عصر بازار

بیژن بیدآباد:

کاهش سود باعث خروج منابع از بانک‌ها خارج نمی‌شود

عصر اعتبار- بیژن بیدآباد گفت: متاسفانه در ۴ دهه گذشته، فشار بخش تجارت موجب شد همواره نرخ تورم بالا باشد که مسئله صدمات بسیار زیادی به اقتصاد کشور تحمیل کرد.

کاهش سود باعث خروج منابع از بانک‌ها خارج نمی‌شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، در خصوص کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: هدف‌گذاری بانک مرکزی برای کاهش نرخ‌های بهره و تورم و تلاش برای تک رقمی شدن نرخ این شاخص‌ها، سیاست  صحیحی است که بعد از 4 دهه در کشور به اجرا گذاشته شده است.

    وی افزود: بسیاری از افرادی که سرمایه‌های نقدی کلان دارند و از سوی دیگر در ارتباط با گروه های داخل در دولت و حاکمیت هستند تمایلی ندارند تا نرخ های بهره و تورم تک رقمی شود و لذا همواره این ایراد را بر این سیاست وارد می کنند که با کاهش نرخ های بهره و تورم عملا منابع از سمت بانک به سایر فعالیت‌های اقتصادی حرکت می کند. این تغییر از لحاظ اصولی و مکانیزم های اقتصادی غلط است.

    این اقتصاددان خاطر نشان کرد: فرض کنید فردی امروز تصمیم می گیرد منابع خود را از حساب سپرده خود بیرون آورده و مثلا در بخش مسکن سرمایه گذاری کند این عمل باعث نمی شود که حجم منابع بانک کاسته شود. زیرا منابع این فرد به سرعت به حساب فروشنده مسکن در سیستم بانکی منتقل شده و فقط نام صاحب حساب تغییر می کند. این طور نیست که این  مبلغ از سیستم بانکی خارج شود. همان طور که در بخش حقیقی اقتصاد نیز مسکن از نام فرد فروشنده به نام فرد خریدار منتقل می شود و هیچ مسکنی هم در اثر خرید و فروش از بین نمی رود و همین مسئله در عملیات پولی و بانکی نیز صادق است.

    وی افزود: یعنی فقط نام دارنده پول از خریدار مسکن به فروشنده مسکن در سیستم بانکی تغییر می یابد.لذا اجرای سیاست کاهش نرخ بهره نیز به همین منوال است یعنی سبب نمی شود منابع از بانک خارج شود بلکه ممکن است سبب شود صاحبان منابع تغییر یابند .

    بیدآباد گفت: مسلما وقتی نرخ های بهره کاهش یابد بسیاری از افراد ارجحیت‌های سرمایه گذاری‌شان تغییر می کند. مثلا تمایل پیدا می کنند منابع سپرده گذاری خود را از این پس در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری کنند. لذا با همان منابع اقدام به خرید اواراق بهادار در بازار بورس می کنند و در همین لحظه خرید منابع آنها از حساب سپرده آنها به حساب فروشنده سهام منتقل می‌شود. یعنی تراز بانک دست نخورده می ماند هر چند مالکیت منابع از فرد خریدار اوراق سهام به فروشنده اوراق سهام منتقل می شود.

    وی ادامه داد: متاسفانه برخی مایل نیستند نرخ تورم کاسته شود و این گروه غالبا افرادی هستند که در شبکه تجارت فعالند و نه در بخش تولید.

    این اقتصاددان ارشد تصریح کرد: متاسفانه در 4 دهه گذشته، فشار بخش تجارت موجب شد همواره نرخ تورم بالا باشد که مسئله صدمات بسیار زیادی به اقتصاد کشور تحمیل کرد.

    وی گفت: تصمیم دولت و بانک مرکزی مبنی بر عملیاتی کردن سیاست همگام ( تک رقمی کردن نرخ‌های بهره و تورم ) عملا منابع بسیاری از اینگونه افراد را کاهش می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو