عصر بازار

عضو هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته مطرح کرد:

رسوب هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار سرمایه؛ مانع بزرگ صادرات

عصر اعتبار- باقری گفت: بدهی ۵۴۰ هزار میلیارد تومانی دولت نیز مانعی بزرگ است و نقدینگی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی که ۸۶ درصد آن در بازار پول رسوب کرده که از این میزان ۲۵ درصد نیز دراختیار موسسات غیرمجاز است.

رسوب هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار سرمایه؛ مانع بزرگ صادرات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، پیام باقری عضو هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته در نشست خبری با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که دولتها به هم فخر می فروشند موضوع صادرات است، گفت: در چرخه صادرات به جز صادرکننده و مصرف کننده عوامل و نهادهای ذیمدخل مثل گمرک، سازمان توسعه تجارت، دولت و قوانین  نیز نقش دارند که اگر هر حلقه از این زنجیره کار خودش را به نحو احسنت انجام ندهد فرایند صادراتی شکل نمی گیرد.

    وی افزود: امروز آمار صادرات ما متناسب با انتظارات  و مطابق ظرفیت صادرت خدمات فنی و مهندسی و غیر نفتی نیست که بخشی به تحریم بر می گردد ضمن اینکه امروز نیز با موانع مختلف صادرات مواجهیم.

    باقری تصریح کرد: البته دولت مشکلات خاص خودش را دارد و بدهی 540 هزار میلیارد تومانی دولت نیز مانعی بزرگ است و نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی که 86 درصد آن در بازار پول رسوب کرده که از این میزان 25 درصد نیز دراختیار موسسات غیرمجاز است و بنابراین این مسئله معضل جدی است و به زعم بسیاری از اقتصاددانان بزرگترین مشکل فضای کسب و کار مشکل نظام بانکی است.

    وی خاطرنشان کرد: مانع بعدی استفاده از ظرفیت قانونی است مجلس دهم کارش را شروع کرده امیدواریم که در مجلس دهم از قانون زدگی فاصله بگیریم اما ما تورم در کشور و مجلس داریم به دلیل تعدد قوانین موازی است.

    عضو هیات مدیره فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای رفع قوانین صادرات داریم، خاطرنشان کرد: باید ظرفیت قانونی را شناسایی و استفاده کنیم چراکه قوانین خوبی داریم که از صادرات حمایت می کند و باید به آن پرداخته شود.

    وی با بیان اینکه کشور ما پتانسیل هاب انرژی منطقه را دارد، ادامه داد: ما هنوز از این ظرفیت کشور استفاده نکرده ایم به طوری که صادرات برق ما 1300 مگاوات است در حالی که ظرفیت صادرات ما حداقل 10 هزار مگاوت است و با این امکان صادراتی می توانیم به عنوان شاهراه انتقال انرژی باشیم لذا باید به این مسائل بپردازیم.

    باقری تاکید کرد: اگر می خواهیم از شرایط رکود خارج شویم باید موضوع صادرات را جدی بگیریم و به تحریک تقاضا خارج از کشور پرداخته شود تا از رکود فاصله بگیریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی