عصر بازار

بازیگران بازار سرمایه چشم انتظار شرایط پایدار

عصر اعتبار- بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته معاملات با روندی سراسر کاهشی مواجه شد به طوری که در ۵ روز کاری این هفته، شاخص کل با یک هزار و ۹۹۹ واحد افت همراه بود.

بازیگران بازار سرمایه چشم انتظار شرایط پایدار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در اولین روز این هفته شاخص کل بیش از یک هزار واحد کاهش یافت و این موضوع باعث شد شکی به بازار وارد شود در حالی که عده‌ای تصور می‌کردند که این سقوط شدید و یکباره، در ادامه هفته جبران خواهد شد، در روزهای دوم تا چهارم معاملات نیز شاخص در مجموع نزدیک به 1000 واحد دیگر افت کرد تا امیدها به ناامیدی بدل شود.


    این روزها موضوعات زیادی در بورس اوراق بهادار تهران سایه افکنده از جمله آن موضوعات می توان به بحث اخبار و شایعاتی اشاره کرد که گاه و بی گاه در فضای مجازی حاکم می شود و سرمایه گذاران با توجه به آن اخبار، اقدام به خرید و فروش می کنند.

    انتظارات آتی سرمایه گذاران از تالار شیشه‌ای، در معاملات این روزهای بازار سرمایه بیش از پیش تاثیر گذار است سرمایه گذارانی که طی ماه های گذشته شاهد بوده‌اند که بازار به تعداد نسبتا زیادی از افراد در گروه هایی خاص بازده سه برابری داده، امروز بازده مورد انتظارشان به شدت بالا رفته و محقق نشدن این بازده مورد انتظار باعث به وجود آمدن تصمیمات لحظه‌ای شده است. سرمایه گذاران، مخصوصا آن هایی که از تجربه کمتری برخوردارند با دیدن صف‌های طولانی فروش در گروه‌های خاص اقدام به فروش فوری می‌کنند، در حالی که بعد از ساعاتی همان گروه به دلایلی صف خرید به خود می گیرد و فروشندگان را با زیان هایی مواجه می کند.

    مذاکرات ایران با کشورهای موسوم به 1+5 و توافق بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خود به تنهایی بازده مورد انتظار سرمایه گذاران را به مراتب بالا برده است. این در حالی است که غیر از مدت کوتاهی که بورس بابت هیجانات این توافق روند صعودی عجیب به خود گرفت در کل آن گونه که انتظار می رفت بازار سرمایه را تکان نداد. عده ای از کارشناسان امر معتقدند نباید انتظار داشت که دستاوردهای برجام به یکباره ظاهر شود و بورس تهران از این رو به آن رو شود.

    در مجموع هفته گذشته شاخص کل نزدیک به 2 هزار واحد افت کرد که این مقدار افت، برای سه ماهه اول سال 1395 یک رکورد به حساب می‌آید.

    در معاملات این هفته شاخص بازار اول با یک هزار و 689 واحد کاهش به رقم 51 هزار و 223 واحد بالغ شد و شاخص بازار دوم با 2 هزار و 654 واحد کاهش رقم 164 هزار و 350 واحد را تجربه کرد. به این ترتیب شاخص بازار اول و دوم نسبت به هفته گذشته به ترتیب با 3.19 و 1.59 درصد کاهش مواجه شدند.

    در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 10 هزار و 987 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 43 درصد افزایش یافته است. از طرفی تعداد 5385 میلیون سهم در 328 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 51.5 درصد و 27 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

    همچنین ارزش معاملات نرمال به 9184 میلیارد ریال رسید و حجم معاملات معاملات نرمال با 4235 میلیون سهم به ترتیب با 20 درصد افزایش و 19.2 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

    طی هفته جاری استخراج زغال سنگ با 4.48 درصد، ساخت محصولات فلزی با 3.15 درصد، مواد و محصولات دارویی با 2.06 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.
    بازیگران بازار سرمایه چشم انتظارند تا ببینند آیا روند معاملات هفته های آینده و تکان های شاخص، ضرر های شان را جبران خواهد کرد یا همچنان بازار با افت مواجه خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی