عصر بازار

شوک اونس در تهران لمس شد

دو راهی سکه طلا

عصر اعتبار- روز پنج‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی بیشترین میزان رشد روزانه از ۱۰اردیبهشت ۹۵ را تجربه کرد تا به بالاترین قیمت ۵۰ روزه برسد. در ششمین روز هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی ۱۷ هزار تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و به قیمت یک‌میلیون و ۴۸ هزار تومان رسید. افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی و عبور آن از مرز روانی هزار و ۳۰۰ دلار عامل اصلی پرش سکه در بازار داخلی بود. افزایش روز کاری آخر هفته سکه موجب شده که میزان رشد هفتگی آن به ۸/ ۲ درصد برسد. سکه دو هفته پیش نیز رشد ۸/ ۱ درصدی را تجربه کرده بود. این روند موجب شد معامله‌گران درباره آینده قیمت فلز گرانبهای داخلی پیش‌بینی‌های متفاوتی داشته باشند.

دو راهی سکه طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، برخلاف افزایش قیمت سکه، روز پنج‌شنبه، دلار در مسیر کاهشی قرار داشت و نهایتا با 5 تومان افت به قیمت 3 هزار و 460 تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس در تعیین قیمت دلار بازار داخلی نیز اثر گذار بود، چرا که برخی از معامله‌گران سکه سعی کردند از کانال عرضه ارز، قیمت فلز گرانبهای داخلی را تنظیم کنند و مانع از افزایش بیشتر آن شوند. کاهش روز پنج‌شنبه دلار موجب شد که این ارز در طول هفته حدود 3/ 0 درصد از ارزش خود را از دست بدهد. شاخص ارزی دو هفته پیش نیز افت 3/ 0 درصدی را تجربه کرده بود.

    برخی فعالان اعتقاد دارند که نوسانات قیمت اونس در روز شنبه نیز بازار داخلی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آنها معتقدند که در صورت ادامه روند کاهشی اونس در روز جمعه و ماندن آن در زیر مرز هزار و 300 دلار، قیمت سکه امروز تحت فشار قرار خواهد گرفت، حال آنکه دسته دیگری باور دارند که معامله‌گران سکه با ورود به بازار ارز و خرید دلار سعی خواهند کرد که از قیمت فلز گرانبهای داخلی حمایت کنند.

    شروع توفانی

    در آخرین روز هفته گذشته، قیمت سکه در بازار داخلی تحت تاثیر صعود بهای اونس در بازارهای جهانی قرار گرفت. روز پنج‌شنبه، سکه معاملات خود را در آستانه مرز یک میلیون و 50 هزار تومان و با قیمت یک میلیون و 46 هزار تومان آغاز کرد. این قیمت 15 هزار تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز چهارشنبه بود و نشانه‌ای از شروع توفانی سکه. رشد ابتدای روز سکه تحت تاثیر عبور اونس از مرز هزار و 300 دلار در آغاز بازارهای جهانی بود.

    در ادامه ششمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی همسو با افزایش بهای اونس به رشد خود ادامه داد و در مقاطعی از روز حتی از مرز یک میلیون و 50 هزار تومان عبور کرد؛ بالاترین قیمتی که روز پنج‌شنبه برای سکه ثبت شد، یک میلیون و 52 هزارتومان بود.با این حال، سکه نه تنها بر سقف روزانه باقی نماند، بلکه در ادامه روز از کانال یک میلیون و 50 هزار تومان نیز پایین‌تر رفت. قیمتی که تا ساعت 3بعدازظهر برای سکه در بازار داخلی ثبت شد، یک میلیون و 48 هزارتومان بود که 17 هزار تومان بالاتر از روز چهارشنبه بود. این افزایش که بالاترین میزان رشد سکه از 10 اردیبهشت 95 بود، سکه را به بالاترین قیمت 50 روزه رساند. پیش از این، فلز گرانبهای داخلی در تاریخ 10 اردیبهشت ماه، 17 هزار تومان رشد را تجربه کرده و به قیمت یک میلیون و 50 هزار تومان رسیده بود.

    اهرم اونس

    سکه که در آخرین روز هفته در واکنش به صعود بهای اونس دو رکورد افزایشی ثبت کرده بود، از ابتدای هفته گذشته تحت‌تاثیر نوسانات طلای جهانی قرار گرفته بود. شنبه گذشته، سکه تمام بهار آزادی با 12 هزار تومان رشد دو کانال قیمتی بالاتر رفت و به بهای یک میلیون و 31 هزار تومان رسید. افزایش ابتدای هفته تحت تاثیر رشد بهای اونس تا محدوده هزار و 270 دلار اتفاق افتاده بود.

    پس از این افزایش هیجانی، فضای بازار سکه آرام تر شد و تا روز چهارشنبه نوسانات چندانی را تجربه نکرد. سکه تمام بهار آزادی از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه در دامنه محدود یک میلیون و 29 هزار تومان تا یک میلیون و 32هزار تومان نوسان کرد. با این حال، پس از این نوسانات آرام، سکه روز پنج‌شنبه چنان که اشاره شد یک روز توفانی را پشت سرگذاشت.

    برگشت سکه از سقف؟

    اونس که تا ساعت 3 بعدازظهر روز پنج‌شنبه به قیمت هزار و 308 دلار رسیده و قیمت سکه در بازار داخلی را به‌صورت کانالی بالا برده بود، در روز جمعه عمدتا در مسیر کاهشی قرار داشت. فعالان بازار ارز و سکه اعتقاد داشتند اگر اونس روز جمعه زیر مرز هزار و 300 دلار به کار خود پایان دهد، روز شنبه بازار داخلی تحت تاثیر نوسانات بازار جهانی قرار خواهد گرفت.

    برخی معامله‌گران اعتقاد دارند که کاهش اونس، قیمت سکه را در بازار داخلی تحت فشار قرار خواهد داد، این در حالی است که عده دیگری معتقدند با توجه به انتظارات افزایشی، سکه بازان وارد بازار ارز خواهند شد و از قیمت سکه حمایت خواهند کرد. در این میان عده دیگری اعتقاد دارند که سکه بازان برای حمایت از قیمت نیازی به حضور در بازار ارز و تهیه دلار ندارند، چرا که ارزش ذاتی سکه حدود 20 هزار تومان بالاتر از قیمت بازار است و همین موضوع تا حد زیادی از بهای سکه حمایت خواهد کرد. به گفته فعالان، روز پنج‌شنبه سکه توان رشد بیشتری داشت، با این حال معامله‌گران بازار احتیاط کردند تا از اصلاح‌های احتمالی قیمت ضرر چندانی نکنند. می‌توان گفت روز پنج‌شنبه شوک اونس تنها در بازار داخلی لمس شد.

     

    آرامش ارزی

    هفته گذشته، دلار روزهای نسبتا آرامی را پشت‌سر گذاشت و در دامنه محدود 3 هزار و 458 تومان تا 3 هزار و 470 تومان نوسان کرد. هفته گذشته، بازار تحت عوامل متضادی قرار داشت که مانع از این بود که دلار افزایش یا کاهش خاصی را تجربه کند. شاخص ارزی در 3 روز ابتدایی هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار داشت، به طوری که به ترتیب در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه به ترتیب 3، 2 و 5 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و تا قیمت 3 هزار و 458 تومان پایین آمد.

    یکی از وقایعی که در ابتدای هفته از افت بیشتر دلار جلوگیری کرد، انتشار خبر کاهش نرخ سود یکی از بانک‌های خصوصی بود که به ویژه روز یکشنبه از قیمت دلار حمایت کرد. روز یکشنبه، قیمت دلار تحت‌تاثیر عامل کاهشی افت نرخ حواله درهم بود، ولی انتشار خبر کاهش نرخ سود بانکی یکی از بانک‌های خصوصی، اثر این عامل کاهشی را تقریبا خنثی کرد. دلار از روز سه شنبه در فاز افزایشی قرار گرفت و تا روز چهارشنبه توانست خود را به میانه‌های محدوده 3 هزار و 465 تومان برساند. با این حال، روز پنج‌شنبه، این ارز 5 تومان از ارزش خود را از دست داد تا با قیمت 3 هزار و 460 تومان به کار خود پایان دهد. ثبت این قیمت موجب شد که دلار دومین افت متوالی هفتگی را تجربه کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی