عصر بازار

به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال رقم خورد؛

آغاز پذیرش ششمین مرحله اسناد خزانه اسلامی در فرابورس

عصر اعتبار- مرحله ششم عرضه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۱۰ هزار میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پذیرش شد.

آغاز پذیرش ششمین مرحله اسناد خزانه اسلامی در فرابورس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران، اسناد مرحله ششم بر اساس بند ط تبصره 6 قانون بودجه سال 94 کل کشور و با هدف تسویه بخشی از بدهی‌های دولت به پیمانکاران بخش خصوصی منتشر شده است و سررسید آن بیست و پنجم اسفند امسال خواهد بود.

    ناشر این اسناد که به صورت 10 میلیون ورقه یک میلیون ریالی منتشر شده، وزارت امور اقتصادی و دارایی است و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، مبلغ اسمی آن را در روز سررسید از طریق بانک ملی ایران به حساب دارندگان نهایی واریز می‌کند.

    قیمت این اسناد در بازار با سازوکار عرضه و تقاضا تعیین می شود و با نزدیک شدن به زمان سررسید، قیمت آن به قیمت اسمی نزدیک‌تر و هنگام سررسید، معادل ارزش اسمی می شود.

    بنابراین معاملات این اسناد در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران پس از عرضه اولیه و کشف قیمت آغاز می‌شود و متقاضیان از آن زمان می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های عضو نسبت به خرید و فروش این اوراق اقدام کنند.

    بر این اساس، پیمانکارانی که به هر دلیل به پول نقد نیاز دارند، می‌توانند اسناد خزانه خود را با نرخی کمتر از قیمت اسمی در بازار فرابورس به فروش برسانند و با توجه به اینکه خریدار، اوراق را کمتر از قیمت اسمی خریداری کرده است از تفاوت قیمت ناشی از خرید به کسر منتفع می شود.

    بزودی تاریخ و شیوه عرضه اولیه مرحله ششم اسناد خزانه اسلامی اطلاع‌رسانی و سپس عملیات گشایش نماد معاملاتی این اسناد انجام می شود تا امکان خرید و فروش آن برای اشخاص حقیقی و حقوقی فراهم آید.

    اکنون مراحل دوم تا پنجم اسناد خزانه اسلامی که در ماه‌های پایانی پارسال با سررسیدهای 21 شهریور، 21 مهر، 21 آبان و 9 آذرماه 1395در فرابورس ایران پذیرش شده و در حال خرید و فروش در بازار ابزارهای نوین مالی است.

    به گزارش ایرنا، در معاملات امروز، 34 میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی در نماد 'اخزا4' معامله شد و به این ترتیب این نماد به لحاظ ارزش معاملات در صدر اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.

    پانزدهم اردیبهشت ماه دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش بین المللی بازار سرمایه اسلامی گفت: در سال 2015 یک میلیارد و 786 میلیون دلار اوراق خزانه اسلامی با سررسید کمتر از یک سال منتشر شد که با آنچه در قانون بودجه سالیانه تعیین شده بود، برابر است.

    «سیدعباس موسویان» افزود: انتشار اوراق خزانه اسلامی در ایران از سال 2014 و با هدف پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران آغاز شد.

    اکنون چهار بخش بورس اوراق بهادار، فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی در بازار سرمایه ایران فعالیت می کنند.

    در بورس افراد حقیقی و حقوقی از سوی کارگزاران خود به دادوستد می پردازند و در آن خریدار و فروشنده می تواند یک فرد یا یک شرکت باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی