عصر بازار

علی سنگینیان، رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران:

کاهش نرخ سود بانکی به ورشکسته نشدن بانک ها کمک می کند

عصر اعتبار- تعداد زیادی از بانک ها باتوجه به ساختار نامناسب ترازنامه ای و مطالبات غیرجاری از نظر ساختار مالی شکننده اند و در وضعیت مالی بدی هستند. طبیعی است که کاهش نرخ سود می تواند به آن ها کمک کند تا بخشی از مشکلاتشان حل شود. البته این مسئله منوط به این است که مسابقه نرخ سود بین بانک ها از بین برود و در شرایط برابر باهم رقابت کنند.

کاهش نرخ سود بانکی به ورشکسته نشدن بانک ها کمک می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اتاق تهران، علی سنگینیان عضو هیئت نمایندگان و رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران درباره توافق بانک ها برای کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد گفت: طبیعی است که بانک ها علاقمند به کاهش نرخ سود باشند به این دلیل که بالا بودن هزینه تامین مالی و بالا بودن نرخ سپرده ها باعث می شود بانک ها با نرخ های بالاتری تسهیلات پرداخت کنند و معمولا ریسک عدم بازپرداخت تسهیلات با نرخ بالا بیشتر است.

    سنگینیان گفت: بانک ها از کاهش نرخ سود استقبال می کنند. با نرخ کمتر سپرده جذب می کنند و با نرخ کمتر هم تسهیلات می دهند و می توانند گردش تسهیلات را افزایش دهند.

    رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به اینکه تاکنون کاهش نرخ های بانکی مطابق با کاهش تورم نبوده است گفت: این روند به دلایل مختلف ادامه پیدا کرده که از جمله آن تورم انتظاری است و دلیل دیگر دارایی های بد بانک هاست که نقدشونده نیست. نیاز بانک ها به نقدینگی و رقابت با موسسه های مالی و اعتباری غیرمجاز از دیگر مسائل اثرگذار بر نرخ سود بانکی است.

    سنگینیان ادامه داد: کاهش نرخ سود بانکی به تدریج دنبال می شود و امیدواریم به نرخ های متعادلی برسیم که هم کسب و کار بانک ها با آن انجام شود و به سودآوری برسند و هم نیاز صنایع تامین شود.

    عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در این باره که آیا بانک ها در آستانه ورشکستی قرار دارند گفت: تعداد زیادی از بانک ها باتوجه به ساختار نامناسب ترازنامه ای و مطالبات غیرجاری از نظر ساختار مالی شکننده اند و در وضعیت مالی بدی هستند. طبیعی است که کاهش نرخ سود می تواند به آن ها کمک کند تا بخشی از مشکلاتشان حل شود. البته این مسئله منوط به این است که مسابقه نرخ سود بین بانک ها از بین برود و در شرایط برابر باهم رقابت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو