عصر بازار

امید به رشد بهای اونس شدت گرفت

بازار طلا در انتظار همه‌پرسی

عصر اعتبار- جهش هفته گذشته بهای اونس طلا تا دو قدمی مرز ۱۳۰۰ دلار، خوش‌بینی به روند کوتاه‌مدت فلز زرد را تشدید کرده است. با این همه عامل بنیادین همه‌پرسی بریتانیا مهم‌ترین روندساز هفته خواهد بود. همه‌پرسی خروج از اتحادیه اروپا که پنج‌شنبه در بریتانیا برگزار خواهد شد، ظرفیت این را دارد که نوسان‌های قابل‌توجهی را به بازارهای جهانی از جمله بازارهای فلزهای گرانبها وارد کند و از این رو معامله‌گران طلا با وجود توجه به عوامل متعدد دیگر، بیش از هر چیزی در انتظار نتایج این رای تاریخی هستند.

بازار طلا در انتظار همه‌پرسی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد 2 درصدی بهای اونس فلز زرد در هفته گذشته، رشد ماه ژوئن تا پایان هفدهمین روز ماه ششم میلادی را به 7 درصد رساند تا افزایشی‌های بازارهای جهانی طلا به‌شدت قدرت بگیرند.اونس طلا هفته گذشته به قیمت 1298 دلار جهش کرد. با این همه آنچه سرنوشت طلا را در هفته جاری روشن خواهد کرد، همه‌پرسی روز پنج‌شنبه بریتانیا درباره خروج از اتحادیه اروپا است. این همه‌پرسی احتمالا نوسان‌های شدیدی را در بازارهای مختلف از جمله بازار فلزهای گرانبها باعث خواهد شد.

     

    نظرسنجی‌های دوقلو

    پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت پایگاه اینترنتی کیتکو نشان می‌دهد که هم اکثر سرمایه‌گذاران خرد و هم اکثر کارشناسان حرفه‌ای به افزایش ارزش طلا در هفته جدید کاری امید دارند. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران، 23 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 15 نفر معادل 65 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش قیمت‌های طلا را در هفته جدید کاری که از امروز دوشنبه آغاز می‌شود پیش‌بینی کرده‌اند. تعداد کارشناسان کاهشی و خنثی، هرکدام 4 نفر بوده است، یعنی هر دسته 17درصد پاسخ‌دهندگان. در آخرین نظرسنجی از مخاطبان نیز 852 شرکت کرده‌اند که از این میان 683 نفر معادل 80 درصد، افزایش و 115 نفر معادل 13 درصد، کاهش قیمت‌ها را در روزهای پیش‌رو پیش‌بینی کرده‌اند. 54نفر معادل 6درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. (در هر دو نظرسنجی، مجموع درصدها به 100 نمی‌رسد چراکه اعداد گرد شده‌اند.)

    تحلیل‌های خنثی

    مهم‌ترین مساله‌ای که این هفته بر بازار فلزهای گرانبها و دیگر بازارها اثر خواهد گذاشت، همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است که روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد. بیشتر نظرسنجی‌ها اختلافی چند درصدی را میان آرای هواداران و مخالفان خروج نشان می‌دهد. آنچه به «بریگزیت» معروف شده به شدت حامی طلا خواهد بود. مشخص نبودن رای بریتانیایی‌ها عمده‌ترین دلیل خنثی بودن برخی تحلیلگران درباره روند کوتاه‌مدت است.

    کالین چیزینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «سی‌ام‌سی مارکتس» می‌گوید: «روند کوتاه‌مدت طلا برای من به یک معما تبدیل شده است. فکر می‌کنم بسته به آنچه در همه‌پرسی بریگزیت اتفاق خواهد افتاد، نوسان شدید طلا در دو جهت ممکن است، بنابراین پیش‌بینی آنچه آخر هفته اتفاق خواهد افتاد مانند طاس انداختن است. این هفته نیز احتمالا مانند هفته گذشته خواهد بود، شاید حتی پرنوسان‌تر.» اشاره چیزینسکی به نوسان‌های شدید بهای اونس طلا در اواخر هفته گذشته است. اونس طلا پنج‌شنبه گذشته هم قیمت 1315 دلار و هم قیمت 1278 دلار را تجربه کرد. این تحلیلگر با اشاره به وجود احتمالات مختلف در همه‌پرسی بریتانیا می‌گوید: «بنابراین من خنثی هستم اما متذکر می‌شوم که این هفته، هفته بزرگی برای معامله طلا خواهد بود و معامله‌گران باید برای اقدام در هر دو جهت آماده باشند.»

    اریکا رانستاد، تحلیلگر ارشد گروه «جی‌اف‌ام‌اس» در موسسه «تامسون رویترز» هم خنثی است. او اشاره می‌کند انتظار دارد طلا در نیمه اول هفته رشد کند اما بعد شاهد سودگیری معامله‌گران باشد. رانستاد می‌گوید: «با توجه به اینکه همه‌پرسی در روز 23 ژوئن انجام می‌شود، احتمالا حمایت بیشتری از طلا تا آن زمان انجام خواهد شد اما بازار به هر حال نتیجه را تا حدی پیش‌بینی می‌کند. وقتی نتیجه اعلام شود، طلا افت خواهد کرد مگر آنکه شگفتی‌ای رقم خورده باشد. با توجه به این موضوعات، من درباره روند کوتاه‌مدت خنثی هستم چراکه درباره شدت افزایش و کاهش مطمئن نیستم.»

     

    نگاه‌های افزایشی

    اما چنان‌که اشاره شد، بیشتر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران خرد به رشد بیشتر بهای طلا خوش‌بین هستند. چارلی ندوس، استراتژیست ارشد بازار در موسسه «لاسالاه فیوچرز گروپ» می‌گوید در دنیا آنقدر خبر هست که اونس را به کانال 1300 دلار ببرد. او همچنین به توانایی فلز زرد به ماندن بالای متوسط قیمت کوتاه‌مدت اشاره می‌کند.

    فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه «پرایس فیوچرز گروپ» می‌گوید که بهای طلا حتی در صورت ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا نیز رشد خواهد کرد. او افت قیمت در ابتدای هفته و بعد رشد تا روز همه پرسی و بعد عقب‌نشینی محدود پس از شکست هواداران بریگزیت را پیش‌بینی می‌کند. فلین می‌گوید: «فنی‌های درازمدت نیرومند مانده‌اند، به خصوص با خیز اخیر طلا تا بهای 1315 دلار. البته عوامل بنیادین تاثیرگذاری هم وجود دارد، مانند نرخ‌های بهره پایین در جهان و نگرانی‌های عمومی درباره چشم انداز اقتصادی.»

    جرج گرو، مدیر اجرایی موسسه «آر بی سی ولث منجمنت» به قیمت‌های بالاتر چشم دارد چراکه «وقتی همه‌پرسی بریگزیت تمام شود، بازار دوباره بر اقتصاد جهان، سیاست پولی فدرال رزرو و نرخ‌های بهره متمرکز خواهد شد.»کوین گرادی، رئیس موسسه «فینیکس فیوچرز اند آپشنز ال‌ال‌سی» هم با اشاره به افزایش ذخایر صندوق‌های طلای قابل معامله در بورس از رشد طلا می‌گوید. گرادی می‌گوید: «من همچنان به ذخایر طلای صندوق‌ها به عنوان تقاضای واقعی سرمایه‌گذاری در بازار چشم دارم. آنها ذخایر خود را کاهش نداده‌اند. در کل ماه مه،‌شاید تنها یک روز بود که شاهد کاهش ذخایر صندوق‌ها بود. همچنین فکر می‌کنم که شانس خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بالا است و این امر طلا را تقویت خواهد کرد.»

    با این همه برخی از ناظران نیز انتظار نوعی عقب نشینی قیمت‌ها را دارند. رالف پرستون، مدیر «هریتیج وست فایننشال» احتمال می‌دهد که شاخص دلار به 100 واحد نزدیک شود و از این‌رو بر طلا فشار وارد کند.

    امید درازمدت

    در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، رشد قابل‌توجه بهای طلا حتمی است، اما حتی بدون این امر نیز امکان رشد طلا در درازمدت وجود دارد. یک تحلیلگر و استراتژیست برجسته بازارهای بین‌المللی معتقد است که طلا در حال حرکت به سوی سطح قیمتی 1450 دلاری است و نمودارهای تحلیلی نیز این مساله را اثبات می‌کند.به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «سی‌ان‌بی‌سی»، زیو ساپیرو، تحلیلگر و استراتژیست ارشد بین‌المللی می‌گوید: «طلا در حال تلاش برای دستیابی به سطح قیمتی 1450 دلاری است. زمانی که بتوانیم به سطح قیمتی 1306 و 1308 دلاری دست یابیم، در 2 تا 3 ماه آینده به سطوح قیمتی بالاتر نیز دست خواهیم یافت.»

    او می‌افزاید: «بررسی نمودارهای تحلیلی نشان می‌دهد که قیمت طلا می‌تواند به زودی به سطح 1450 دلاری دست یابد و اگر این سطح دست‌یافتنی شود، قیمت طلا تا سطح 1525 تا 1550 دلاری نیز افزایش خواهد یافت.» به نظر می‌رسد گفته‌های او به سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی جهان و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری توجه دارد.

    انقباض آهسته سیاست پولی فدرال رزرو در ماه‌های آینده می‌تواند به نفع طلا تمام شود. رئیس فدرال‌رزرو سنت‌لوییس به تازگی در سخنان مهمی تاکید کرد: «پایین بودن رشد اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که نرخ بهره آمریکا تا سال 2018 میلادی احتمالا نباید با افزایش چشمگیری روبه‌رو شود.» جیمز بولارد گفت: «تحولات اقتصادی آمریکا و آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که فدرال‌رزرو باید نرخ بهره را تا سال 2018میلادی در سطح کنونی حفظ کند و احتمالا تنها یک افزایش نرخ بهره ضروری و لازم خواهد بود.» او افزود: «رشد اقتصادی آمریکا احتمالا به کمتر از 2درصد خواهد رسید و این مساله موجب خواهد شد تا فدرال رزرو همچنان نرخ بهره را پایین نگه دارد.»

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی