عصر بازار

سقف صدور ضمانت‌نامه در صندوق تعاون چقدر است؟

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون می‌گوید، ضمانت‌نامه‌هایی که این صندوق صادر می‌کند تا چند برابر امکان سرمایه‌گذاری بیشتر را فراهم می‌کند.

سقف صدور ضمانت‌نامه در صندوق تعاون چقدر است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مهدی حسین‌نژاد  درباره میزان ضمانت‌نامه‌های صادره برای تعاونی‌ها،گفت: سقف صدور ضمانت‌نامه در صندوق 70 میلیارد ریال است و طرح‌های دانش بنیان بدون نوبت در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرند.

    وی ادامه داد: در دولت قبل سقف صدور ضمانت‌نامه 1.5 میلیارد تومان بود ولی در دولت یازدهم این رقم به 7 میلیارد تومان افزایش یافت و شرکتها و تعاونی‌هایی بوده‌اند که تا این سقف ضمانت‌نامه برایشان صادر شده است؛ از جمله شرکتهای پتروشیمی، شرکتهای تولید برق کوچک مقیاس، تعاونی‌ گلخانه‌داران و شرکتهای تامین نیاز که حالت عام تری دارند و تعداد اعضایشان زیاد است.

    وی اصلی‌ترین هدف تشکیل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون را جایگزینی برای تامین وثیقه تعاونگران فاقد توان مالی، کاهش ریسک و ایجاد پوششی برای انواع خطرات و تهدیدات پیش روی سرمایه‌گذاران ذکر کرد و گفت: در بحث ضمانت، شرکتها را بر اساس اعتبارسنجی که انجام می‌دهیم، امتیازبندی و رتبه‌بندی می‌کنیم و عموما وثیقه‌های سهل و آسان می‌گیریم.

    حسین نژاد در پاسخ به این پرسش که چه میزان از ضمانت‌نامه‌های صادره منجر به اشتغال شده است؟ گفت: ضمانت‌‌نامه‌ها به میزانی که صادر می‌کنیم اشتغال ایجاد نمی‌کند بلکه این ضمانت یک ضریب تکاثری دارد که منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود مثلا فردی 10 میلیارد تومان تسهیلات بانکی می گیرد و ما در صندوق 7 میلیارد تومانش را تضمین می‌کنیم ولی 15 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند یعنی ضریب تکاثری دارد و ضمانت‌نامه ما تسهیل می‌کند که سرمایه‌گذار بخشی از پول خود را بیاورد و تامین کننده مالی هم اطمینان پیدا می‌کند این پول با ضمانت‌نامه ما برمی گردد.

    وی افزود: در واقع عملا دو تا سه برابر ضمانت‌نامه ضریب تکاثر سرمایه‌گذاری داریم به عنوان مثال اگر برای سالی 400 میلیارد تومان ضمانت بگذاریم مطمئنا تا سقف 1200 میلیارد تومان منجر به سرمایه‌گذاری در کشور خواهد شد.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال 94 گفت: سال گذشته علاوه بر جایگزین وثیقه نزد بانکها، به طور مستقیم به تعاونی‌ها خدمت‌رسانی کردیم و برای رونق اقتصادی تعاونی‌ها به ویژه سرمایه در گردش‌ آنها ضمانت‌نامه معاملات صادر کردیم. مثلا در مورد برخی شرکتهای کشاورزی و دامپروری با پشتیبانی امور دام قرارداد بستیم و با ضمانت‌نامه صندوق توانستند با کمتر از یک درصد کارمزد، مواد اولیه تهیه کنند.

    به گفته حسین نژاد، صندوق ضمانت بخش تعاون با اعتقاد به توان بالقوه تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال و افزایش تولید، علاوه بر تضمین و توانمندسازی شرکت‌های تعاونی موجب افزایش توان مالی، قدرت رقابت پذیری و سهم بازار تعاونی‌ها شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی