عصر بازار

مذاکره ایران و چین برای تامین مالی پروژه های بخش خصوصی در کشورمان

عصر اعتبار- صندوق های توسعه ملی و ثروت ملی ایران و چین برای بررسی زمینه های سرمایه گذاری مشترک و تشکیل صندوقی باهدف تامین مالی پروژه های بخش خصوصی کشورمان مذاکرات خود را آغاز کردند.

مذاکره ایران و چین برای تامین مالی پروژه های بخش خصوصی در کشورمان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، در پی سفر هیاتی از صندوق توسعه ملی به چین و بازدید از صندوق ثروت ملی این کشور در سال گذشته، هیاتی عالی رتبه از شرکت سرمایه گذاری چین (CIC - صندوق ثروت ملی چین)، به عنوان نهاد ثروت ملی این کشور برای آشنایی و بررسی زمینه های همکاری این دو نهاد سرمایه گذاری، به ایران سفر کردند.
    در نشستی که صبح امروز (یکشنبه) در محل صندوق توسعه ملی برگزار شد، سید صفدر حسینی رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی برای آشنایی این هیات چینی توضیحاتی درباره وضعیت کنونی اقتصاد ایران مطرح کرد.
    وی با اشاره به بهبود شاخص های اقتصادی مانند تورم و نرخ رشد اقتصادی کشور در دو سال اخیر، شرایط ویژه و جدیدی را که پس از برجام در اقتصاد ایران به وجود آمده، تببین کرد.
    حسینی با اشاره به رفت و آمدهای هیات ها و بنگاه های اقتصادی خارجی به ایران پس از برجام گفت: مشکلات سرمایه گذاری در ایران به مرور پس از لغو تحریم ها در حال رفع شدن است و همین امر استقبال روز افزون سرمایه گذاران از جذابیت های اقتصاد ایران را به همراه داشته است.
    رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، به راهبرد آتی اقتصادایران در قالب الگوی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: تقویت اقتصاد داخلی، توسعه صادرات، جذب سرمایه گذاری خارجی برای صادرات، افزایش بهره وری و تکیه بر اقتصاد دانش بنیان از برنامه های اصلی در اجرای رویکرد اقتصاد مقاومتی در ایران شمار می آید.
    این مقام مسئول با اشاره به قدمت پنج ساله صندوق توسعه ملی، به تشریح موقعیت صندوق در اقتصاد ایران پرداخت و گفت: تاکنون سالیانه 20 درصد از درآمدهای نفت و گاز به حساب صندوق توسعه ملی واریز شده که این رقم بسته به نوسان قیمت جهانی نفت سالیانه بین 6 تا 15 میلیارد دلار بوده است.
    وی خاطرنشان کرد: امکان سرمایه گذاری مشترک با سایر صندوق ها و موسسه های سرمایه گذاری برای صندوق توسعه ملی پس از برجام بیش از پیش فراهم شد است و این صندوق می تواند از منابع خود به صورت اهرمی برای جذب سرمایه گاری خارجی در پروژه های دارای مزیت در داخل کشور استفاده کرده و یا با تشکیل صندوق مشترک به تامین مالی پروژه های بخش خصوصی کشور اقدام کند.
    حسینی از پروژه های موجود در حوزه زیر ساخت و راه، نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان زمینه های مناسب برای سرمایه گذاری صندوق ثروت ملی چین(CIC) چین در ایران یاد کرد و افزود : بخش کشاورزی و ساخت گلخانه و پرورش ماهی در قفس که کشور چین دارای تجربه های زیادی در این زمینه است، از دیگر حوزه های مناسب برای سرمایه گذاری CIC به شمار می آید.
    وی در پاسخ به پرسش مقام چینی در مورد چگونگی سرمایه گذاری صندوق گفت: صندوق توسعه ملی توسط بانک های خصوصی و دولتی در پروژه هایی که توجیه فنی و اقتصادی آن تایید شده است، سرمایه گذاری می کند.
    رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تاکید کرد: با توجه به انضباط دقیق مالی که در قراردادهای سرمایه گذاری بین صندوق با بانک و بانک با متقاضیان وجود دارد، تاکنون همه اقساط تسهیلات و سرمایه گذاری ها به صندوق بازگشته و معوقات به صفر رسیده است.
    وی در ادامه به نمونه های همکاری صندوق توسعه ملی با سایر صندوق ها و موسسه های سرمایه گذاری خارجی از جمله اگزیم بانک (صادرات-واردات) کره جنوبی اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملی با ایجاد صندوق مشترک با سایر نهادهای سرمایه گذاری خارجی درصدد است تا زمینه سرمایه گذاری سایر کشورها را در پروژه های جذاب داخل ایران فراهم کند.
    وی با معرفی چند پروژه مهم در داخل کشور به شرکت سرمایه گذاری چینی، ایجاد کارگروه مشترک بین این شرکت سرمایه گذاری با صندوق توسعه ملی برای هماهنگی و آشنایی بیشتر این نهاد سرمایه گذاری با پروژه های ایرانی و عملیاتی شدن سرمایه گذاری چین و همکاری طولانی مدت با صندوق توسعه ملی را خواستار شد.
    در ادامه «دینگ شدانگ» (Ding Xuedong) رئیس شرکت سرمایه گذاری چین نیز گفت: سی.آی.سی(CIC) به عنوان یک نهاد سرمایه گذار خواستار آشنایی بیشتر با بازار ایران و زمینه های همکاری و سرمایه گذاری در ایران است.
    وی تاکید کرد:سی.آی.سی تمایل دارد تا در زمینه پروژه های با فناوری نوین، دوره اجرای کوتاه مدت و با ریسک پایین سرمایه گذاری کند.
    رئیس شرکت سرمایه گذاری چین از پیشنهاد ایجاد کارگروه مشترک از کارشناسان مالی(ICI CAPITAL) به عنوان بخش سرمایه گذار خارجی این شرکت با کارشناسان صندوق توسعه ملی و ارائه یک جدول زمانی برای آشنایی و بررسی پروژه های داخلی ایران استقبال کرد.
    این هیات چینی در ادامه حضور خود در ایران دیدارهایی با وزیران نفت، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی برای آشنایی بیشتر این نهاد با زمینه های سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایران و همچنین قوانین و مقررات سرمایه گذاری در کشورمان انجام خواهند داد.
    برپایه این گزارش، دارایی تحت مدیریت صندوق ثروت ملی چین(CIC) اینک بیش از 800 میلیارد دلار برآورد می شود.
    صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت، گاز، میعانات گازی و فرآورده های نفتی به ثروت های ماندگار، مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل های آینده تشکیل شده که می توان گفت این صندوق بخش مغفول مانده لایحه بودجه 89 بود که در قالب تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه رسما تشکیل شد تا جایگزین حساب ذخیره ارزی شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو