عصر بازار

نامه پرویزیان به سیف:

نرخ سود سپرده را کم کردیم

عصر اعتبار- بعد از اعلام و اجرای کاهش نرخ سود در برخی بانک ها رئیس کانون بانک های خصوصی طی نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی، این بانک را در جریان توفق جدید بانکداران قرار داد.

نرخ سود سپرده را کم کردیم
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، کاهش نرخ سود بانکی با توافق بانک های بزرگ خصوصی، مهمترین خبر نظام بانکی بود که هفته گذشته در محافل خبری مطرح بود و بناست از این هفته اجرایی شود.

    بانک ها بر کاهش نرخ سود به اجماع رسیده اند و بنا دارند سود سپرده هایشان را از 18 درصد به 15 درصد کاهش دهند. هر چند از هفته قبل تعدادی از بانک های خصوصی نسبت به کاهش نرخ سود پیش قدم شده اند. در ابتدا بانک پاسارگاد سود سپرده های یکساله را از 18 به 16 درصد کاهش داد. این بانک خصوصی نرخ سود سالانه را 16 درصد، 9 ماهه 15، 6 ماهه 14، 3 ماهه 12 و کوتاه مدت را 10 درصد تعیین کرده است.

    رئیس کانون بانک های خصوصی هم چند روز بعد از انتشار خبر تسنیم، به تأیید آن پرداخت و اعلام کرد: این تصمیم در پی اقدام داوطلبانه بانکها و با توجه به کاهش نرخ تورم و حمایت بانک مرکزی از بازار بین بانکی گرفته شده است.

    کوروش پرویزیان گفته که نرخ سود سپرده در مرحله اول با توجه به کاهش تورم به 12 درصد از ابتدای تیرماه امسال تا 15 درصد کاهش می یابد اما با ادامه کاهش نرخ تورم امیدواریم نرخ سود سپرده باز هم کاهش یابد تا برای بنگاه های کوچک و متوسط فضای بهتر تامین مالی ایجاد شود.

    هنوز بانک های دولتی به جرگه خصوصی ها در کاهش نرخ سود نپویسته اند، مراجعه خبرنگار ما به شعب بانک های دولتی و خصوصی حکایت از ان دارد که فعلاً نرخ سود سپرده های بانکی در این بانک ها 18 درصد است.

    گفتنی است، در هیاهوی کاهش نرخ سود با توافق بانک ها، نشست شورای پول و اعتبار سه‌شنبه هفته قبل، با حضور اکثر اعضا در ساختمان بانک مرکزی تشکیل شد، ولی به‌خلاف پیش‌بینی‌ها، با وجود توافق اخیر بانک‌ها مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده به 15 درصد و اجرای آن از ابتدای تیرماه، شورای پول و اعتبار به موضوع سود بانکی وارد نشد.

    انتظار می‌رفت، شورای پول و اعتبار با توجه به کاهش سود سپرده‌ها از سوی بانک‌ها نسبت به کاهش نرخ سود تسهیلات اقدام می‌کرد. البته این احتمال وجود دارد که در روزهای آتی این شورا تصمیمی در این حوزه بگیرد.

    این درحالی است، که کوروش پرویزیان با ارسال نامه ای به رئیس کل بانک مرکزی، وی را در جریان تغییرات جدید نرخ سود با توافق بانکداران قرار داده است.

    طی دو سال گذشته نرخ سود سپرده‌ها چهار بار تغییر کرده و یک بار در اردیبهشت‌ماه 93 به 22 درصد، در اردیبهشت‌ماه 1394 به 20 درصد، در بهمن 94 به 18 درصد و خرداد 95 به 15 درصد کاهش یافته است.

    شورای پول و اعتبار در نشست ویژه سودی خود در پایان بهمن 94 تصمیم گرفت که نرخ سود تسهیلات مبادله‌ای از 21درصد به 20درصد و تسهیلات مشارکتی از 24درصد به 22درصد کاهش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی