عصر بازار

از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای استقبال می کنیم

عصر اعتبار- سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد: پاکستان، به عنوان یکی از سیاست های اصولی خود، از پیوستن ایران به اعضای اصلی و دائمی 'سازمان همکاری شانگهای'(SCO) استقبال می کند.

از عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای استقبال می کنیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، 'نفیس زکریا' رگفت: حضور ایران به عنوان همسایه پاکستان و کشور مهم منطقه در میان اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای، می تواند آثار مطلوب و فواید زیادی برای این سازمان و منطقه داشته باشد.
    وی با بیان اینکه مسیر پیوستن پاکستان نیز به جمع اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای فراهم شده است، گفت: عضویت دائم پاکستان در این سازمان نهایی شده و پس از انجام یک سری مقدمات و تشریفات، پاکستان در آینده نزدیک رسما به جمع اعضای دائم این سازمان افزوده می شود.
    این سخنگو با بیان اینکه پاکستان هنوز بطور رسمی به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درنیامده است، گفت: در شرایط حاضر، پاکستان بطور طبیعی نمی تواند در تصمیم گیری های اصلی این سازمان مشارکت کند. با این وجود، اسلام آباد از پیوستن ایران به جمع اعضای اصلی این سازمان مهم استقبال می کند.
    وی همچنین درخصوص فواید پیوستن پاکستان به سازمان همکاری شانگهای گفت که این اقدام، سبب می شود تا منافع پاکستان در حوزه های صلح، ثبات و توسعه منطقه ای بیش از پیش تامین شود.
    نفیس زکریا گفت که ارتقای جایگاه کشورهای ناظر از جمله پاکستان و ایران به عنوان اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای باعث می شود که زمینه گسترش بیش از پیش روابط میان این کشورها با کشورهایی مثل چین و روسیه به عنوان قدرتمندترین اعضای سازمان همکاری شانگهای و همچنین با کشورهای مهم آسیای میانه، در زمینه های گوناگون به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری فراهم شود.
    ایران، پاکستان، هند، مغولستان و افغانستان اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای هستند که از این میان، با عضویت دائم پاکستان و هند در این سازمان موافقت شده و تشریفات مقدماتی برای پیوستن این دو کشور به جمع اعضای اصلی این سازمان درحال انجام است. چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان هم اکنون اعضای دائم این سازمان هستند.
    ایران نیز درخواست خود را برای پیوستن به جمع اعضای دائم سازمان همکاری شانگهای مطرح کرده است اما در سال های گذشته، وجود تحریم ها مانعی برسر راه عضویت دائم این در این سازمان بود. اکنون که تحریم ها لغو شده است، روسیه و چین که از نزدیک ترین کشورهای دوست ایران به شمار می روند، از عضویت دائمی ایران در این اجلاس حمایت کرده اند زیرا این عضویت به تحکیم قدرت این کشورها در عرضه بین المللی می انجامد و بر شمار حامیان آنها می افزاید.
    سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده‌است. این سازمان در سال 2001 توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان پایه‌گذاری شد. نقش اصلی و تعیین کننده را، در سازمان شانگهای، دو کشور چین و روسیه تشکیل می‌دهند. سازمان همکاری شانگهای در حقیقت ترکیب جدید سازمان «شانگهای 5» است که در سال 1996 تأسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به «سازمان همکاری شانگهای» تغییر داده شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو