عصر بازار

۵۲۰۰ میلیاردریال اعتبار برای توسعه روستاها اختصاص یافته است

عصر اعتبار- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اختصاص ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار ازسوی بنیاد مستضعفان و پنج هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای بخش روستایی گفت: سود وامی که در طرح ارتقا تولید و توسعه اشتغال در روستاها می دهیم پنج درصد خواهد بود.

۵۲۰۰ میلیاردریال اعتبار برای توسعه روستاها اختصاص یافته است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، سید ابوالفضل رضوی یکشنبه شب در اولین کارگروه توسعه روستایی و عشایری استان سمنان با موضوع اقتصاد مقاومتی در روستاها،در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان، اظهار کرد: نگاه ما در عمل به اقتصاد مقاومتی؛ مردم‌محوری، عدالت‌بنیانی، درون‌زایی و برونگرایی است.
    وی با تاکید بر هم‌افزایی در عملیاتی کردن این طرح و توسعه روستاهای کشور افزود : هم‌افزایی یعنی اقدام های خود را با هماهنگی و آگاهی جمعی انجام دهیم چرا که تکرار، هزینه های چندباره را به همراه دارد که از جیب ملت می رود.
    وی دلیل اصلی مهاجرت روستایی را معضل اشتغال و درآمد کم خانوارها ذکر و اضافه کرد : مهاجرت به شهرها مشکلاتی نظیر حاشیه نشینی را ایجاد می کند.
    رضوی، زادگاه و بستر فرهنگ هر جامعه را از روستاها دانست و افزود: برای دستیابی به توسعه کشور نیازمند توسعه روستاها هستیم.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به این که روستا عضوی از یک پیکر واحد به نام کشور است، افزود: روستا را نباید فقط از بعد اقتصادی دید، بلکه روستا مرکز تولید فرهنگ و آداب و سنن است.
    وی با بیان این که بیشترین توجه به روستاها در دولت اخیر و دردو سال گذشته صورت گرفته است، گفت: یکی از سیاست های اصلی و راهبردی دولت از همان ابتدا توجه به روستاها و تقویت آن ها بود که خوشبختانه تاکنون نیز اقدام های بسیار خوبی صورت گرفته است.
    رضوی با بیان این که حدود یک سوم از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند، افزود: در سال های گذشته شاهد کوچ بسیاری از روستانشینان به شهرها و به خصوص مناطق حاشیه ای بودیم و آن ها به این امید که زندگی بهتری را در شهرها فراهم خواهند کرد راهی شهرها و حاشیه آنها می شوند
    وی افزود : از طرفی نیز توجه خاصی به روستاها صورت نگرفته بود، مهاجرت تشدید شدکه این موضوع آسیب های اجتماعی را نیز برای شهرها به همراه داشت.
    وی تصریح کرد: در دو سال اخیر از مهاجرت روستاییان به شهرها کاسته شده و تمام سعی دولت نیز این است تا با تشویق روستاییان، آن ها را از مهاجرت به شهرها منصرف کند.
    وی ادامه داد : مهم ترین هدف و راهبرد دولت برای ماندگاری مردم در روستا و تقویت تولید ملی، صنایع دستی و تولیدات لبنی و پروتئینی و توسعه و تقویت دامداری، زنبورداری و باغداری، ایجاد اشتغال و تامین معیشت روستاییان است.
    رضوی خاطرنشان کرد: در بحث زیرساخت ها در روستاها در صورت مشارکت مردم دولت هم کمک خوبی برای ایجاد زیرساخت ها خواهد کرد.
    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، توزیع ناعادلانه و نامتوازن اعتبارات و ایجاد تبعیض خدمات شهری و روستایی را از دیگر عوامل عمده در افزایش روز افزون مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان کرد و گفت: بر اساس آمار از سال 1335 تا 1393 حدود 34 هزار روستا معادل یک سوم روستاهای کشور خالی از سکنه شدند و ساکنان این روستاها به حاشیه شهرها و کلان شهرها پناه آورده اند.
    رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عزم دولت و معاونت توسعه روستایی رئیس جمهوری در حمایت و تقویت تعاونی های اشتغالزا و تولیدی در روستاها، گفت: راه تحقق این مهم اعتماد کردن و باور داشتن مردم و جوامع روستایی است.
    وی با بیان این که اجرای این طرح در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی ، سند توسعه راهبردی کشور در افق 1404 و توصیه ها و تاکید مقام معظم رهبری و همچنین از آرمان های والای امام (ره)است، گفت: این طرح بر اساس یک کار برنامه ریزی شده ، کارشناسی و تحقیق های میدانی به مرحله ابلاغ و اجرا رسیده است.
    رضوی همچنین از اختصاص 2 میلیارد ریال اعتبار برای رفع مشکل ایاب و ذهاب دانش آموزان روستایی استان سمنان خبر داد و گفت: هر روستایی که در واحدهای تولیدی مشارکت ایجاد کند زیر ساخت های تولیدی آن به صورت رایگان فراهم خواهد شد.
    در این نشست که استاندار سمنان، معاونان استانداری، معاون امور سرمایه‌گذاری، فرهنگی و اجتماعی و معاون نظارت زیربنایی و برنامه ریزی مناطق محروم کشور، فرمانداران، بخشداران، مدیران کل و جمعی از مسئولان اقتصادی و ستادی استانداری سمنان حضور داشتند، گزارشی از عملکرد و اقدام های دفتر روستایی و بانوان استانداری سمنان در بحث اقتصاد مقاومتی و توانمند سازی روستایی ارائه و مشکلات روستاهای استان ارائه شد .
    استان سمنان دارای هشت شهرستان، 15 بخش، 31 دهستان، 20 شهر و 582 آبادی است که 281 روستای آن بالاتر از 20 خانوار جمعیت دارد.
    حدود 22 درصد جمعیت 631 هزار نفری استان سمنان در روستاها ساکن هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو