عصر بازار

کارمزد صفر برای بازپرداخت‌های یک‌ ماهه

ارائه کارت اعتباری خرید ۲۰ تا ۵۰ میلیون ریالی

عصر اعتبار- مدیرعامل یکی از شرکت‌های‌ بانک ملی با بیان اینکه از این پس کارت اعتباری برای مشتریان خوش‌حساب صادر می‌شود، گفت: این کارت نیازمند ضامن نیست و ارقام آن فعلاً از ۲۰ میلیون‌ تا ۵۰ میلیون ریال خواهد بود.

ارائه کارت اعتباری خرید ۲۰ تا ۵۰ میلیون ریالی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، مجید شکوهی امروز در نشست خبری اظهار داشت: در حوزه کارت اعتباری نیاز به حرکت جدی داریم.

    وی با بیان اینکه استفاده از کارت اعتباری بین مردم در ایران متفاوت است، گفت: طبق آخرین آمار کمتر از 0.5 درصد تراکنش‌ها به کارت اعتباری اختصاص دارند و با عرف 50 درصدی فاصله قابل توجهی داریم.

    مدیرعامل یکی از شرکت‌های‌ بانک ملی با بیان اینکه از نگاه اقتصادی، کشور در شرایط رکود قرار دارد، گفت: ما با کاهش تولید و تقاضا مواجه هستیم؛ کاهش تقاضا به کاهش تولید و کاهش تولید به بیکاری صنایع می‌انجامد و کاهش اشتغال را به دنبال دارد و با کاهش اشتغال قدرت خرید جامعه کاهش می‌یابد.

    شکوهی ادامه داد: برای خروج از این مشکل راه‌حلی که وزیر اقتصاد هم بر آن تاکید دارد، تحریک تقاضا است؛ باید بتوان به اشکالی تقاضای خرید را در بازار تقویت کرد، تا چرخه منفی بشکند و افزایش تقاضا و افزایش قدرت خرید، توسعه فعالیت و اشتغال منجر می‌شود.

    مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا گفت: از ابزارهای ایجاد تحریک تقاضا اعطای تسهیلات و اعتبارات بانکی است که در بخش‌های خرد، متوسط و کلان مطرح می‌شود.

    شکوهی گفت: کارت اعتباری ابزاری برای انتشار تسهیلات و اعتبارات خورد است؛ کارت اعتباری اعطای اعتبارات را به قشر متوسط افزایش می‌دهد، مشتری کارت اعتباری قشر متوسط جامعه است، زیرا اگر اعتباری دریافت کند، هزینه‌کرد خود را با آن اعتبار تنظیم می‌کند.

    مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا گفت: اگر کارت اعتباری به این قشر اختصاص یابد، قدرت خرید افزایش می‌یابد و به ارتقای تقاضا می‌انجامد و استدلال اجرای کارت اعتباری این بود که خروج از شرایط رکود باشد.

    وی ادامه داد: موقعیت گردش پول در جامعه در دست بانک‌ها است اگر بانک‌ها بتوانند گردش پول را در جامعه به درستی هدایت کنند منافع به همه اقشار می‌رسد وگرنه بانک‌ها ناتوان می‌شوند و از سویی دیگر نقدینگی از بانک‌ها خارج می‌شود.

    شکوهی تاکید کرد: اگر گردش صحیح نقدینگی در بانک‌ها متمرکز شود و حوزه کارت اعتباری مصرف شود به تقویت نقدینگی در بانک‌ها و افزایش قدرت خرید قشر متوسط می‌انجامد و اگر نقدینگی با بانک‌ها باشد، پول براساس مقررات بانکداری اسلامی و عقود شرعی انجام می‌شود، اما در بازارهای غیر رسمی و بازارهای غیر متشکل پولی حالت ربوی آن افزایش می‌یابد.

    مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا گفت: در چنین شرایطی بانک ملی ایران از سال 93 تصمیم گرفت با توجه به آنکه در حوزه کارت اعتباری کار جدی انجام نشده بود یکی از شرکت‌های خود را به این کار اختصاص دهد و ما اختصاصاً از طرف هیأت مدیره بانک ملی به عنوان متولی ارائه و گسترش خدمات کارت اعتباری بانک ملی تعیین شدیم.

    شکوهی گفت: موظف شدیم زیرساخت‌ها را در این باره فراهم کنیم، بنابراین در یک سال زیرساخت‌ها فراهم و عملیاتی شد؛ در طول سال 94 حوزه کاری خود را گسترش دادیم و امسال با برنامه قوی وارد بازار شدیم.

    وی گفت: در همین راستا کارت اعتباری مطابق با مقررات قوانین بانک مرکزی که به طور خاص عقد مرابحه برای کارت اعتباری تعیین شد، مد نظر قرار گرفت و محصولاتی را تعریف کردیم.

    مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا بیان کرد: در کارت اعتباری اعتبار گردشی است و مشتری برای اخذ تسهیلات بعدی نیازمند تشکیل پرونده مجدد نیست، ضمن آنکه حق انتخاب بازپرداخت کار اعتباری به صورت ماهانه و مدت‌دار وجود دارد.

    شکوهی گفت: این انعطاف کارت اعتباری در کنار افزایش قدرت خرید مشتری، تعداد مراجعات و تشکیل پرونده را کاهش می‌دهد.

    وی بیان کرد: در واقع، بانک ملی به کسانی کارت اعتباری می‌دهد که حساب در شعبه‌ها داشته باشند و میانگین گردش حساب برای حساب‌های جاری و مانده حساب برای حساب‌های کوتاه مدت و قرض‌الحسنه محاسبه می‌شود.

    مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا گفت: بخشی از مشتریان ما پرداخت ماهانه ندارند بلکه خرید‌های اقساطی دارند که ما در بخش پرداخت اقساطی، عقود مبادله‌ای با نرخ سود 20 درصد محاسبه می‌کنیم و می‌گیریم.

    وی گفت: همچنین بانک مرکزی در صدد دریافت کارمزد از فروشگاه‌ها برای کارت‌های اعتباری و نه نقدی است تا این مورد فعال شود؛‌ آنچه موجب پایداری کارت‌های اعتباری می‌شود ارزان بودن هزینه استفاده از آن است؛ آنکه بیشترین منفعت را از کارت اعتباری می‌برند فروشگاه‌ها هستند چون قدرت خرید دارنده کارت افزایش یافته است و طبیعی است که بخشی از این سود را به آن بانکی که اعتبارات را پرداخته است، بدهند.

    وی گفت: کارمزد فروشگاه‌ها نمی‌تواند دقیقاً یکی باشد و صنف به صنف متغیر خواهد بود، اما متوسط سود پرداختی به بانک‌ها می‌تواند 1.5 تا 2 درصد باشد.

    شکوهی گفت: در عرف بین‌الملل نیز دریافت کارمزد از پوز انجام می‌شود یا اینکه کارت ویزا و مستر‌کارت در بخش بین‌المللی حدود 7 درصد کارمزد دارد و طبیعی است چون بانک اعتبار را در اختیار فرد قرار می‌دهد و باید سهیم از سود فروشگاه به بانک اختصاص یابد.

    وی بیان کرد: کارت اعتباری بانک ملی، «کارت اعتباری فراگیر بانک ملی» نام دارد و به کسانی اختصاص می‌یابد که در حساب‌های جاری‌شان طی 6 ماه گذشته حداقل یک میلیون تومان گردش مالی وجود داشته باشد و یا در حساب‌های کوتاه مدت قرض‌الحسنه در 6 ماه گذشته میانگین یک میلیون تومان هر ماه باشد.

    وی با بیان اینکه سقف اعتبارات کارت اعتباری طبق جدول اعتبار سنجی خواهد بود، گفت: در کمترین رقم اگر یک میلیون تومان در حساب فرد باشد، 2 میلیون تومان کارت اعتباری دریافت می‌کند.

    شکوهی گفت: اگر بازپرداخت در پایان ماه انجام شود، سودی به این رقم اختصاص نمی‌یابد، اما اگر فرد قصد بازپرداخت اقساطی را داشته باشد، با نرخ سود 20 درصد خواهد بود.

    وی بیان کرد: حداقل رقم‌ کارت اعتباری 20 میلیون ریال و فعلاً حداکثر آن 50 میلیون ریال است و صدور کارت 3 تا 10 روز پس از تائید نهایی در شعبه انجام می‌شود.

    مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا گفت: در ازای ارائه کارت اعتباری یک فقره چک از مشتری دریافت می‌شود و نیاز به ضامن نیست، این کارت مخصوص مشتریانی است که چک برگشتی و مطالبات معوق نداشته باشند.

    وی افزود: آماری در حوزه مطالبات معوق داریم که آمار بالایی است، اما کمتر از 10 درصد مطالبات معوق به تسهیلات و اعتبارات خرد بر می‌گردد و 90 درصد مطالبات معوق در تسهیلات کلان است.

    شکوهی افزود: اعتبارات خرد از لحاظ اعتباری جزء کم ریسک‌ترین اعتبارات است و پای‌بندی گیرندگان اعتبارات خرد به تعهدات بیشتر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو