عصر بازار

کارشناس بازار سرمایه:

انگیزه ای برای ورود نقدینگی از بانک‌ها به بورس وجود ندارد

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با کاهش نرخ سود بانکی نباید منتظر ورود نقدینگی به بورس باشیم؛ چرا که با توجه به افت ۸ درصدی شاخص بورس از ابتدای امسال و کاهش ارزش سهام بنگاهها، در شرایط فعلی انگیزه ای برای ورود نقدینگی از بانکها به بازار سهام وجود ندارد.

انگیزه ای برای ورود نقدینگی از بانک‌ها به بورس وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، امید احمدی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بورس گفت: کاهش نرخ سود بانکی در صورتی می تواند خبر خوبی برای معامله گران در بازار سهام باشد که تورم واقعی نیز کاهش یافته باشد و متناسب با آن نرخ سود کاهش پیدا کند. بر این اساس کاهش نرخ سود بانکی نباید به صورت دستوری کم شود.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر انتشار خبر کاهش نرخ سود بانکی به تنهایی نمی تواند موجب رونق معاملات شود و قرار هم نیست این گونه باشد و به همین دلیل نیز است که بورس واکنشی مثبت به انتشار خبر کاهش نرخ سود بانکی از خود نشان نداد.

    وی اضافه کرد: در صورتی که کاهش نرخ سود بانکی، کاهش بهره تسهیلات ارائه شده به صنایع را به دنبال داشته باشد می توان به رونق نسبی بورس امیدوار بود.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته مهم در این زمینه این است که در پی کاهش بهره تسهیلات بانکی شرایطی فراهم شود که بنگاهها بتوانند در مدت زمان کوتاهی از این تسهیلات برخوردار شوند وگرنه کاهش نرخ سود بانکی نمی تواند درمان بخشی از دردهای صنایع و بنگاهها باشد.

    وی در پاسخ به این پرسش که با کاهش نرخ سود بانکی باید منتظر ورود نقدینگی از بانکها به بورس باشیم تاکید کرد: با توجه به افت 8 درصدی شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون و کاهش ارزش سهام بنگاهها در بورس، در شرایط فعلی انگیزه ای برای ورود نقدینگی از بانکها به بازار سهام وجود ندارد.

    این کارشناس بازار سرمایه افزود: در صورت بروز این اتفاق نیز نمی توان به توسعه و تعمیق بورس امیدوار بود؛ چرا که پس از ورود نقدینگی مردم از بانکها به بورس آن هم در پی کاهش نرخ سود بانکی برای مدتی شاهد وقوع جو روانی و هیجانی و بالا رفتن قیمتها و شاخص در بورس در کوتاه مدت خواهیم بود و پس از آن اتفاق خاصی برای صنایع رخ نخواهد داد.

    وی گفت: زمانی می توانیم برای کاهش نرخ سود بانکی خوشحالی کنیم که با وقوع آن نرخ تسهیلات کاهش پیدا کند و بنگاهها بتوانند با نرخ بهره پایین تری به تولید اقدام کنند و سودآوری خود را افزایش دهند و از این طریق سرمایه گذاران نیز با افزایش قیمت سهام سود ببرند.

    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: وضعیت بورس تنها با کاهش نرخ سود بانکی بهبود پیدا نمی کند و بازار سهام برای بازگشت به رونق به مولفه هایی چون خروج اقتصاد از رکود، حمایت همه جانبه دولت از صنایع، تک نرخی شدن ارز و حل مشکلاتی همچون تعیین قیمت خوراک نیازمند است.

    وی افزود: در اقتصادی که با رکود مواجه است و بازارهای مختلف نیز بازدهی را نصیب سرمایه گذاران نمی کنند نباید انتظار داشت با کاهش دو یا سه درصدی نرخ سود بانکی نقدینگی از بانکها به سمت بازارهایی چون بورس سرازیر شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی