عصر بازار

افزایش تعرفه تلفن ثابت از امروز

عصر اعتبار- طبق اعلام وزیر ارتباطات در حالی تعرفه‌ مکالمات تلفن ثابت از اول تیرماه افزایش ۵۰ درصدی پیدا می‌کند که همچنان جزییات آن حتی برای مسئولان شرکت مخابرات مشخص نیست.

افزایش تعرفه تلفن ثابت از امروز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بحث افزایش تعرفه تلفن ثابت موضوعی است که طی سال‌های گذشته به چالشی میان وزارت ارتباطات و مخابرات تبدیل شده و دشواری‌های متعددی به همراه داشت، چرا که برخلاف اصرار شرکت مخابرات، وزارت ارتباطات در دولت جدید براین نکته تاکید داشت که افزایش تعرفه‌ها و وارد آمدن فشار اقتصادی به مردم سیاست دولت نیست.

    در نهایت اواسط اردیبهشت‌ماه سال جاری وزیر ارتباطات دقیقا همزمان با تغییر اعضای هیات مدیره شرکت مخابرات اینگونه اعلام کرد که پس از تعیین اعضای هیات مدیره مخابرات و برگزاری جلساتی در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی امیدواریم در یک ماه آینده تعرفه‌های جدید تلفن ثابت اعلام شود.

    محمود واعظی درباره دلایل تجدیدنظر احتمالی در تعرفه های مخابرات اینگونه توضیح داده که در ماه‌های اخیر شرکت مخابرات سرمایه گذاریهای خوب و مناسبی را در حوزه مخابراتی انجام داده است و فکر می کنیم هزینه 30 ریال برای هر دقیقه مکالمه و پرداخت 500 هزار ریال برای خرید یک خط تلفن در شرایط کنونی کم است و باید در آن تجدیدنظر شود.

    پس از آن نیز طی جلسات متوالی در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بحث تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت در دستور کار قرار گرفت و حتی وزیر ارتباطات اینگونه اعلام کرد که با توجه به حساسیت این موضوع اگر تصمیم‌گیری در این زمینه پیش از یک ماه طول بکشد، اهمیتی نداشته و مهم آن است که تعرفه‌های به دقت کارشناسی شده اعلام شود.

    اما شنبه هفته گذشته وزیر ارتباطات اینگونه اعلام کرد که در جلسه امشب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌های جدید مشخص خواهد شد و پس از آن نیز هیچ یک از آن نیز اعضای این کمیسیون، موضوع تعرفه‌ها را تکذیب نکردند، اما با این حال با وجود آنکه پیش از 10 روز از تصمیم‌گیری در این خصوص می‌گذرد همچنان تعرفه‌های جدید و جزییات آن اعلام نشده است.

    براین اساس برخی از اعضای هیات مدیره شرکت مخابرات نیز با تاکید بر این‌که تعرفه‌های جدید حتی به آنها ابلاغ نشده اینگونه اعلام کرده‌اند که در پایان دوره و همزمان با صدور قبض‌ها این تعرفه‌ها اعمال خواهد شد، اما به هر صورت این نکته جای سوال دارد که با وجود بیش از 30 میلیون مشترک تلفن ثابت در کشور، آیا لازم نبوده حداقل در فاصله چند روز مانده به اعمال تعرفه‌های جدید اطلاع‌رسانی شده و جزییات تغییر صورت گرفته به اطلاع مردم رسیده شود؟

    طی روزهای اخیر با وجود پیگیری‌های متعدد رسانه‌ای نه تنها سایت‌های وزارت ارتباطات و یا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات خبری در این زمینه منتشر نکرده‌اند، بلکه پرسش‌های خبرنگاران نیز نتیجه چندانی به دنبال نداشته و تنها وزیر ارتباطات در این حد اشاره کرده است که تعرفه‌های تلفن ثابت با افزایشی 50 درصد مواجه شده و از دقیقه‌ای 30 ریال به 45 ریال رسیده‌اند. اما هیچ اشاره‌ای نشده که در خصوص مکالمات بین استانی تعرفه‌ها چه تغییری کرده یا این‌که آیا بحث افزایش آبونمان که از مدت‌ها پیش در دستور کار بود به نتیجه رسیده است یا خیر؟

    همچنین واعظی در گذشته به لزوم تغییر قیمت خط تلفن ثابت نیز اشاره کرده بود و پس از صحبت‌های او شنیده‌های غیر رسمی از تصمیم مخابرات برای افزایش پنج برابری قیمت هر خط تلفن ثابت حکایت می‌کرد موضوعی که چندی بعد در مجمع عمومی سالیانه شرکت مخابرات توسط عضو جدید هیات مدیره این شرکت تائید شده و اینگونه اعلام شد که برای تأمین حداقل بخشی از هزینه‌های تأسیس یک خط تلفن ثابت، مخابرات پیشنهاد افزایش هزینه حق اتصال خط تلفن ثابت از 50 هزار تومان به 250 هزار تومان را ارائه کرده است.

    لطیف وصلی در عین حال در این باره یادآور شده بود: هزینه تأسیس یک خط تلفن ثابت از 800 هزار تومان تا یک میلیون تومان برآورد شده است.

    با این وجود تاکنون در خصوص این مطلب نیز اطلاع رسانی خاصی صورت نگرفته و مشخص نیست آیا تعرفه این بخش نیز دستخوش تغییر شده است یا خیر؟

    البته این بار اول نیست که تعرفه‌های ارتباطی کشور اینگونه در هاله ابهام می‌مانند و پیش از این هم در خصوص افزایش تعرفه‌های پستی در سال‌های گذشته وزارت ارتباطات رویکرد مشابهی را تجربه کرده و بدون اعلام عمومی و اطلاع‌رسانی جامع نسبت به تغییر تعرفه‌ها در این بخش اقدام کرده بود.

    حال اگرچه ممکن است مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی ظرف امروز چنین اطلاعاتی را منتشر کنند، اما به هر صورت ضروری به نظر می‌رسد در خصوص مسائلی مانند تعرفه که بخش قابل توجهی از جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد در اولین فرصت اطلاع‌رسانی‌های جامع و کامل صورت بگیرد و به جای آنکه پس از سر رسیدن موعد اجرای تعرفه‌های جدید اطلاعاتی کلی منتشر شود، حداقل چند روز مانده به اعمال این تعرفه‌ها اطلاع رسانی جامعی صورت بگیرد تا مردم و شهروندان نیز آگاه شوند که با تغییر این تعرفه‌ها چه اثراتی در سبد خانواده ایجاد خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو