عصر بازار

افزایش ناچیز بدهی بانک ها به بانک مرکزی در سال ۹۴

آیا دولت همچنان بدهکار بدحساب است؟

عصر اعتبار- بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در سال ۹۴ تنها ۲.۵ درصد نسبت به سال ۹۳ افزایش داشته و این در حالی است که همین بدهی‌ها در پایان سال ۹۲ نسبت به سال ۹۲ حدود ۲۴ درصد افزایش یافته بود.

افزایش ناچیز بدهی بانک ها به بانک مرکزی در سال ۹۴
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، تازه‌ترین آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد روند افزایش بدهی‌های بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی طی دو سال اخیر نسبت به سال های 91 و 92 به شدت کاهش یافته است. به این ترتیب می توان به درک بهتری نسبت به یکی از ریشه های مهار تورم در سال های اخیر دست یافت.

    بدهی‌های بانک‌های تخصصی در سال گذشته به بانک مرکزی افزایشی 2.5 درصدی داشته و این در حالی است که روند افزایش بدهی‌های بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی در پایان سال 92 نسبت به سال 91 حدود 24 درصد بوده است.

    بانک‌های تخصصی در پایان سال گذشته حدود 385 هزار میلیارد ریال از دولت طلبکار بودند که این بدهی نسبت به سال 93 حدود 17 درصد بیشتر شده است.

    بخش غیردولتی هم در پایان سال گذشته 13 درصد به بانک‌های تخصصی افزایش داشته و به 1823 هزار میلیارد ریال رسیده است.

    افزایش بدهی به بانک‌های خصوصی

    مانده بدهی بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی در پایان سال 94 به حدود 30.8 هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با پایان سال 93 حدود 48 درصد کاهش نشان می دهد.

    از سوی دیگر اما بدهی دولت اعم از دولت و شرکت های دولتی به بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری غیربانکی در پایان سال گذشته 19.4 درصد نسبت به سال 93 افزایش داشته و به 495 هزار میلیارد ریال رسیده است.

    بدهی بخش غیردولتی به بانک‌های خصوصی و مؤسسات اعتباری هم با افزایشی 17.8 درصدی نسبت به سال 93 به 4396 هزار میلیارد رسیده است.

    به عبارت دیگر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجموعا 4891 هزار میلیارد ریال از دولتی ها و خصوصی ها طلب کار هستند.

    افزایش 17 درصدی بدهی بخش خصوصی به بانک‌ها

    بدهی‌های بخش غیردولتی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در پایان سال 94 به حدود 6655 هزار میلیارد تومان رسید که حدود 17 درصد یعنی 968 هزار میلیارد تومان از پایان سال 93 بیشتر است.

    در میان بانک‌ها، بیشترین بدهی بخش غیردولتی به بانک‌های تجاری بوده که به رقمی در حدود 1026 هزار میلیارد تومان می رسد و بیشترین افزایش را هم با شیبی 20.3 درصدی نسبت به سایر بخش ها داشته است.

    این ارقام البته بدون در نظر گرفتن سودآتی این طلب ها است و اگر سود آتی را هم درنظر بگیریم رقم بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیردولتی به حدود 7362 هزار میلیارد تومان می رسد. به عبارت دیگر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از محل بدهی‌های بخش غیر دولتی رقمی در حدود 707 هزار میلیارد تومان سود دریافت می کنند.

    سپرده های بخش خصوصی در بانک‌ها

    از سوی دیگر سپرده های بخش خصوصی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری طی سال گذشته با افزایشی  2328 هزار میلیارد ریالی و با شیب 31.2 درصدی افزایش یافته و به 9800 هزار میلیارد ریال رسیده است.

    بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیردولتی در سال گذشته سهم بیشتری در جذب منابع از بخش خصوصی داشته‌اند؛ این بانک‌ها در سال 94 حدود  7075 هزار میلیارد ریال جذب منابع داشته اند که شیبی 33 درصدی را نسبت به سال 93 نشان می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی