عصر بازار

رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد

رشد جهشی معدن با پرداخت وام ۳ میلیارد دلاری

عصر اعتبار- رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: پرداخت وام ۳ میلیارد دلاری دولت به بخش معدن ، رشد جهشی و فزاینده این بخش را به همراه خواهد داشت.

رشد جهشی معدن با پرداخت وام ۳ میلیارد دلاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو در نشست عمومی با کارکنان شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری به عنوان یک رویداد ارزشمند طی 2 سال جاری، تصریح کرد: تاکنون بخش معدن به دلیل توجه زیاد اقتصاد کشور به نفت و گاز، کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما با مطرح شدن اقتصاد مقاومتی، این بخش به دلیل اشتغال زایی و ارزش افزوده بالا و همچنین محرومیت زدایی از جایگاه ویژه ای برخوردار شده است.

    وی ادامه داد: از یک میلیون و 640 هزار کیلومتر مربع مساحت کشور، تنها 100 هزار کیلومتر مربع به عمق متوسط 300 متر اکتشاف شده است، در حالی که با بهره گیری از فناوری های نوین، در همین میزان اکتشاف صورت گرفته، امکان دستیابی به ذخایر بیشتر وجود خواهد داشت. به عنوان مثال، با روش های کنونی، ذخایر قطعی معدن زرشوران 110 تن طلا اعلام شد اما با به کارگیری فناوری ها و دستگاه های جدید، حجم ذخایر این معدن به حدود 150 تن رسید که این امر، نشان دهنده پیشرفت فناوری است.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه 45 درصد سهام شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ابتدای دولت یازدهم به عنوان رد دیون و بدهی دولت به بانک های مختلف واگذار شده بود، گفت: این موضوع سبب بی ثباتی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و واحد های زیرمجموعه شد که بر نیروی انسانی تاثیر می گذاشت. اما با پیگیری های صورت گرفته، این شرکت به ثبات رسید و در حال حاضر بازوی اجرایی ایمیدرو بشمار می رود و این سازمان تنها وظیفه سیاست گذاری و نظارتی دارد.

    وی ادامه داد: شرکت تهیه و تولید برای دستیابی به جایگاه واقعی خود در حوزه معدن، باید چابک تر، فعال تر و پویاتر عمل کند. همچنین، با توجه به اصل 44 و خصوصی سازی به عنوان بحث اساسی دولت و نظام، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید، مالکیت خود رادر اکثر معادن واگذار کرده اند.

    کرباسیان تاکید کرد که شرکت تهیه و تولید باید موضوع «آموزش» و «پژوهش» را به عنوان اصلی ترین بحث توسعه مورد توجه اساسی قرار دهد.

    رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اهمیت موضوع اکتشاف خاطرنشان کرد: این سازمان در سال گذشته با وجود شرایط سخت حاکم بر تامین منابع مالی، بیش از 120 میلیارد تومان برای این بخش هزینه کرد که افزایش ذخایر 350 میلیون تنی سنگ آهن، 400 میلیون تنی زغال سنگ و 90 تنی طلا (در معدن کوه دُم) را به همراه داشت.

    وی ادامه داد: ایمیدرو طی یک ماه آینده، محدوده های امیدبخش برای واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی را اعلام خواهد کرد که با سرمایه گذاری و بهره برداری از این معادن، اشتغال و ارزش افزوده بالایی نصیب کشور خواهد ساخت.

    عملکرد «تهیه و تولید مواد معدنی ایران» بیش از برنامه

    در این مراسم مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز با بیان اینکه این شرکت به عنوان بازوی اجرایی ایمیدرو، از سال 93 تلاش خود را همراستا با سیاست های جدید ایمیدرو برای داشتن نقشی موثر در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی متمرکز کرده است، گفت: این شرکت توانست مشکلات پیش روی واحدهای زیرمجموعه را به حداقل برساند و در میان کارکنان، امید ایجاد کند. طی سال گذشته به رغم شرایط سخت نقدینگی، به جز 2 واحد کک سازی ( با عملکرد 98 درصدی برنامه) در واحدهای دیگر رشد تولید و فروش داشتیم و حتی از برنامه جلو افتادیم.

    وی ادامه داد: در شرکت فروکروم سبزوار نیز در سال 94 بالاترین میزان تولید به ثبت رسید و 7500 تن محصول صادر شد. همچنین، در شرکت نفلین سینیت کلیبرکه سال ها با مشکل تولید و فروش مواجه بود، بالاترین تولید و فروش حاصل شد.
    جعفری با اشاره به رفع موضوع زیست محیطی مجتمع طلای موته، تصریح کرد: با اکتشافات جدید، ذخایر تازه ای کشف شد به طوری که تا 7-8 سال آینده، مواد اولیه مورد نیاز این کارخانه تامین می شود. از سوی دیگر به تازگی، قراردادی برای فروش محصولات شرکت فسفات اسفوردی منعقد و درنتیجه مشکل فروش آن شرکت نیز رفع خواهد شد. همچنین برنامه واگذاری این شرکت در حال انجام است و پاکات مناقصه تحویل شده و در حال بررسی فنی آن هستیم.

    وی ادامه داد: طرح تولید قطران زرند پس از سال ها سرمایه گذاری، سرانجام در سال گذشته به بهره برداری رسید. علاوه بر این برای نخستین بار در کشور، طراحی و ساخت واحد نیمه صنعتی کک نفتی نیز با هزینه بسیار پایین توسط همکاران واحد کک سازی انجام شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو