عصر بازار

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران عنوان کرد؛

اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی دیون دولت به شهرداری در بودجه ۹۵

عصر اعتبار- مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران، تاکید کرد: اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی دیون دولت به شهرداری در بودجه دیده شده است.

اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی دیون دولت به شهرداری در بودجه ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، عباداله فتح الهی در نشست خبری با اشاره به اینکه همه مراحل بسته تشویقی بافت فرسوده نهایی شده است، گفت: ما در این زمینه چهار محور را دنبال می کنیم که اصلی ترین آن کنترل تورم است.

    وی افزود: در این راستا 20 تا 25 درصد نرخ ساخت را کاهش دادیم و انشعاب آب و برق و گاز را رایگان کردیم.

    وی ادامه داد: میانگین هزینه انشعابات تقریباً 7 میلیون تومان است که اگر 100 درصد تخفیف بدهیم، 7 تا 10 درصد بنا بر اساس متراژ مشمول کاهش هزینه خواهد شد.

    مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به تخفیف دوم نوسازی در حوزه مجوزهای حفاری درون بافت های فرسوده است که در این زمینه هم 100 درصد تخفیف قائل شده ایم.

    مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تاکید کرد: تمامی عوارضی که منشا آن شورا و شهرداری بوده است در بسته جدید حذف شده است.

    فتح‌اللهی با اشاره به اعطای وام قرض‌الحسنه نوسازی و کارمزد 2 درصد جهت امور ثبت و ضبطی وام‌ها تاکید کرد: در این طرح بانک عامل، بانک مسکن تعیین شده است و در روند واگذاری اعطای وام‌ها 9 الی 10 درصد وام توسط دولت و مابقی توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود.

    دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلان شهر تهران اضافه کرد: خوشبختانه شهرداری تهران در این خصوص 40 میلیاردتومان اختصاص داده که تمامی شهروندانی برای اخذ پروانه از طریق دفاتر خدمات نوسازی اقدام می کنند و می تواند از این وام قرض الحسنه برخوردار شوند.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران با اشاره به بسته‌های تشویقی جدید گفت: در بسته‌های تشویقی قبلی بیشتر فرد سازنده مورد حمایت قرار می‌گرفت، اما اکنون و براساس تفاهمی که با دولت انجام شده، محله مورد حمایت قرار می‌گیرد.

    وی توضیح داد: به طوری که با حضور همه دستگاه‌های اجرایی 10 درصد محلات به صورت محله‌ای و همه جانبه نوسازی آنها مورد توجه قرار می‌گیرد. قطعا نوسازی محلات به حوزه‌های زیرساختی مرتبط خواهد بود.

    فتح اللهی با اشاره به تفاوت دیگر در این زمینه گفت: در گذشته شهرداری به تنهایی برای نوسازی بافت فرسوده پایتخت ورود پیدا می کرد اما خوشبختانه اکنون و با توجه به حساسیت موضوع، سایر دستگاه ها نیز به این مساله ورود پیدا کرده اند.

    دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان این مطلب که بر اساس مصوبه، باید سالانه 10 درصد محلات سالانه نوسازی و زیرساخت های آن تعیین شود، گفت: همچنین در گذشته به همه گونه‌های بافت فرسوده به صورت یکنواخت توجه می‌شد در نتیجه ریزدانه‌ها امکان بهره‌برداری کمتری را داشتند اما در بسته جدید به ریزدانه‌ها به صورت ویژه توجه شده است.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه با اشاره به متراژها و نسبت آن با بافت فرسوده گفت: 93درصد پلاک‌ها در بافت فرسوده زیر 200 متر هستند، 68 درصد پلاک‌ها در بافت‌های فرسوده زیر 150 متر و 75 درصد نیز زیر 100 متر هستند. بنابراین باید به ریزدانه‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در ادامه گفت: هماهنگی میان مردم، دولت و شهرداری از الزامات نوسازی بافت های فرسوده پایتخت است.

    فتح اللهی ادامه داد:  خوشبختانه هم اکنون دولت و شهرداری برای بافت های فرسوده شهرتهران همدل و همزبان هستند. خبر خوش اینکه امسال برای اولین بار در بودجه دولت 400 میلیاردتومان از دیون دولت به شهرداری ها برای بافت های فرسوده در مجلس به تصویب رسید.

    وی اظهار امیدواری کرد این اعتبار هر چه سریعتر به شهرداری ها تعلق گیرد.

    فتح‌اللهی در ادامه در تشریح استقرار ستادهای نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده در مناطق گفت: این ستادها با هدف مدیریت محل در سرای محلات مستقر خواهند شد. بسته‌های قبلی پلاک‌محور بود؛ اما بسته فعلی محله محور است و به دنبال آن هستیم که از این طریق ارتقای کیفیت زندگی را برای شهروندان تهرانی به همراه داشته باشیم.

    وی تاکید کرد: بی‌تردید فقدان شغل پایدار و وجود مشاغل غیررسمی از معضلات بافت‌های فرسوده قلمداد می‌شود که با توانمندسازی و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با محله، می‌توان مشاغل غیررسمی را به مشاغل رسمی تبدیل کرد.

    مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران اضافه کرد: در 149 محله در 12 منطقه از تهران بسته‌های نوسازی عمومی در نظر گرفته شده است؛ اما بسته‌های ویژه‌ای برای محلاتی که مقتضیات خاصی دارند در نظر گرفته شده است. برای مثال در منطقه 12 که به 3 ناحیه تاریخی جنوبی و شمالی تقسیم شده است، بسته‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است. محله‌های سیروس، بازار، سنگلج و عودلاجان در منطقه 12 به عنوان محله‌های تاریخی در نظر گرفته شده که با هماهنگی میراث فرهنگی، بهسازی و نوسازی پلاک‌های آن در جهت ارتقای زندگی در این محله‌ها اجرایی خواهد شد.

    وی در خاتمه تاکید کرد: تلاش ما این است در مناطقی مانند منطقه 12 ساکنان به مالکان بدل شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی