عصر بازار

ارزان‌ترین خانه‌های پایتخت+ جدول

عصر اعتبار- از ابتدا تا ۱۵ خردادماه سال جاری ۶.۴ درصد از کل معاملات مسکن شهر تهران به خانه‌های زیر ۲ میلیون تومان در هر متر مربع اختصاص داشته است.

ارزان‌ترین خانه‌های پایتخت+ جدول
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از ابتدا تا 15 خردادماه سال جاری 359 مورد واحد مسکونی کمتر از متری 2 میلیون تومان در تهران به فروش رسیده که 6.4 درصد از کل معاملات محسوب می‌شود. اغلب این واحدها بدون امکانات کامل (پارکینگ، انباری، آسانسور) هستند و پراکندگی آنها در مناطق 10، 12، 14، 15، 17 و 18 بیش از سایر نقاط تهران است.

    جدول زیر مظنه قیمت ارزان‌ترین خانه های شهر تهران را نشان می‌دهد:

    ارزان ترین خانه های شهر تهران

    از سوی دیگر واحدهای مسکونی 2.5 تا 3 میلیون تومان در هر متر مربع با 14.7 درصد بیشترین سهم از معاملات شهر تهران در اردیبهشت ماه را به خود اختصاص دادند که لزوم توجه بساز و بفروش‌ها به واحدهای کم‌متراژ را بیش از پیش نشان می‌دهد.

    هم‌چنین واحدهای دارای دامنه قیمتی 3 تا 3.5 و 2 تا 2.5 میلیون تومان به ترتیب سهم 13.2 و 12.7 درصدی از معاملات تهران را در اردیبهشت ماه به خود اختصاص دادند. واحدهای مسکونی با ارزش 130 تا 160 میلیون تومان با سهم 10 درصدی بیشترین تقاضا را داشته‌اند و خانه‌های دارای ارزش 100 تا 130 و 160 تا 190 میلیون تومان به ترتیب با سهم 9.1 و 9 درصد در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

    از سوی دیگر حدود 61 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از میانگین قیمت شهر تهران (4 میلیون تومان) معامله شده است. واحدهای کمتر از 80 متر مربع نیز 56.1 درصد از معاملات را به خود اختصاص دادند.

    همان‌طور که ملاحظه می‌شود آمارها حاکی از آن است که با توجه به قیمت بالای مسکن تهران، بیشترین تمایل شهروندان تهرانی به سوی واحدهای کم‌متراژ با قیمت مناسب است.

    بر همین اساس کارشناسان معتقدند سازندگان در طراحی ساختمان‌های مسکونی باید مساحت واحدهای مسکونی را متناسب با قدرت خرید متقاضیان و خانوارها تعیین کنند که طی سال‌های اخیر به این مساله کمتر توجه شده و بنا بر اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، اگر این مساله محقق شود از یک طرف برای خانوارها امکان تامین مسکن در استطاعت مهیا می‌شود و از طرف دیگر امکان فروش واحدهای نوساز عرضه شده توسط سازندگان تسهیل و از خالی ماندن واحدهای مسکونی نوساز و قفل شدن منابع مالی سازندگان جلوگیری می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی