عصر بازار

سفیر ایران در روسیه:

سران روسیه و قزاقستان مشارکت گسترده تهران در پیمان های منطقه ای را خواستارند

عصر اعتبار- سفیر ایران در مسکو گفت: تاکید ولادیمیر پوتین و نورسلطان نظربایف رییسان جمهوری روسیه و قزاقستان بر لزوم مشارکت هر چه بیشتر تهران در پیمان های منطقه ای سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نشانه اهمیت روز افزون جایگاه جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی در دوره پسا برجام است.

سران روسیه و قزاقستان مشارکت گسترده تهران در پیمان های منطقه ای را خواستارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مهدی سنایی امروز (شنبه) در حاشیه بیشتمین نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت: بخش مهمی از سخنان رییس جمهوری روسیه به عنوان میزبان همایش در آغاز کار نشست اصلی و در جمع اعضای 800 هیات از کشورهای مختلف جهان به جایگاه برتر ایران در منطقه اختصاص داشت.
    وی افزود: این تاکید ولادیمیر پوتین مبنی بر اهمیت جذب همکاری جمهوری اسلامی برای توسعه هر چه بیشتر همکاری ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که روسیه عضو اصلی آن است و همچنین اشاره به مذاکرات در حال انجام بین تهران و این اتحادیه برای امضای قرارداد تجارت آزاد، توجه بسیاری از مقام ها، اعضای هیات مختلف شرکت کننده و همچنین سرمایه گذاران و نمایندگان شرکت های حاضر در نشست سن پترزبورگ را جلب کرد.
    سنایی در ادامه با اشاره به اختصاص یک نشست تخصصی به جمهوری اسلامی با عنوان «ایران پسا تحریم» برای نخستین بار در بیست دوره همایش سن پترزبورگ که یکی از مهمترین مجامع اقتصادی در جهان است، گفت: در این نشست که با حضور الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه و رییس روسی کمیسیون مشترک همکاری ها، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، گروهی از مقام های دو کشور و برخی نمایندگان شرکت های حاضر در همایش برگزار شد، زمینه های بیشتری برای همکاری های اقتصادی شکل گرفت.
    سفیر ایران همچنین به مواضع رییس جمهوری قزاقستان در نشست سن پترزبورگ اشاره کرد که عضویت تهران در سازمان همکاری شانگهای را سبب افزایش توان این پیمان منطقه ای خواند.
    سنایی ادامه داد: قطعی اعلام کردن برنامه عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در سخنرانی نور سلطان نظربایف در نشست اصلی، سبب شد برخی اعضای هیات ها و نمایندگان شرکت های مختلف صنعتی، سرمایه گذاری و انرژی به اعضای هیات ایرانی مراجعه کنند و خواستار دریافت اطلاعاتی برای زمینه های همکاری در عرصه های مختلف شوند.
    سفیر ایران ادامه داد: افزایش همکاری های تهران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در قالب تجارت آزاد و همچنین عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای برای دو طرف سودمند است، زیرا با توجه به توانمندی عظیم اقتصادی و توسعه ای جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف، زمینه اجرای مشترک طرح های عظیم فراهم می شود که تاثیرات آن بر توسعه منطقه شگرف خواهد بود.
    سنایی افزود: در چارچوب این همکاری های منطقه ای، ایران می تواند همپای اعضای اتحادیه اقتصادی اورآسیا و سازمان همکاری شانگهای در اجرای جمعی طرح های بزرگ از جمله راهگذر شمال - جنوب و پیوند جاده ابریشم به راهگذر چین و مسیر شرق و غرب مشارکت کند که دستاوردهای زیادی برای همه کشورهای شریک خواهد داشت و در واقع پیوندهای اقتصادی منطقه را توسعه خواهد داد و تقویت می کند.
    وی همچنین در پاسخ به پرسش برنامه کاری هیات ایرانی در نشست سن پترزبورگ اظهار کرد: در طول دو روز حضور هیات جمهوری اسلامی افزون بر برگزاری نشست تخصصی ایران پسا تحریم، دیدار وزیر صنعت با وزیر انرژی و الکسی اولیو کایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه و همچنین مذاکرات اعضای هیات با اولگ سافونوف رییس آژانس گردشگری فدراسیون روسیه، مقام های اوراسیایی، دیدار و رایزنی های دیگری نیز انجام شد که دستاوردهای خوبی برای افزایش همکاری ایران با روسیه و کشورهای دیگر منطقه خواهد داشت.
    سنایی ادامه داد: بررسی رفع موانع در توسعه روابط ایران و روسیه، شناخت فرصت های جدید همکاری و همچنین لزوم تحرک آفرینی در بخش های خصوصی دو کشور برای استفاده از فرصت های فراهم شده از دیگر محورهای مذاکرات در جریان نشست اقتصادی سن پترزبورگ بود.
    سفیر ایران در روسیه در پایان ضمن گسترده خواندن محورهای موجود در اسناد و قراردادهای نهایی شده بین تهران و مسکو برای افزایش همکاری ها در بخش های مختلف دولتی و خصوصی از جمله بازرگانی، نفت، انرژی و صنعتی، گفت: تقریبا دو کشور تمامی تلاش های لازم را برای تسهیل در روابط اقتصادی از جمله راه اندازی گذرگاه سبز گمرگی و کاهش تعرفه ها را انجام داده اند و اکنون این مسئولیت بخش خصوصی بویژه در ایران است تا از فرصت ها برای افزایش فعالیت های اقتصادی و مبادلاتی خود با طرف های مقابل بهره بگیرد.
    سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین دولتی منطقه ای برای همکاری های چند جانبه امنیتی و اقتصادی 25 خرداد 1380 با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد و ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان نیز عضو ناظر هستند.
    در زمان حاضر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای معادل 30 میلیون و 189 هزار کیلومتر مربع مساحت، سه پنجم گستره آسیا و حدود یک میلیارد و 500 میلیون نفر جمعیت (نزدیک 25 درصد جمعیت کره زمین) را دارند.
    پس از عضویت هند، پاکستان و ایران، جمعیت این سازمان سه میلیارد نفر و پهنه سرزمینی آن نیز 35 میلیون و 972 هزار کیلومتر مربع خواهد شد که به یکی از بزرگ ترین قدرت های منطقه ای جهان تبدیل می شود و منافع دو جانبه و چند جانبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای اعضا و شرکای اقتصادی غیر عضو خواهد داشت.
    اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز با جمعیتی بیش از 180 میلیون نفر دربرگیرنده پنج کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان است که بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارند و با توجه به نزدیکی جغرافیایی، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می روند و برقراری تجارت آزاد نیز می تواند فرصت های زیاد همه جانبه ای را برای بخش خصوصی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه ایجاد کند.
    نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه با حضور 800 هیات دولتی و غیر دولتی از کشورهای مختلف جهان که پنجشنبه با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران آغاز شد، امروز پایان می یابد.
    برنامه کاری هیات ایران به سرپرستی نعمت زاده و حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، افزون بر شرکت در نشست های عمومی و تخصصی این همایش سه روزه، دیدار و رایزنی های اقتصادی و صنعتی بود.
    در این همایش اقتصادی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، نخست وزیر ایتالیا، دبیر کمیسیون اتحادیه اروپا، نیکلای سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه و ده ها مقام دولتی روسیه حضور دارند.
    گستردگی برگزاری و تنوع محورهای مورد بررسی در این همایش با فرصت بسیار انجام رایزنی های گسترده و عقد قرارداد بین شرکت کنندگان، توجه روزافزون کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاران و رسانه ها را به خود جلب کرده است، بگونه ای که حدود دو هزار خبرنگار و تحلیلگر اقتصادی رسانه های کشورهای مختلف در این نشست فعالیت می کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو