عصر بازار

شاخص‌های بورس همچنان قرمزپوش

عصر اعتبار- معامله‌گران بازار سهام امروز نیز در مواجهه با سطوح حمایتی شاخص کل با درجا زدن قیمت سهام در اغلب گروه‌های پیشرو مواجه بود. بازاری که به نظر می‌رسد در برابر خودنمایی سطوح ۲۰ درصدی بازار بدهی و صندوق‌ها رمقی برایش باقی نمانده است.

شاخص‌های بورس همچنان قرمزپوش
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز 31 خرداد ماه 95 با کاهش 412 واحدی به رقم 72 هزار و 615 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 58 واحدی عدد 13 هزار و 354 واحد را به نمایش گذاشت.

    شاخص قیمت هم‌وزن اما با افت 47 واحدی عدد 10 هزار و 852 واحد را تجربه کرد. امروز همچنین شاخص سهام ‌آزاد شناور با کاهش 527 واحدی به رقم 80 هزار و 591 واحد دست یافت.

    شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 235 واحدی به رقم 50 هزار و 374 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 1218 واحد کاهش به عدد 161 هزار و 387 واحد دست یافت. امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افت 7 واحدی رقم 757 واحد را تجربه کرد.

    بر اساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت تاپیکو با 93 واحد، فولاد مبارکه با 42 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 27 واحد کاهش، بالاترین تأثیر منفی را در برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت مخابرات ایران با 38 واحد، بانک ملت با 22 واحد و سرمایه‌گذاری دارویی تأمین با 13 واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

     ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 138 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 657 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 47 هزار و 844 نوبت دادوستد بود.

    طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه گذاری پارس توشه، گروه صنایع کاغذ پارس، فرآورده‌های سیمان شرق، مهندسی صنعتی روان فناور،‌ بهمن لیزینگ، پتروشیمی فارابی، فرآورده‌های نسوز آذر، لبنیات پاستوریزه پاک، تولیدی گرانیت بهسرام، سایپا شیشه از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بانک گردشگری، بیمه پارسیان، تراکتورسازی ایران، داروسازی جابربن‌حیان و کارت اعتباری ایران کیش بازگشایی شدند.

    به گزارش فارس، امروز 159 میلیون حق تقدم استفاده نشده بانک ‌آینده به ارزش بیش از یک و نیم میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده این بانک منتقل شد.

    در نماد معاملاتی باغمیشه نیز امروز کمتر از 40 میلیون سهم به ارزش بیش از 9 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی کد به کد شد. همچنین در پتروشیمی مارون امروز کمتر از 40 میلیون سهم به ارزش بیش از 134 میلیارد تومان کد به کد شد.

    در اعتباری توسعه اما امروز 38 میلیون سهم به ارزش کمتر از 5 میلیارد تومان میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده جابه‌جا شد. همچنین در سرمایه‌گذاری مسکن نیز امروز 30 میلیون سهم به ارزش 3 میلیارد تومان، کمتر از 30 میلیون سهم سرمایه‌گذاری خوارزمی به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان، 25 میلیون سهم صنعتی دریایی ایران به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان و 24 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذرآب به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده حقوقی با معاملات بلوکه و کد به کد روبرو بود.

    امروز همچنین بازارگردانی سهام در نماد معاملاتی بانک ملت باعث افزایش حضور خریدار حقوقی علیرغم لاغر شدن حجم معاملات سهام در این نماد معاملاتی بود.

    به گزارش فارس، افت نگران‌کننده حجم و ارزش معاملات روزانه بازار سهام در حالی به شکسته شدن سطوح حمایتی شاخص کل بورس رسیده که بازار سهام به شدت از فقر نقدینگی رنج می‌برد. با وجود کاهش 3 درصدی نرخ سود بانکی اما خودنمایی سود 20 درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و از سوی دیگر جذابیت اوراق بدهی برای صندوق‌ها و حقوقی‌های بازار باعث شده تا قیمت سهام اغلب شرکت‌ها دوباره به محدوده‌های قبلی خود تا پیش از اجرای برجام برسند. در حال حاضر با وجود جذابیت شدید قیمت سهام اما هیچ رغبتی برای خریداران وجود ندارد.

    به گزارش فارس، از سوی دیگر بازار سهام در حالی خود را برای برگزاری مجامع بورسی شرکت‌های خودرویی آماده می‌کند که 12 تیر ماه بلوکه 24 درصدی سرمایه‌گذاری رنا به قیمت پایه هر سهم 5063 ریال روانه میز فروش بورس تهران می‌شود. جذابیت این دارایی برای زیرمجموعه‌های گروه سایپا هم اکنون به حرف و حدیث‌های مختلف میان سهامداران این شرکت انجامیده است.

    در عین حال در سرمایه‌گذاری سبحان نیز اگر چه حرف و حدیث‌های تا پیش از عرضه این سهم در بورس تهران و به تبع آن ایجاد شفافیت در صورت‌های مالی کاهش یافته اما شنیده‌ها حاکی از خداحافظی مدیرعامل بورسی این شرکت و معارفه وی در هلدینگ مالی سازمان اقتصادی کوثر حکایت دارد.

    در این شرکت به تازگی تکلیف پرونده‌های کیفری و حقوقی آن که از گذشته‌های نه چندان دور از سوی هیأت مدیره سابق آن در زمینه‌های اختلاس، جعل و دیگر موارد بوده است تعیین تکلیف شده و خسارت‌ها دریافت شده است.

     امروز بازار سهام بازاری به شدت کم حجم و بی‌رمق بود که به شدت از بابت کمبود نقدینگی و عدم حمایت سهامداران عمده و بازیگران اصلی رنج می‌برد. بازاری که حتی عرضه‌های اولیه سهام را نیز دیگر مورد توجه قرار نمی‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی