عصر بازار

«برگزیت» چه تاثیری بر اقتصادهای آسیایی خواهد داشت؟

عصر اعتبار- در حالی که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ممکن است باعث هرج و مرج در اقتصاد این اتحادیه شود، تاثیر آن روی اقتصادهای آسیایی به خصوص چین احتمالا بسیار ملایم‌تر خواهد بود.

«برگزیت» چه تاثیری بر اقتصادهای آسیایی خواهد داشت؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، بر اساس یادداشتی از کپیتال‌اکونومیکز، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) ممکن است موجب افت 0.2 درصدی GDP در آسیا شود. یافته‌های این شرکت بر اساس بدترین سناریوی شکل گرفته توسط موسسه ملی تحقیقات اجتماعی و اقتصادی بوده که اعلام کرده «برگزیت» می‌تواند واردات بریتانیا را طی 2 سال 25 درصد کاهش دهد.

    بر اساس اعلام دانیل مارتین، اقتصاددان ارشد بخش آسیای موسسه کپیتال‌اکونومیکز، صادرات به بریتانیا تنها 0.7 درصد از GDP کشورهای آسیایی محسوب می‌شود و حتی کاهش 25 درصدی واردات بریتانیا،‌ موجب افت 0.2 درصدی تولید ناخالص داخلی منطقه آسیا خواهد شد.

    مارتین افزود: تنها کشورهای اندکی در آسیا با اثر قابل‌توجهی در رشد خود مواجه خواهند شد: کامبوج، ویتنام و به خصوص هنگ‌کنک که روابط تجاری قوی‌تری با بریتانیا دارند. علاوه بر صادرات کالا،‌ صادرات خدمات هنگ‌کنگ به بریتانیا، ارزشی معادل 2.3 درصدی GDP این کشور دارد.

    مارتین نتیجه گرفت که برگزیت تنها اثر محدودی روی آسیای در حال ظهور خواهد گذاشت و اعلام کرد: خطرات اصلی تهدیدکننده منطقه از جاهای دیگر نشئت می‌گیرد. احتمال رکود شدید در چین و حباب‌های بدهی سنگین در برخی از کشورها خطرات احتمالی پیش‌روی رشد اقتصادی آسیا خواهند بود.

    در مقاله‌ای جداگانه، کپیتال‌اکونومیکز اعلام کرد که اثرات برگزیت روی بزرگترین اقتصاد منطقه بسیار کمرنگ خواهد بود. صادرات چین به بریتاینا تنها 0.5 درصد از GDP چین را تشکیل می‌دهد.

    چانگ لیو و جولیان ایونز،‌ در یادداشتی نوشتند: «چین نقش مهمی در بازارهای مالی بعد از برگزیت ایفا خواهد کرد. به دلیل اینکه حساب سرمایه‌ چین عمدتا بسته باقی مانده است، ارتباط مالی بین چین و دیگر کشورهای دنیا محدود شده است. با وجود این، ذخایر ارزی خارجی بزرگ بدان معناست که مقامات می‌توانند در صورت لزوم از یوآن حمایت کنند.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو