت های بزرگ و ارائه عملکرد سال 94 و ترجیح سهامداران برای دریافت سود سالانه را از جمله دلایل این کاهش اعلام کرد.

    معاون بورس تهران افزود: "سهامداران حقوقی همچون سهامداران خرد، می توانند در معاملات عادی یا بلوکی ورود کنند و منعی در این باره وجود ندارد".

    صحرایی گفت: "بازار بلوکی در بورس که از سال 92 و به صورت ترجیحی صورت گرفته، جزیی از بازار است و نمی تواند خارج از آن دیده شود".

    وی افزود: "نقد شوندگی یکی از وظایف بازار بورس است و با شرایط کنونی بورس، این وضعیت بهبود یافته است. بحث نقد شوندگی و شفافیت در بازار بورس هر دو مهم است و باید بین آنها موازنه باشد".

    صحرایی ارائه اطلاعات نادرست در فضای مجازی را یکی از دغدغه های اصلی مسئولان بورس دانست و گفت: "دستگاه های مسئول باید به این مساله ورود کنند و منتشر کنندگان این گونه اطلاعات نادرست را مورد پیگیری قرار دهند".

    وی با این حال گفت:" سازمان بورس تلاش کرده است تا جلوی عرضه اطلاعات نادرست در فضای مجازی را بگیرد و اطلاعات را به صورت شفاف ارائه کند و با منتشر کنندگان اطلاعات نادرست برخورد کند".

    معاون بورس تهران افزود: "اگر ارائه اطلاعاتی باعث شود که تصمیم گیری سهامداران بازار بورس دچار خلل شود، سامانه بورس به صورت خودکار نمادها را متوقف می کند".

    حسین زمانی کارشناس بازار سرمایه هم شاخص بورس را دماسنج بازار خواند و گفت:" اگر شاخص در بازار بورس روند عادی و طبیعی خود را طی کند، نباید مسئولان بورس معاملات بلوکی را به طور همزمان عرضه کنند".

    وی افزود: "وقتی بازار بورس در حالت ریزشی است، سهامداران خرد به آن آگاه هستند، بورس اجازه نمی دهد و جلوی ریزش شاخص ها را می گیرد".

    این کارشناس بورس این سوال را مطرح کرد که "چرا معاملات بلوکی در ساعات خارج از معاملات عادی عرضه نمی شود تا بر سهامداران خرد و معاملات عادی تاثیر منفی نگذارد"؟

    زمانی گفت: "چرا سازمان بورس وقتی که اطلاعات نادرست در فضای مجازی عرضه می شود اقدام به شفاف سازی اطلاعات نمی کند"؟

    وی پیشنهاد کرد: "یک سامانه ارتباطی میان فعالان بازار سرمایه و مسئولان بورس ایجاد شود تا به شکایات درباره خرید و فروش سهام و مشکلات پیش آمده در بازار بورس به سرعت رسیدگی شود".

    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده در بانک ها گفت: "برخی از بانکها تا 45 درصد سود برای سرمایه در گردش خود لحاظ می کنند که این با دستور العمل بانک مرکزی، مغایرت دارد و بانک مرکزی باید بر این بانک ها و بویژه موسسات مالی نظارت جدی داشته باشد".

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو