عصر بازار

ایران به مقام سوم جذب سرمایه های خارجی در خاورمیانه ارتقا یافت

عصر اعتبار- روزنامه فایننشال تایمز نوشت، ایران از زمان لغو بسیاری از تحریم‌های اقتصادی و مالی، به رتبه سوم سرمایه گذاری های خارجی در خاورمیانه ارتقا یافته است.

ایران به مقام سوم جذب سرمایه های خارجی در خاورمیانه ارتقا یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، این روزنامه آمریکایی در گزارشی بر اساس اطلاعات مرکز پژوهشی خود در مورد بازار سرمایه گذاری خارجی با اشاره به اینکه لغو این تحریم ها درهای این کشور را به روی موج جدیدی از سرمایه گذاری خارجی گشوده است، نوشت: ایران قبل از لغو تحریم‌ها در میان 14 کشور خاورمیانه از نظر میزان جلب سرمایه گذاری خارجی در رتبه دوازدهم قرار داشت و در فاصله ژانویه 2003 تا دسامبر 2015 سهم آن کشور از سرمایه گذاری های خارجی فقط 1.62 درصد بود.
    به نوشته فایننشال تایمز، از زمان لغو تحریم‌ها در ژانویه امسال (دی 94) مقام ایران به رتبه سوم ارتقا پیدا کرده و با جلب 11.11 درصد از سرمایه گذاری خارجی در منطقه خاورمیانه پس از امارات متحده عربی و عربستان قرار گرفته است.
    در نتیجه لغو تحریم‌ها میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های ایران که در خارج مسدود شده بود، آزاد شده است و این کشور می‌تواند صدور نفت خود به بازارهای بین المللی را از سر بگیرد.
    این روزنامه در ادامه گزارش خود افزود: محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها در فاصله 2012 تا 2015 بیش از 160 میلیارد دلار به ایران زیان رسانده و با وجودی‌که ایران صاحب دومین منابع گاز طبیعی و چهارمین منابع بزرگ نفت جهان است طی سال‌های اخیر از کشورهای در حال رشد منطقه عقب افتاده بود.
    از سال 2013 که این کشور فقط سه مورد سرمایه گذاری را جذب کرد سرمایه گذاری خارجی در ایران به مرور در حال افزایش بوده است. در سال 2014 تعداد سرمایه گذاری‌های خارجی به 8 و در سال 2015 به 9 مورد افزایش یافت.
    اما در سه ماهه اول سال 2016 پیامدهای لغو تحریم‌های خارجی به وضوح نمایان شد. طی این سه ماه ایران 22 مورد سرمایه گذاری خارجی را جذب کرد که بالا‌ترین رقم جذب سرمایه گذاری خارجی از سال 2003 تاکنون است.
    در فاصله سال‌های 2013 تا 2016 اشتغال و سرمایه گذاری نیز افزایش یافته است. در سال 2013 با 79 میلیون دلار سرمایه گذاری حدود 350 فرصت شغلی ایجاد شد و در سال 2014 به 1.67 میلیارد دلار سرمایه گذاری و ایجاد حدود 2700 فرصت شغلی افزایش یافت.
    ایران 36 درصد از سرمایه گذاریهای خارجی را در سه ماهه اول سال 2016 جذب کرده است که حجم آن معادل 40 درصد از کل سرمایه گذاری خارجی در آن کشور از سال 2013 تاکنون است.
    از زمان لغو تحریم‌ها بزرگترین سرمایه گذاریهای خارجی در ایران توسط بخش مالی صورت گرفته که شامل چهار طرح سرمایه گذاری از سوی شرکت‌های متفاوت و حجم آن حدود 60 میلیارد دلار است.
    علاوه بر این، ایران از صنایع اتومبیل سازی، بخش خدمات، تولید کنندگان کالاهای مصرفی الکترونیک، صنعت پارچه و لباس نیز سرمایه گذاری هایی جذب کرده است.
    کشورهای اصلی که در این مدت در ایران سرمایه گذاری کرده‌اند، کره جنوبی و آلمان هستند که روی هم رفته به 2.15 میلیارد دلار سرمایه گذاری متعهد شده‌اند.
    دو شرکت فولاد سازی کره جنوبی به نام‌های پوهانگ آیرون و استیل پوسکو بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در ماه های اخیر بوده‌اند. آن‌ها قرار است در طرح مربوط به تاسیس یک کارخانه فولاد در منطقه صنعتی آزاد چابهار تا مارس 2017 حدود 1.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند.
    واحد انرژی شرکت پوسکو نیز اعلام کرده برای احداث یک مرکز تولید برق 500 مگاواتی با استفاده از گازی که در روند تولید فولاد تولید می‌شود با ایران یادداشت تفاهم امضا کرده است.
    روند رو به افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران نشان می‌دهد که رونق اقتصادی این کشور ادامه خواهد یافت. 19 سرمایه گذار خارجی به فعالیت در ایران اظهار علاقه کرده‌اند که به نسبت سال 2015 حدود 90 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی