عصر بازار

رشد کم‌اثر دستمزدها در منطقه یورو

عصر اعتبار- رشد دستمزدها در منطقه یورو در سه ماهه نخست سال جاری افزایش داشته، ولی این میزان برای رسیدن بانک مرکزی اروپا به اهداف تورمی خود بسیار ضعیف بوده است.

رشد کم‌اثر دستمزدها در منطقه یورو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، آژانس آماری اتحادیه اروپا، یوروستات، اعلام کرد دستمزدها در سه‌ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته رشدی 1.8 درصدی داشته است و موجب شده تا هزینه‌های کلی نیروی کار 1.7 درصد بیشتر شود. هر دو مقدار بیش از نرخ رشد شش ماهه پایانی سال 2015 بوده است.

    افزایش دستمزدها موجب کاهش نگرانی‌ سیاست‌گذاران  بانک مرکزی اروپا در مورد کاهش شدید قیمت انرژی در سال جاری و همزمانی آن با تورم بسیار پایین طولانی‌مدت شده است موضوعی که می‌تواند «اثرات دور دوم» را از طریق متقاعد کردن کارمندان به قبول کار و کارفرمایان به ارائه کار با پرداخت متوسط ایجاد کند.

    رشد دستمزد کمتر، می‌تواند از طریق محدودکردن تقاضای مصرف‌کننده برای اجناس و خدمات، و همچنین کاهش فشار روی کسب‌وکارها برای افزایش قیمت، موجب پایین‌ماندن تورم شود.

    هر چند، رشد دستمزدها همچنان پایین‌تر از نرخ مشاهده شده در آغاز سال 2015 بوده است، بعید به نظر می‌رسد شاخص تورم منطقه یورو در آینده نزدیک رشد چشمگیری داشته باشد. نرخ بیکاری در منطقه یوور نیز به سقوط ثابت خود ادامه داد. در 12 ماه منتهی به آوریل 2016،‌ تعداد افراد بیکار یک میلیون و 309 هزار نفر کاهش یافته تا نرخ بیکاری از 11 درصد به 10.2 درصد برسد.

    اقتصاد منطقه اروپا در سه‌ماهه نخست سال جاری با رشد مواجه شده و سرعت رشد این منطقه از آمریکا و بریتانیا پیشی گرفته است. اما به جای آنکه تورم اتحادیه اروپا به هدف 2 درصدی نزدیک شود، قیمت‌های مصرف‌کننده همچنان ضعیف باقی مانده است.

    ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد: «در حالی که خبرهای خوبی در خصوص اشتغال و رشد به گوش می‌رسد، ما به جز آلمان در کشور دیگری، هنوز فشار قابل‌توجهی در خصوص مکانیزم تعیین قیمت و دستمزد مشاهده نکردیم.»

    آمار یوروستات نشان می‌دهد که دستمزد آلمانی‌ها در سه‌ماهه نخست سال جاری رشدی 3.2 درصدی داشته است که دوبرابر رشد فصل آخر سال گذشته بوده است. اما میزان رشد دستمزدها در فرانسه 1.6 درصد و در اسپانیا 0.7 درصد گزارش شده در حالی که دستمزد ایتالیایی‌ها سقوط 0.1 درصدی را تجربه کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی