عصر بازار

بازارهای خرداد افزایشی شدند

آرام‌ترین بهار دلار در دهه ۹۰

عصر اعتبار- انحراف معیار دلار در بهار ۹۵ به حدود ۱۲ تومان رسید تا آرام‌ترین سه ماه اول سال در دهه ۹۰ برای این ارز رقم بخورد. این بهار آرام ارزی در حالی به ثبت رسید که روز دوشنبه در آخرین روز خردادماه، شاخص ارزی با ۵ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۴۶۰ تومان رسید.

آرام‌ترین بهار دلار در دهه ۹۰
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، افزایش روز آخر موجب شد که بازدهی این ارز در خردادماه به 4 دهم درصد برسد و بخشی از کاهش اردیبهشت‌ماه جبران شود. به گفته فعالان، عامل اصلی رشد دلار در این روز، ورود برخی سکه بازان به بازار ارز در نتیجه افت بهای اونس در بازارهای جهانی بود. معامله‌گران سکه زمانی که قیمت اونس پایین می‌آید، به‌طور سنتی سعی می‌کنند از طریق دلار بازار خود را تنظیم کنند.

    همسو با افزایش خرداد، قیمت دلار در بهار 95 نیز 6 دهم درصد رشد قیمت را تجربه کرد. با این حال، بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که شاخص ارزی در بهار 95 آرام‌ترین 3 ماهه اول سال را در 6 سال گذشته تجربه کرده است. انحراف معیار دلار در بهارهای 90 تا 93 بالای 30 تومان بود و حتی در بهار 91 میزان آن به بالای 70 تومان رسید. با این حال، در یک روند کاهشی، میزان انحراف معیار در سال 94 به 15 تومان و در سال 95 به 12 تومان رسید تا یک فصل آرام در بازار ارز رقم بخورد. کاهش دامنه نوسانات در سال 95 را می‌توان ناشی از بهبود انتظارات معامله‌گران ارزی، کاهش تقاضای سفته‌بازی در بازار ارز و افزایش عرضه ارز دانست.

    روز دوشنبه برخلاف رشد دلار، سکه تمام بهار آزادی 8 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و 34 هزار تومان رسید. کاهش قیمت سکه در روز آخر نتوانست مانع از رشد 1/ 2 درصدی آن در خرداد 95 شود. سکه در بهار 95 نیز مانند خردادماه 1/ 2 درصد افزایش قیمت را ثبت کرد که بیش از هر عاملی ناشی از افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود.

     

    روند بهاری

    بهار 95، فصلی بود که شاخص بازار ارز در آن نوسان چندانی را تجربه نکرد و تمام تغییرات قیمت خود را در دامنه محدود 3 هزار و 440 تومان تا 3 هزار و 520 تومان انجام داد.

    شاخص ارزی در نیمه اول فروردین ماه توانست وارد کانال 3 هزار و 500 تومان شود، عاملی که انتظارات افزایشی برخی از معامله‌گران ارزی را بالا برد؛ با این حال در ادامه همین ماه این ارز از کانال یاد شده نه تنها پایین آمد؛ بلکه تا انتهای بهار نیز بار دیگر نتوانست به کانال یاد شده پا بگذارد. شاخص ارزی با اینکه در ادامه اولین ماه 95 افزایش چندانی را تجربه نکرد، توانست فروردین ماه را با رشد 9/ 0 درصدی نسبت به ماه پیش از آن به پایان برد. پس از این، روند افزایشی دلار در اردیبهشت‌ماه قطع شد و این ارز در این ماه 7/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد. دلار در دومین ماه بهار در بازه 3 هزار و 440 تومان تا 3 هزار و 482 تومان نوسان کرد و برای اولین بار از ابتدای سال 95 زیر مرز 3 هزار و 450 تومان معامله شد.

    پس از دو ماه کم‌نوسان و نسبتا آرام، برخی معامله‌گران ارزی انتظار داشتند که در خرداد ماه بخشی از تقاضای تجاری وارد بازار شود و قیمت دلار را از مرز 3 هزار و 500 تومان عبور دهد. با این حال، این اتفاق رخ نداد و شاخص ارزی سرنوشت کم‌نوسانی چون دو ماه ابتدایی سال را پیش‌رو داشت.

    خرداد کم‌نوسان

    دلار در اولین روز خردادماه به قیمت
    3 هزار و 447 تومان رسید که 2 تومان بالاتر از آخرین روز اردیبهشت‌ماه بود. معامله‌گران ارزی انتظار داشتند که در نیمه اول خردادماه شاخص ارزی در مسیر افزایشی قرار بگیرد و پس از آن با شروع ماه رمضان کمی قیمت تعدیل شود. این انتظار تا حدی محقق شد، ولی با این وجود شاخص ارزی نتوانست در نیمه اول خرداد رشد زیادی را تجربه کند و همچنان در کانال 3 هزار و 400 تومان باقی ماند.

    دلار در 8 روز ابتدایی خردادماه، نزدیک 50 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و از قیمت 3 هزار و 445 تومان به قیمت 3هزار و 493 تومان رسید. در هشتمین روز خردادماه، شاخص ارزی تا نزدیکی مرز 3هزار و 500تومان بالا رفت، ولی توان شکست این سطح را از خود نشان نداد و پس از این نیز حتی به محدوده 3 هزار و 490 تومان وارد نشد. از تاریخ 9 خرداد تا 21 خرداد، شاخص ارزی در یک فاز کاهشی قرار گرفت و در بازه 3 هزار و 460 تومان تا 3 هزار و 482تومان نوسان کرد. 10 روز انتهایی خرداد ماه، دلار حتی در دامنه بسیار محدود 3 هزار و 455تومان تا 3هزار و 467 تومان تغییرات خود را ثبت کرد. در آخرین روز این ماه، شاخص ارزی کمی از کف 28 روزه بلند شد و توانست با 5 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 460تومان برسد. با وجود این نوسانات، بررسی‌ها نشان‌دهنده آن است که انحراف معیار دلار در بهار 95 به کمترین میزان از ابتدای دهه 90 رسیده است. انحراف معیار شاخص ارزی در بهار 95 به حدود 12 تومان رسید. این در حالی بود که در بهار سال‌های 90، 91 و 92، شاخص ارزی تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی نوسانات زیادی را تجربه کرده بود. بهار 93 کمی دامنه نوسانات پایین آمد، ولی تنها در بهار 94 بود که میزان انحراف معیار به زیر 20 تومان رسید. در بهار 95، سرانجام میزان انحراف به نزدیک 10 تومان رسید و رقم 12 تومان در برابر آن ثبت شد.

    بهار طلایی سکه

    سکه تمام بهار آزادی در بهار 95 رشد 1/ 2درصدی را تجربه کرد تا یک فصل طلایی را پشت‌سر گذاشته باشد. این بازدهی فصلی در حالی رخ داد که سکه تمام در همین فصل در سال 94، کاهش 5/ 2 درصدی را به ثبت رسانده بود. سکه که با قیمت یک میلیون و 12هزار تومان در سال 94 به کار خود پایان داده بود، در سال 95 در مسیر افزایشی قرار گرفت و توانست حتی تا میانه کانال یک میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کند. بخشی زیادی از این رشد مربوط به روند افزایشی سکه در خردادماه بود.

    سکه در سومین ماه بهار معاملات خود با قیمت یک میلیون و 10 هزار تومان آغاز کرد. در ادامه این ماه، فلز گرانبهای داخلی تحت تاثیر افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی در مسیر افزایشی قرار گرفت و توانست تا قیمت یک میلیون و 48 هزار تومان بالا رود. با این حال، سکه روی این سقف قیمتی ماندگار نماند و سرانجام در آخرین روز خردادماه با قیمت یک میلیون و 34 هزار تومان به کار خود پایان داد. این قیمت که 8 هزار تومان پایین‌تر از روز یکشنبه بود، ناشی از فاصله‌گیری طلای جهانی از مرز هزار و 300 دلار بود.

    در آخرین روز خردادماه، سکه تمام‌بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 33 هزار تومان آغاز کرد که 9 هزار تومان کمتر از قیمت بسته شده روز یکشنبه بود. به گفته فعالان، افت سکه در آغاز روز دوشنبه ناشی از شروع کاهشی بهای اونس در بازارهای جهانی و ورود آن به محدوده هزار و 280 دلار
    بود. در ادامه روز، سکه تحت‌حمایت دلار قرار گرفت تا نه‌تنها افت بیشتری را تجربه نکند، بلکه از کف قیمت روزانه نیز بالا بیاید و نهایتا با قیمت یک میلیون و 34 هزار تومان به کار خود پایان دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو