عصر بازار

افزایش ارزش هفتگی طلا به ۲ درصد رسید

اونس برلب مرز رشد

عصر اعتبار- ابتدا احتمال و بعد تصویب ثبات نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو باعث شد اونس طلا در هفته گذشته نیز روزهای خوبی را پشت سر بگذارد.

اونس برلب مرز رشد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد ، اونس فلز زرد که هفته را با قیمت 1273 دلار آغاز کرده بود، در پایان فعالیت بازارهای جهانی در روز جمعه روی قیمت 1298 دلار ایستاد. به این ترتیب رشد حدودا 2درصدی ارزش طلا در 5 روز کاری،‌ بهای اونس را به دو قدمی کانال 1300 دلار رساند. علاوه‌بر سیاست پولی فدرال‌رزرو، نگرانی‌ها درباره نتایج همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز به نفع طلا کار کرده است. اونس در مقطعی از هفته گذشته توانست به اوج دو ساله 1315 دلاری هم برود تا روند هفته آینده از جذابیت بیشتری برخوردار باشد. پیش از آغاز هفته‌ای که ممکن است اونس را دوباره به کانال بالاتر ببرد، مرور روند هفته گذشته خواندنی است.

    اونس طلا که دو هفته پیش 5/ 2 درصد رشد کرده و به قیمت 1273 دلار رسیده بود، روز دوشنبه با 10 دلار جهش دیگر به قیمت 1283 دلار رسید. جهش اولین روز کاری هفته گذشته که بهای اونس را به بالاترین میزان در 4 هفته پیش از آن رساند، عمدتا ناشی از افزایش تقاضای طلا به عنوان سرمایه امن بود. مهم‌ترین دلیل رشد تقاضا،‌ افزایش نگرانی‌ها درباره خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در نتیجه همه‌پرسی 23ژوئن بود. این نگرانی‌ها فشار بی‌سابقه‌ای را نیز بر بازدهی اوراق قرضه دولت‌های اروپایی وارد کرده و می‌کند. دوشنبه وضعیت اوراق قرضه، بازارهای سهام را نیز تحت‌تاثیر قرار داد تا با افت شاخص‌های بورسی، طلا خوش‌بین بماند.

    اما انتظار معامله‌گران برای انتشار بیانیه فدرال رزرو در روز چهارشنبه، باعث شد روز سه‌شنبه قیمت نهایی نوسان اندکی داشته باشد. اونس در دومین روز کاری هفته با تنها 2 دلار رشد به قیمت 1285 دلار رسید. روز سه‌شنبه نیز «بریگزیت» باعث شد خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن ادامه داشته باشد. با این همه عوامل خارجی در این روز به ضرر طلا کار کردند. روز سه‌شنبه شاخص دلار تقویت و بهای نفت خام تضعیف شد. بازارهای سهام جهان هم روز سه‌شنبه تضعیف شدند تا کمک دیگری نیز برای طلا فراهم شود.

    بازار صبح چهارشنبه را نیز به نوسان‌های انتظاری گذراند. اما پس از انتشار بیانیه فدرال رزرو با افزایش قیمت روبه‌رو شد. همان‌طور که انتظار می‌رفت، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست ماه ژوئن خود نرخ‌های بهره را افزایش نداد تا معامله‌گران فلز زرد امیدوار بمانند. اونس چهارشنبه شب حضور در کانال 1300 دلار را نیز تجربه کرد، اما در نهایت به قیمت 1291 دلار رضایت داد. مهم‌تر از خبر ثبات نرخ‌های بهره آمریکا، سخنان جنت یلن، رئیس این نهاد بود که به کاهش سرعت انقباض احتمالی سیاست پولی فدرال رزرو در ماه‌های بعد اشاره کرد.

    پنج‌شنبه تنها روز بد طلا در هفته گذشته بود، با این همه روزی بود که طلا اوج دو ساله را تجربه کرد. اونس در این روز تا بهای 1315 دلار اوج گرفت اما قیمت نهایی چهارمین روز کاری هفته 1278 دلار بود. رشد صبح پنج‌شنبه ناشی از توجه دوباره معامله‌گران به کاهش احتمال افزایش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک بود. همین احتمال دلار آمریکا را تضعیف کرد. همزمان خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن نیز ادامه داشت. با این همه چند عامل در ادامه روز به ضرر طلا عمل کردند تا پنج‌شنبه بدترین روز طلا در سه هفته پیش از آن باشد. اول اینکه با رسیدن قیمت‌ها به اوج 2ساله، بخشی از معامله‌گران سودگیری کردند. بازارهای سهام آمریکا نیز از کف روزانه خود بالا آمدند تا بخشی از سرمایه‌های بازار طلا را جذب کنند. رشد شاخص دلار از کف روزانه و افت بهای نفت خام نیز عوامل خارجی بودند که به ضرر فلز زرد کار کردند. علاوه‌بر اینها برخی می‌گویند کشته شدن جو کاکس، نماینده محبوب پارلمان بریتانیا ممکن است باعث افزایش همدردی رای‌دهندگان با هواداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا شود.

    اونس روز جمعه را با قیمت 1284 دلار آغاز کرد اما تا پایان روز تا بهای 1298 دلار رشد کرد. با توجه به روند پرافت و خیز روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، کاهش نوسان‌ها در صبح جمعه عجیب نبود، با این همه در ادامه روز اونس دوباره با خریدهای فنی مواجه شد. رشد صبح جمعه اونس در حالی اتفاق افتاد که بازارهای سهام و اوراق شاهد رشد شاخص‌ها و قیمت‌ها بودند. البته رشد قیمت نفت و ضعف نسبی شاخص دلار به نفع طلا عمل کردند. در میان تمام این عوامل،‌ روز جمعه باز هم این همه‌پرسی بریتانیا بود که به شدت مورد توجه معامله‌گران بود. روز جمعه افزایش احتمال پیروزی هواداران ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا می‌توانست طلا را تحت فشار قرار دهد اما قدرت فنی افزایشی‌ها، بازار را تحت‌تاثیر قرار داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی