عصر بازار

مرگ به روایت تومان

عصر اعتبار- این گزارش برای کسانی ست که در صف مرگ قرار می‌گیرند تا اجل به سراغشان بیاید و از همه مهم‌تر برای بازماندگان که آمادگی هزینه‌های گزاف مراسم‌های کفن و دفن را داشته باشند.

مرگ به روایت تومان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، فکرش را هم نمی‌کنید که نوبت به شما برسد، ناگهان اتفاق می‌افتد؛ طوری که حتی فرصت پلک زدن هم پیدا نکنید، شما می‌میرید و پس از آن بازماندگان هستند که باید با جای خالی شما و هزینه‌های آن کنار بیایند، خاطره بازی سالهای حضور شما تا تمام لحظات بدرقه که هرکدام ازآن‌ها یک فیش مخصوص دارد، از آمبولانس و سالن عروجی‌ها تا کفن و دفن و مراسمات پس از آن. بله شما می‌میرید و این بازماندگان شما هستند که باید با جیب‌های خالی شده با جای خالی شما هم کنار بیایند.

    مهم نیست از چه طبقه‌ای باشید، یک روز شاید خیلی نزدیک و شاید دور راننده یک بنز درست مقابل خانه شما پا را روی پدال ترمز فشار می‌دهد تا شما را برای همیشه از خانه‌ای که در آن زندگی کرده‌اید جدا کند، همه چیز برای رفتن آماده است، مهم نیست از چه طبقه‌ای باشید، یک روز، یک بنز با یک راننده درست مقابل خانه شما منتظر است تا شما را همراهی کند، با یک فیش در دست که مبلغ  160000 تومان بر روی آن نوشته شده است.

    همه چیز درست از همین نقطه آغاز می‌شود، میان صدای گریه و شیون بازماندگان، یک نفر هست که باید نگران هزینه‌های مراسم بدرقه شما باشد، یک نفر که از مرگ هم مهم‌تر است چرا که بدون پرداخت مبالغ عجیب و غریب نوشته شده برروی فیش‌ها، جنازه شما روی زمین خواهد ماند.

    آمبولانس حرکت می‌کند،‌‌ همان یک نفر به فکر یافتن جایی است که شمارا برای همیشه درآنجا به خاک بسپارد، البته در این لحظه مهم است که شما متعلق به چه طبقه‌ای باشید تا قیمت مکان مورد نظر تنها بخاطراسم قبرستان از 500هزار تومان تارقم‌های میلیاردی جابه جاشود.

    بزرگان فامیل شما اعتقاد داشتند که مرگ فقیر و غنی ندارد؛ ترس هم ندارد؛ اما این حرف‌ها مال زمان دیگری ست، زمانی دور‌تر از الان؛ چراکه آرامگاه ابدی تنها با کارت اعتباری شما یا‌‌ همان یک نفر می‌تواند از مکانی پر از درخت و بوته گل به مکانی پر از تپه‌های خاک در حالیکه صدای اکوی قبر بغل دستی با صدای اکوی قبر شما در هم آمیخته می‌شود، تغییر کند.

    درصورت علاقه به بهشت زهرا تاپایان سال 95 فرصت دارید

    هنوز هم می‌توانید روی بهشت زهرا حساب کنید، درست است که از سال 86 اعلام شد که این قبرستان برای پذیرش مردگان ظرفیتی ندارد؛ اما خبر جدید این است که این قبرستان تنها ظرفیت دفن برای مردگانی را دارد که تا پایان سال 95 از این دنیا می‌روند؛ بنابراین‌‌ همان یک نفر می‌تواند روی این قبرستان حساب کند، هزینه واگذاری هرقبر در قطعات 200 تا 258 (فاز دوم آرامستان) بهشت زهرا تا سقف هفتاد درصد ظرفیت به قیمت 1میلیون و 500هزار تومان است، از سقف هفتاد تا هشتاد درصد 4 میلیون تومان، تا نود درصد ظرفیت 6 میلیون تومان و در ظرفیت نود تا صد درصد8 میلیون تومان است.

    همچنین هزینه واگذاری هر قبر در کلیه قطعات فاز اول این آرامستان قطعات یک تا 112به جز قطعات 32، 35، 84، 86 تا 100به قیمت 20 میلیون تومان و قطعات 32، 35، 84، 86تا 100به قیمت 17 میلیون تومان فروخته می‌شود؛ این قیمت‌ها تنها قیمت‌های رسمی این قبور است و قیمت‌های غیر رسمی و خرید و فروش‌های عجیبی در این قبرستان هم انجام می‌شود؛ البته اگر شما جزو طبقه‌ای باشد که امکان پرداخت هزینه قبر را ندارید، می‌توانید پس از نامه نگاری‌های بسیار روی قبرهای رایگان این قبرستان هم حساب کنید.

     

    قبرهای لاکچری

    اگر جزو طبقه‌ای باشد که علاقه به قبور امامزاده‌های شهر و منظره‌های خوب با کارت اعتباری شما همخوانی داشته باشد می‌توانید روی این قبرستان‌ها هم حساب کنید؛ البته با پرداخت مبالغی گزاف مثل پول خرید یک خانه در تهران.

     

    قیمت هر قبر در قسمت صحن شاه عبدالعظیم از 600 میلیون تومان تا 1 میلیارد تومان است؛ البته در قسمت‌های دیگر این مکان قیمت‌ها از 25میلیون تومان تا 60میلیون تومان است.

    قبور ابن بابویه که قدمت بالایی هم دارد، 60میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و قیمت قبور امامزاده اسماعیل چیذر هم از 100میلیون تومان شروع می‌شود.

    همچنین گورستان عمومی لویزان که خوش آب و هوا هم هست می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد، گورستانی که قبرهای آن از 40میلیون تومان تا 100میلیون تومان هم قیمت دارد. امامزاده صالح فرحزاد هم از نقاط دیگری است که قیمت بالای قبر در آن بیشتر به چشم می‌آید؛ چراکه قیمت یک قبر در این مکان از 100میلیون تومان شروع می‌شود و تا 1میلیاردتومان هم ادامه پیدا می‌کند!

    نرخ‌های به ظاهر ریز؛ اما گران برای بدرقه شما

    همه این حساب و کتاب‌ها تا پیش از رسیدن شما به قبر مورد نظر انجام می‌شود، شما را از آمبولانس خارج می‌کنند تا تمام مراحل کفن و دفن با پرداخت انواع و اقسام فیش‌ها انجام شود، کفن و دفن و اقامه نماز میت هر کدام فیش جداگانه‌ای دارد که باید خیلی سریع پرداخت شود، صدور جواز 50هزار تومان، صدور گواهی فوت 62هزارتومان، خدمات تدفین 90هزار تومان و مهم‌تر از آن کاور و بسته بندی شما 90هزار تومان هزینه دارد.

    هزینه‌های دیگری هم هست که باز هم ارزش کارت اعتباری یا‌‌ همان یک نفر از نزدیکان شمارا مورد سنجش قرار می‌دهد؛ سنگ قبر و مداح.

    برای انتخاب مداح قیمت‌های متفاوتی پیشنهاد می‌شود که از 80هزار تومان تا 2میلیون تومان متغیر است؛ البته این مبلغ تنها برای مداحی پرداخت می‌شود که در روز خاکسپاری شما فعالیت می‌کند، مداح روز سوم، هفتم وچهلم و همچنین مداحی که در خانه یا تالاری که در آن از بازماندگان شما پذیرایی می‌شود نرخ مخصوص به خود را دارد؛ البته برخی خانواده‌ها که توان مالی خوبی دارند هم می‌توانند از اجرای زنده سازهای سنتی بر سر مزار نیز بهره ببرند.

     

    شما در میان شیون و زاری عزیزانتان به خاک سپره می‌شود، مداح می‌خواند: «اِسْمَعْ اِفْهَمْ یا فُلانَ بْنَ فُلانٍ،‌‌ همان یک نفر حساب می‌کند که باید برای سنگ قبر چقدر هزینه پرداخت کند، مداح می‌خواند:» هَلْ اَنْتَ عَلَى الْعَهْدِ الَّذى فارَقْتَنا عَلَیْهِ مِنْ شَهادَةِ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَبْدُهُ و باز‌‌ همان یک نفر به مراسمات سوم و هفتم فکر می‌کند، و صدای مداح را منقطع درست میان هجوم اعداد به سرش می‌شنود: «وَ رسُولُهُ وَ سَیِّدُ النَبِّییّنَ وَ خاتَمُ الْمُرْسَلینَ وَ اَنَّ عَلِیّاً اَمیرُ الْمُؤْمِنینَ وَ سَیّدُ الْوَصِیّینَ وَ اِمامٌ افْتَرَضَ اللَّهُ طاعَتَهُ عَلَى الْعالَمینَ...

    سنگ را می‌گذارند و خاک می‌ریزند، زندگی شما به پایان می‌رسد در‌‌ همان لحظه است که دسته‌های گل را روی مزار شما می‌گذارند، گل‌هایی که قیمت آن از 20هزار تومان تا 60میلیون تومان متغیر است، حالا‌‌ همان یک نفر باید به فکر مراسم باشد، یک کارت اعتباری که اگر در جوار یک تلفن همراه قرار گیرد کلا از کار می‌افتد، شیک و مجلل بودن و یا سادگی مراسم شما را تعیین می‌کند، باقالی پلو و زرشک پلو کمترین غذایی است که در منوی تالار‌ها برای سوم و هفتم وجود دارد که متوسط هزینه برای یک نفر30هزار تومان تمام می‌شود، این هزینه به اضافه هزینه مداح است که باید بطور جداگانه پرداخت شود؛ از 80هزار تومان تا 2میلیون تومان.

    در کنار تالارهایی که قیمت آن در بالا گفته شد تالارهایی فعالیت می‌کنند که هزینه هر نفر برای مراسم در آن تا 200هزار تومان هم تمام می‌شود؛ البته‌‌ همان یک نفر قبل از همه این‌ها باید به فکر ارسال کارت دعوت به مهمانان باشدکه کمترین قیمت آن 200هزار تومان است.

    سنگ قبر و تمام

    سنگ قبر آخرین هزینه‌ای است که از کارت اعتباری شما یا جیب‌‌ همان یک نفر که از همه به شما نزدیک‌تر است پرداخت می‌شود، درست چهل روز پس از مرگ، قیمت سنگ قبر نیز به لطف بازرگانان به نرخ کشورهای چین و افغانستان محاسبه می‌شود و حداقل قیمتی که باید برای سنگ قبر پرداخت کرد نزدیک به 300هزار تومان است؛ البته امکان دارد این سنگ‌های ارزان قیمت برای مراسم سالگرد دوباره عوض شوند؛ چراکه کیفیت آن‌ها پایین است و به راحتی دچار ترک و شکستگی می‌شود.

     

    با یک حساب سرانگشتی می‌توان حداقل قیمت مرگ در تهران را تخمین زد؛ عددی که بدست می‌آید برای یک کارمند و یک کارگر رقم بالایی محسوب می‌شود؛ البته این هزینه‌ها در صورتی است که شما به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشید که با توجه به انواع و اقسام بیماری‌ها وفشارهای ناشی از آلودگی، ترافیک وتامین حداقل‌های زندگی به خصوص در تهران مساله‌ای دور از ذهن است، آمار بالای مرگ و میر بدلیل ابتلا به انواع بیماری‌ها مستلزم صرف هزینه‌های کلان است؛ بنابراین اگر شانس این را داشته باشید که به مرگ طبیعی از دنیا بروید بی‌شک جزو خوش شانس‌هایی خواهید بود که حداقل باید بین 20تا30 میلیون تومان صرف هزینه آمبولانس تا مراسم خاکسپاری و مراسم‌های سوم و هفتم کرده والبته این مبلغ را در کارت اعتباری برای مرگ خود پس انداز کنید؛ پس تا می‌توانید زنده بمانید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو