عصر بازار

مدیرعامل بورس کالا:

راه اندازی بازار مشتقه ارز پس از تک نرخی شدن

عصر اعتبار- مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: هنوز ساز و کارهای بازار برای ارز به وجود نیامده است و باید یک بازار قابل نظارت و دارای چارچوب برای ارز به وجود بیاید.

راه اندازی بازار مشتقه ارز پس از تک نرخی شدن
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حامد سلطانی‌نژاد در مورد توسعه اوراق سلف و سلف موازی گفت:  سلف موازی و اوراق سلف که مبتنی بر تولید شرکتها در آینده است می‌تواند کمک مناسبی برای تامین مالی شرکت‌ها باشد.

    وی افزود: صنایعی که دولتی هستند و بودجه دولتی دریافت می‌کنند نیز می‌توانند برای تامین مالی خود از طریق بورس کالا اقدام کنند و به پشتوانه تولیدی که دارند از اوراق سلف که اوراق معتبری در دنیا محسوب می‌شود، بهره گیرند.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه بسیاری از بورس‌های کالایی دنیا با توسعه اوراق سلف شکل گرفته‌اند، خاطر نشان کرد: ابتدا اوراق سلف عادی و بعد از آن اوراق فوروارد و پس از آن فیوچرز به وجود آمد. بازارهای مشتقه‌ در دنیا توانسته‌اند در حوزه قیمت گذاری نقش آفرینی کنند.

    وی گفت: بورس کالای ایران نیز چاره ای ندارد جز اینکه در این راستا حرکت کند و خود را در این حوزه به شاخص‌های جهانی نزدیک کند.

    مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به این پرسش که چرا با وجودی که میل به تک نرخی شدن ارز وجود دارد اما هنوز این موضوع نهایی نشده است؟ ، اظهار داشت: یکی از الزامات و شروطی که بانک مرکزی برای  راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی اعلام کرده، بحث تک نرخی شدن است.

    وی تصریح کرد: در زمان تسویه قرارداد مشتقه باید قیمت‌های بازار مشتقه با قیمت‌های نقدی به هم نزدیک باشند. اگر بازار نقدی مناسبی وجود نداشته باشد که مبتنی بر یک قیمت واحد باشد در تعیین قیمت‌ها در بازار مشتقه دچار مشکل می‌شویم.

    سلطانی نژاد در خصوص به تعویق افتادن سیاست تک نرخی ارز نیز افزود: دلیل اصلی آن این است که هنوزساز و کارهای بازار برای ارز بوجود نیامده است و باید یک بازار قابل نظارت و دارای چارچوب برای ارز به وجود بیاید.

    وی گفت: ما باید یک بازار ارزی بین بانکی قوی داشته باشیم. باید بازاری برای مبادلات ارز در آینده و بازار فوروارد بین بانکی برای مبادلات ارز ایجاد شود. البته مسئولان بانک مرکزی نیز به این موضوع توجه دارند. اگر این بازارها ایجاد شوند ساز و کار بازار مشتقه ارزی نیز فراهم خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو