عصر بازار

آغاز سرشماری جدید از پاییز

نرخ تورم بعد از ۲۵ سال تک رقمی شد

عصر اعتبار- رئیس مرکز آمار ایران با اعلام اینکه نرخ تورم پس از ۲۵ سال تک رقمی شد، گفت: سرشماری امسال از اول مهر و به صورت الکترونیکی آغاز می‌شود.

نرخ تورم بعد از ۲۵ سال تک رقمی شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، عادل آذر با تاکید بر اینکه نرخ تورم بعد از 25 سال تک رقمی شده است گفت: نرخ تورم بعد از 25 سال در کشور تک رقمی شده و به 9.5 درصد رسیده است. رئیس مرکز آمار ایران افزود: در ابتدای هر ماه نرخ تورم اعم از نرخ تورم شهری و روستایی محاسبه و از طرف مرکز آمار اعلام می شود که نرخ تورم رسمی و ملی همان نرخ تورم شهری است که در ابتدای ماه جاری بعد از 25 سال تک رقمی شده است.

    وی ادامه داد: با سیاست های دولت نرخ تورم بعد از سالها و در حالی که زمانی به 40 درصد هم رسیده بود تک رقمی شده است. آذر درباره روند ادامه کاهش نرخ تورم گفت: اگر سیاست هایی که دولت پیگیری می کند و رئیس جمهور نظارت مستقیم بر آنها دارد، ادامه داشته باشد سیر کاهش تورم نیز ادامه خواهد داشت.

    رئیس مرکز آمار با اشاره به اینکه نرخ تورم رسمی را تورم 12 ماهه می دانیم گفت: تورم نقطه به نقطه را محاسبه می کنیم اما به صورت تورم رسمی در کشور اعلام نمی شود. نرخ تورم در سال 92 و در خردادماه به 32 تا 33 درصد رسیده بود و دولت توانست در این سه سال تورم را کاهش دهد.

    وی با بیان اینکه نرخ تورم، نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری سه مولفه اصلی در اقتصاد کشور است که مردم بسیار به آن حساسند اظهارداشت: این سه شاخص نبض اقتصادی کشور را نشان می دهد و در حال حاضر در شرایط مطلوبی است.

    رئیس مرکز آمار افزود: نرخ بیکاری در سال جاری مشابه سال 94 و 11 درصد، نرخ رشد اقتصادی مشابه سال 94 و یک درصد و نرخ تورم نیز 9.5 درصد اعلام شده است. آذر گفت: سرشماری امسال از اول مهر و به صورت الکترونیکی آغاز می شود و در اول آبان و به صورت مراجعه رو در رو ادامه پیدا می کند.

    آذر افزود: دوره های سرشماری در کشور ما هر 10 سال یکبار برگزار می شود و امسال نیز ما یک سرشماری نفوس و مسکن خواهیم داشت که البته این سرشماری در سال 90 هم انجام شده است.

    وی ادامه داد: بخش اول این سرشماری به شکل الکترونیکی از اول مهر آغاز می شود و در بخش دوم آن به صورت مراجعه مستقیم به درب منازل خانوارها به صورت رو در رو ادامه خواهد یافت. مراجعه مستقیم نیز با نظامات نوین و سیستم های الکترونیک انجام می شود و از اول آبان شروع می شود.

    رئیس مرکز آمار با بیان اینکه از مردم تقاضا می کنم تا در این سرشماری مانند سنوات گذشته با مأموران آمار همکاری کنند گفت: معمولا مأموران سرشماری را از همان منطقه و محله مورد نظر انتخاب می کنیم تا هم محله مورد نظر را بشناسند و هم مردم به آنها اعتماد کرده و با آنها همراهی کنند.

    آذر با اشاره به اینکه اطلاعاتی که از سرشماری حاصل می شود مبنای برنامه ریزی های آینده است افزود: معمولا اطلاعاتی که از سرشماری به دست می آید بسیار مهم است و به دست دولت و وزراء رسیده و مبنای برنامه ریزی ها و قانون گذاری های کشور در آینده خواهد بود.

    وی ادامه داد: هر چه این سرشماری دقیق تر انجام شود بدون تردید پیامدهای مثبت بیشتری در خصوص برنامه ریزی ها و تخصیص منابع و جهت گیری فعالیت های کشور برای مردم خواهد داشت. ایران یک کشور موفق در زمینه سرشماری بوده و ما امیدواریم در این دور جدید هم بتوانیم سرشماری ارزشمندی را داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو