عصر بازار

قیمت انواع زعفران در بازار

عصر اعتبار- نایب رئیس شورای ملی زعفران با بیان اینکه صادرات طلای سرخ در دوماه نخست امسال نسبت به سال قبل کاهش یافته است، دلایل احتمالی این موضوع را تشریح کرد.

قیمت انواع زعفران در بازار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، غلامرضا میری  آمار صادرات زعفران در اردیبهشت ماه سال‌جاری را اعلام کرد و اظهارداشت: در اردیبهشت ماه امسال حدود 19 میلیون دلار زعفران از کشور صادر شده است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد افت دارد.

    وی با بیان اینکه در فروردین ماه امسال حدود 15 میلیون دلار زعفران از کشور صادر شده بود که 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال 94 رشد داشت، گفت: در دو ماهه نخست امسال حدود 34 میلیون دلار زعفران از کشور صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 4 درصد افت دارد.

    نایب رئیس شورای ملی زعفران، دلایل کاهش صادرات 4 درصدی طلای سرخ را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در این زمینه چند احتمال وجود دارد؛ به عنوان مثال ممکن است قاچاق زعفران به کشور افغانستان از دلایل این امر باشد.

    میری با بیان اینکه در اردیبهشت ماه امسال حدود 940 کیلوگرم زعفران به صورت رسمی به افغانستان صادر شده است، گفت: احتمال این وجود دارد که علاوه بر این صادرات رسمی، مقداری زعفران نیز به شکل قاچاق به افغانستان رفته باشد.

    وی اضافه کرد: حدود 8 ماهی است که هندوستان، عوارض واردات طلای سرخ به این کشور را برای افغان‌ها حذف کرده و بنابراین افغانی‌ها می‌توانند بدون پرداخت عوارض محصول خود را به هندوستان صادر کنند درحالی که ایرانی‌ها برای انجام صادرات به هند باید حدود 38 درصد عوارض بپردازند. 

    نایب رئیس شورای ملی زعفران افزود: از طرفی در کشور ما، دستگاه‌های مربوطه از  صادرکنندگان صرف (کسانی که فقط کار صادرات زعفران انجام می‌دهند وجز این کار دیگری ندارند) مالیات اخذ می‌کند و آنان را حق العمل کار در نظر می‌گیرد که همین مساله باعث دلسردی صادرکنندگان می‌شود.

    میری با بیان اینکه چنین اتفاقاتی فقط در مشهد رخ می‌دهد و همکاران ما در تهران با مشکلات فوق مواجه نیستند، گفت: از دیگر احتمالاتی که در این زمینه وجود دارد، حذف عربستان از لیست مشتریان زعفران ایران است، چراکه در ماه‌های شعبان و رمضان مصرف طلای سرخ در کشورهای عربی بالا می‌رود اما امسال ما صادراتی به  این کشور نداشتیم. ‌

    وی، قیمت‌های انواع زعفران را در بازار از 5 میلیون و 350 هزار تومان تا 6 میلیون و 700 هزارتومان اعلام کرد و ادامه داد: نرخ‌های فوق، قیمت‌های خرید ما از کشاورزان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو