عصر بازار

هزینه ساخت آیفون در آمریکا چقدر گران‌تر از چین است ؟

عصر اعتبار- اپل بارها مورد انتقاد قرار گرفته که چرا محصولات خود را در کشور آمریکا نمی‌سازد و ساخت آن‌ها را به چین سپرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۳ مک‌پرو را با نشان واقعی Made in America تولید کرد و این کار را فقط به صورت نمادین انجام نداد بلکه بدین منظور ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد.

هزینه ساخت آیفون در آمریکا چقدر گران‌تر از چین است ؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تلکام نیوز، اپل بارها مورد انتقاد قرار گرفته که چرا محصولات خود را در کشور آمریکا نمی‌سازد و ساخت آن‌ها را به چین سپرده است. این شرکت در سال 2013 مک‌ پرو را با نشان واقعی Made in America تولید کرد و این کار را فقط به صورت نمادین انجام نداد بلکه بدین منظور 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد.

    اما مهمترین محصول اپل یعنی آیفون همچنین در چین تولید می‌شود و یک تیم از متخصصان دانشگاه MIT یک بررسی انجام داده‌اند تا میزان دقیق هزینه لازم برای تولید این گوشی‌هوشمند در آمریکا را اندازه‌گیری کنند. بر همین اساس اعلام شده که هزینه تولید آیفون 6 اس پلاس به عنوان نمونه پایه 749 دلار خواهد بود. این هزینه در شرایطی محاسبه شده که خط تولید قطعات و نیز بخش مونتاژ کردن این قطعات و تولید محصول نهایی به آمریکا منتقل شود.

    به طور خلاصه حتی اگر اپل ساخت بخش‌های مهم آیفون که در حال حاضر در چین، ژاپن و تایوان انجام می‌شود را به آمریکا منتقل کند، اما باز هم بیش از نیمی از تولیدکنندگان دیگر قطعات در آمریکا نخواهند بود. علاوه بر این، بر اساس محاسبات MIT، در صورت یافتن منابعی در آمریکا برای 73 عنصری که در ساخت یک آیفون بکار گرفته می‌شوند باعث می‌شود تا هزینه ساخت هر آیفون 100 دلار افزایش یابد.البته در آمریکا معان بوکسیت یافت نمی‌شود، بنابراین اپل همچنان مجبور است به منظور تولید آیفون‌های آلومینیومی به چین متکی باشد، مگر اینکه بخواهد گوشی‌هوشمند خود را از ماده دیگری بسازد. بنا به نتایج محاسباتی که MIT اعلام کرده، حتی اگر اپل بابت هر آیفون 6 اس پلاسی که عمدتا در آمریکا تولید شده باشد، مبلغ 850 دلار را از مشتریان خود دریافت کند، با توجه به سیستم‌های اوتوماسیون امروزی، تعداد بسیار کمی شغل جدید را نیز ایجاد خواهد کرد. این مورد شاید تنها نکته مثبتی باشد که از انتقال خط تولید آیفون به آمریکا فراهم خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی