عصر بازار

افت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ۳ ساله شد

عصر اعتبار- سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال میلادی گذشته با کاهش ۲.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شد و به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار رسید.

افت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران ۳ ساله شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، جدیدترین گزارش سرمایه گذاری مستقیم خارجی آنکتاد نشان می دهد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال 2015 کاهش داشته است.

    بر اساس برآوردهای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل 2 میلیارد و 50 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال 2015 انجام شده است که این رقم نسبت به سال قبل از آن 2.6 درصد کاهش داشته است.

    طی سه سال گذشته و با وجود جدی شدن مذاکرات هسته ای و اجرای توافق موقت هسته ای سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران نه تنها افزایش نیافته بلکه روندی نزولی را طی کرده است.

    در سال 2012 بالغ بر 4 میلیارد و 662 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور انجام شده بود که این رقم در سال 2013 به 3 میلیارد و 50 میلیون دلار، در سال 2014 به 2 میلیارد و 105 میلیون دلار و در سال 2015 به 2 میلیارد و 50 میلیون دلار کاهش داشته است.

    با وجود افت 2.6 درصدی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور طی سال 2015 سرمایه گذاری مستقیم ایران در کشورهای دیگر رشد 56 درصدی داشته و به 139 میلیون دلار رسیده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران در سال پیش از آن 89 میلیون دلار اعلام شده بود.

    مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در ایران از ابتدای تهیه گزارش های آنکتاد تا پایان سال 2015 بالغ بر 45 میلیارد 97 میلیون دلار بوده است. مجموع سرمایه گذاری مستقیم خارجی ایران در کشورهای دیگر در این دوره نیز 2 میلیارد و 455 میلیون دلار برآورد شده است.

    بر اساس این گزارش ارزش پروژه های سبز اعلام شده برای سرمایه گذاری در ایران طی سال 2015 بالغ بر 2 میلیارد و 473 میلیون دلار بوده است که 9 پروژه را شامل می شود. در سال پیش از آن ارزش اعلام شده 8 پروژه سبز در ایران 1 میلیارد و 671 میلیون دلار گزارش شده بود.

    تعداد پروژه های سبز اعلام شده برای سرمایه گذاری ایران در خارج طی سال 2015 بالغ بر 10 پروژه و ارزش آن ها 322 میلیون دلار بوده است. ارزش و تعداد این پروژه ها در سال پیش از آن به ترتیب 4 پروژه و 382 میلیون دلار اعلام شده بود.

    ارقام اعلام شده سرمایه گذاری در پروژه های سبز مربوط به برنامه ریزی های انجام شده برای سرمایه گذاری است که لزوما محقق نمی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو