عصر بازار

جزئیات ‌توافق ایران با «بوئینگ»

عصر اعتبار- رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص قرارداد‌های ایرباس و بوئینگ توضیحاتی ارائه کرد.

جزئیات ‌توافق ایران با «بوئینگ»
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، علی عابدزاده  با بیان اینکه ناوگان هوایی ایران بسیار فرسوده است، گفت: از بین 250 هواپیمای موجود در کشور 230 هواپیما نیازمند جایگزینی است.

    وی بر همین اساس تأکید کرد که ایران برای نوسازی صنعت هواپیمایی خود ضمن مذاکره با شرکت‌های هواپیماسازی بزرگ دنیا به دنبال ایجاد تنوع در خرید هواپیماست.

    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تأیید توافق با شرکت بوئینگ اعلام کرد که در چندین مرحله بین ایران ایر و نمایندگان شرکت بوئینگ مذاکراتی انجام شد و دو طرف به یک توافق مکتوب در زمینه خرید هواپیما رسیدند.

    عابدزاده تعداد هواپیماهای توافق‌شده را 100 فروند عنوان کرد که قرار است از طریق فاینانس در اختیار ایران قرار گیرد. با این حال وی رقم قرارداد نهایی با این شرکت را که از سوی برخی منابع غربی 17 میلیارد دلار عنوان شده است، قطعی ندانست و اعلام کرد که جزئیات ساز و کار و توافق‌های مالی در این حوزه پس از مذاکرات بیشتر مشخص خواهد شد.

    وی گفت: شرکت بوئینگ درخواست رسمی خود برای کسب مجوز نهایی فروش هواپیما را به خزانه‌داری آمریکا ارائه کرده و قرار است پس از کسب این مجوز، متن قرارداد نهایی بین دو طرف منعقد شود.

    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ارائه زمانبندی خاصی برای عملیاتی شدن این قرارداد خودداری کرد و گفت تا زمانی که مجوز انعقاد قرارداد از سوی خزانه‌داری آمریکا صادر نشود نمی‌توان زمان دقیقی در خصوص انعقاد و اجرای قرارداد ارائه کرد.

    عابد‌زاده همچنین عنوان کرد که مذاکرات با بوئینگ از مدت‌ها پیش و بر اساس درخواست این شرکت و همچنین علاقه‌مندی سازمان هواپیمایی به جریان افتاده و بوئینگ در این مذاکرات بسیار جدی بوده است. با این حال وی اظهار کرد که ایران در زمینه انعقاد این قرارداد هیچ عجله‌ای به خرج نمی‌دهد و از آنجا که آمریکا همواره از فرسودگی ناوگان هوایی ایران به عنوان یک اهرم فشار استفاده کرده است، ایران در این مذاکرات کاملا احتیاط به خرج می‌دهد.

    رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین به آخرین تحولات مربوط به قراردادایرباس اشاره کرد و گفت که مانع نهایی در این زمینه تنها مجوز وزارت خزانه‌داری امریکاست.

    وی با اعلام اینکه شرکت ایرباس درخواست رسمی خود را به وزارت خزانه‌داری آمریکا ارائه داده و منتظر صدور مجوز است، خاطرنشان کرد: فاینانس این قرارداد اصلا مایه نگرانی نیست و با چند مجموعه در این راستا توافق‌هایی صورت گرفته است و تنها مسأله‌ای که اجرا و عملیاتی کردن قرارداد معطل آن است همان مجوز خزانه‌داری است.

    عابدزاده همچنین به رفع محدودیت پروازهای هما در آسمان اروپا پس از 6 سال اشاره کرد و این واقعه را تحول بسیار مهمی در صنعت هوایی کشور دانست که با یک روند دقیق و کارشناسی شده و با حضور نمایندگان اتحادیه اروپا و ایکائو به سرانجام رسیده است.

    وی در این خصوص گفت: در پی سفر متخصصان کمیسیون اروپا شامل نمایندگان آژانس ایمنی هوانوردی اروپا و اعضای منتخب اتحادیه اروپا به تهران و ارزیابی عملکرد ایمنی قسمت‌های مختلف عملیاتی این شرکت از جمله عملیات، مهندسی و تعمیرات، خدمات فرودگاهی و ایمنی و تضمین کیفیت، رأی سال 2010 میلادی این اتحادیه مبنی بر ممنوعیت بخشی از ناوگان این شرکت برای پرواز به اتحادیه اروپا لغو شد.

    عابدزاده به موضوع دلالی خرید هواپیما نیز اشاره کرد و ضمن تأیید این موضوع گفت: در دوران تحریم خرید هواپیما به دلیل سختی‌های زیادی که داشت بسیار پیچیده بود و از آنجا که از طریق چندین واسطه و شرکت این خریدها انجام می‌شد، هزینه به مراتب بالاتری از قیمت واقعی هواپیما از طرف ایران داده می‌شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو