عصر بازار

سد مشکل مالی هندی‌ها پیش روی ورود به فرزاد-ب

عصر اعتبار- هند پس از باز شدن راه سرمایه‌گذاری در ایران چندین پروژه‌ نفتی و گازی را هفد قرار داده است، یکی از این پروژه‌ها که با اطمینان حضور شرکت‌های هندی در آن مطرح شده است توسعه میدان فرزاد ب است که اگرچه وزیر نفت هند می‌گوید شرکت‌ها از روند قراردادی آن چندان راضی نیستند، وزیر نفت ایران می‌گوید قرارداد مربوط به آن تا شهریور نهایی می‌شود.

سد مشکل مالی هندی‌ها پیش روی ورود به فرزاد-ب
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هندی‌ها از ماه ابتدایی امسال در پی مذاکراتی در حوزه نفت گاز برای در راستای افزایش خرید، پرداخت بدهی و البته سرمایه‌کذاری در پروژه ‌های نفتی مذاکرات خود را با ایران آغاز کرده‌اند، ورود این کشور به فرزاد بی یکی از موضوعات این مذاکرات بود.

    فرزاد بی میدانی است که برای شرکت در مناقساتی که انتظار می‌ورد تا پایان تیر ماه برگزار شود در کنفرانس تهران معرفی شد با این حال به گفته بیژن زنگنه مذاکره در مورد این میدان بدون تشریفات مناقصه‌ای با هند آغاز شده است.

    شرکت دولتی نفت و گاز طبیعی هند در این میدان گازی تازه وارد نیست و سابقه مذاکره هندی‌ها برای توسعه فرزاد ب به سال 1388 باز می‌گردد اما در واقع هیچ گاه به آن وارد نشد و مذاکرات با مهارجه‌ها در مورد این میدان در آن سال‌ها بی‌نتیجه ماند.

    اما شرایط قراردادی ایران تغییر کرده است و اگرچه علی‌اکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس جنوبی می‌گوید امکگان تغییر قرارداد با هندی‌ها در مورد برزاد ب وجود دارد اما، قرار است قراردادی که با هندی‌ها منعقد می‌شود پیرو همان مذاکرات پیشین و در غالب قراردادهای قدیمی بیع متقابل باشد.

    طبق مذاکراتی که ابتدای امسال صورت گرفت قرار شد هندی‌ها تا پایان سپتامبر 2016 یعنی اوایل مهرماه امسال نهایی شود، این موضوعی است که وزیر نفت ایران نیز نسبت به آن امیدوار است.

    توسعه فرزاد ب یکی از موضوعات سند همکاری نفتی ایران و هند است، بر این اساس بین دو وزیر نفت ایران هند تفاهم نامه ای برای رساندن تولید میدان گازی فرزاد "بی" به یک میلیارد فوت مکعب امضا شد.

    با این حال در حالیکه حدود سه ماه به زمانی که دو طرف برای توافق بر سر جوانب مختلف قرارداد در مورد این میدان، تعیین کرده‌اند، باقی مانده است، وزیر نفت هند از چالش ‌های مالی بر سر قرارداد این میدان می‌گوید.

    زنگنه در ابتدای مذاکرات به خبرنگاران اعلام کرده بود که همکاری هندی‌ها در میدان فرزاد "بی" این همکاری باید به گونه‌ای باشد که رقابتی و با کیفیت باشد؛ یعنی بازگشت سرمایه تضمین شود و هندی‌ها بتوانند گاز تولیدی از این میدان را نیز خریداری کنند که در این زمینه مذاکره می‌کنیم.

    این در حالیست که وزیر نفت هند تاکید داشت که طبق توافقات قبلی این دو کشور و مذاکرات گذشته صورت گرفته بر سر این میدان گازی، فرزاد ب بدون شک به یکی از شرکت‌های هندی می‌رسد.

    در مورد توان مالی هندی‌ها جهت توسعه این میدان نیز، وزیر نفت ایران اطمینان داده بود شرکت‌های هندی از نظر مالی مشکلی برای توسعه این میدان گازی ندارند، اما حالا نظر دارمندرا پرادهان در مورد مسائل مالی در قرارداد فرازد ب متفاوت است.

    او با اشاره به اینکه شرایط تجاری قرارداد یاد شده، هنوز تکمیل نشده اند، می‌گوید قیمت هنوز نهایی نشده است و شرکتهای هندی خواهان برخورداری از تعرفه مقرون به صرفه و مشوق‌های اقتصادی متناسب هستند.

    علاوه بر این او برای قراردادی که به نظر می‌رسید در نهایت تا پایان شهریور یا مطابق با تاریخ میلادی تا پایان ماه سپتامبر یا اوایل مهرماه سال جاری به نتیجه نهایی برسد، یک ماه فرصت  خریده و اعلام کرد که تا ماه اکتبر سال جاری میلادی، مذاکره‌های مربوط به توسعه میدان گازی فرزاد-ب ایران از سوی کنسرسیومی از شرکتهای هندی، تکمیل خواهد شود.

    میدان گازی فرزاد "بی" در مجموعه‌ای مشهور به بلوک فارسی قرار دارد که حوزه‌ای سرشار از منابع گاز و میعانات گازی واقع شده در غرب میدان پارس شمالی و شمال غرب میدانهای ‌گلشن و فردوسی در آبهای خلیج فارس است.

    امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد "بی" با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به حدود سال ٢۰۰۰ میلادی بازمی‌گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان صورت نگرفت.

    براساس اعلام وزارت نفت، میدان فرزاد-ب که در سال ٢۰١٢ میلادی کشف شد، طبق برآوردها حدود ٢١ تریلیون و ٦٨۰ میلیارد فوت مکعب گاز در بر دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو