عصر بازار

تقاضای ۸ هزار واحد صنعتی کوچک برای دریافت تسهیلات ویژه

عصر اعتبار- وامی که قرار است به صنایع کوچک و متوسط داده شود تا از بار مشکلات فعلی رها شوند، با سود ۲۰ و ۲۲ درصد است اما در همان حال قرار است سود سپرده‌های مردمی از اول تیر‌ماه به ۱۵درصد کاهش پیدا کند.

تقاضای ۸ هزار واحد صنعتی کوچک برای دریافت تسهیلات ویژه
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از همشهری، سود 22درصدی وام تولید را محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در برنامه تلویزیونی یکشنبه‌شب اعلام کرد و کاهش نرخ سود بانکی از 18درصد فعلی به 15درصد هم چند روز پیش از سوی مدیران چند بانک بزرگ خصوصی اعلام شد.

    به هرحال فعالان صنفی و مسئولان دولتی در حالی از ورشکستگی 30درصدی واحدهای صنعتی و تملک 1500 واحد صنعتی توسط بانک‌ها به‌دلیل بدهی خبر می‌دهند که دیروز وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آغاز پرداخت تسهیلات به این بنگاه‌ها اعلام کرد، پرداخت تسهیلات موعود دولت برای نجات صنایع کوچک و متوسط با معرفی 400 واحد به بانک‌های عامل آغاز شده است.

    محمدرضا نعمت‌زاده در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه فعال‌سازی‌ صنایع کوچک و زیر 100نفر می‌تواند یکی از محرک‌های چرخه تولید داخل باشد. بر این اساس قرار است 7500 واحد تأیید شده به‌عنوان‌های گوناگون تسهیلاتی جهت رشد و حرکت تولید داخل دریافت کنند و این واحدها برای برون‌رفت از دیونی مانند چک‌های برگشتی، عقب‌افتادگی بدهی‌های بانکی و بدهی‌های بیمه‌ای، به درخواست وزارت صنعت می‌توانند از تسهیلات ویژه بانکی بهره‌مند شوند.

    نعمت‌زاده افزود: سقف پرداخت تسهیلات برای واحدهای کوچک یک میلیارد، واحدهای متوسط 3میلیارد و طرح‌های با رشد بالای 60درصد 2میلیارد تومان است بازپرداخت این تسهیلات 2 ساله و با سود 20 و 22درصد است و همه بانک‌های دولتی و خصوصی بانک‌های عامل این تسهیلات هستند.

        تملک 1500 واحد صنعتی

    وزیر صنعت در حالی از آغاز پرداخت تسهیلات ویژه خبر داده که مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی از تملک 1500واحد صنعتی توسط بانک‌ها به‌دلیل بدهی این واحدها و تعطیلی و نیمه کاره رها شدن بیشتر این واحدها خبر داده و اعلام کرد، در کل کشور بیش از 1500‌واحد صنعتی توسط بانک‌ها تملک شده است که 1100 واحد در داخل شهرک‌های و نواحی صنعتی هستند اما در بخشنامه ستاد اقتصاد مقاومتی کشور تأکید شده است که بانک‌ها مکلفند این طرح‌ها را با منابع خود به بهره‌برداری برسانند.

    محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت نیز از مشکلات بسیار جدی 30 درصد واحدهای صنعتی و بنگاه‌های اقتصادی و در شرف ورشکستگی قرار گرفتن آنها خبر داده و اعلام کرد، 40درصد بقیه بنگاه‌ها نیزبا نصف ظرفیت خود کار می‌کنند. بخشی از بنگاه‌ها به بانک‌ها بدهکارند و به‌علت شرایط رکود و خاص اقتصاد کشور در 5سال اخیر بدون تقصیر نتوانستند بدهی‌های خود را پرداخت کنند. همچنین عده‌ای از بنگاه‌ها موفق به تکمیل و راه‌اندازی خطوط تولیدشان شدند اما سرمایه در گردش ندارند و تعدادی از بنگاه‌ها هم به‌علت افزایش نرخ ارز‌ از هزار به 3 هزار تومان دچار مشکل شدند.

        درخواست تعویق بدهی 7500واحد صنعتی

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به درخواست این وزارتخانه برای تعویق بدهی واحدهای صنعتی اعلام کرد، اخیرا وزارت صنعت از بانک مرکزی خواسته است تا بدهی 7500 واحد صنعتی راکد را برای احیای آنها به‌مدت یک سال به تعویق اندازد. نعمت‌زاده تأکید کرد، وزارت صنعت از بانک مرکزی خواسته تا بدهی‌های این واحدهای کوچک را برای یک سال به تعویق بیندازد تا زمان تنفس کوتاه‌مدتی برای شروع دوباره و حرکت محکم‌تری به صنایع کوچک داده شود.

    امسال باید 33طرح صنعتی و تجاری به بهره‌برداری برسد و اولویت دریافت این تسهیلات با واحدهایی است که برای اجرای طرح هایشان فقط مشکل مالی داشته و پس از مرتفع‌شدن آن در راه صادرات قرار می‌گیرند. وی از تسهیلاتی برای نوسازی ماشین آلات صنعتی در بخش صنایع پایین دست خبر داد و افزود: تسهیلات بیمه‌ای صرفاً برای وثیقه است و آن واحدهای صنفی که قبلاًَ وثیقه‌های خود را استفاده کرده‌اند، می‌توانند با بهره‌مندی از این طرح، دوباره برای بانک‌های عامل وثیقه مورد نیاز را استفاده کنند.

    همچنین برخی واحدهای صنفی به‌علت مشکلات مالی نمی‌توانند کالاهای خود را عرضه کنند و این رکود باعث کوچک‌سازی‌ واحدهای صنفی می‌شود، اما شورای پول و اعتبار ترتیبی اتخاذ کرده تا این بخش بتواند به‌صورت اقساط، کالاهای خود را به فروش رسانده و به این ترتیب از افزایش جمعیت بیکار جلوگیری شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو