عصر بازار

هشدار نسبت به حبابی شدن سکه و سونامی‌های اقتصادی

عصر اعتبار- رییس پژوهشکده استاندارد معتقد است یکی از دلایل کاهش نرخ سود سپرده، کلید زدن رونق تولید است؛ بنابراین کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بدون توجه به نرخ تورم و تسهیلات می‌تواند باعث خروج سپرده‌ها از بانک‌ها و ایجاد سونامی‌های اقتصادی همچون حبابی شدن نرخ سکه شود.

هشدار نسبت به حبابی شدن سکه و سونامی‌های اقتصادی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، جهانبخش سنجابی شیرازی گفت: نرخ سود تسهیلات، فرایندی از نرخ سود سپرده و میانگین هزینه‌های سربار بانک‌هاست. به این مفهوم که نرخ سود تسهیلات باید حدود یک تا دو درصد بالاتر از نرخ سود سپرده باشد.

    وی افزود: اینکه نرخ سود سپرده بانکی بالا بود و باید کاهش می یافت مطمئنا سیاست اصولی و درستی است. اما تحقق این سیاست مستلزم توجه به برخی شاخص ها و موضوعات است که در صورت نادیده گرفتن آن ها ممکن کاهش نرخ سود نتیجه معکوس بدهد.

    عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به برخی زمینه ها برای کاهش نرخ سود سپرده ادامه داد: یکی از دلایل کاهش نرخ سود سپرده، کاهش یافتن نرخ سود تسهیلات و کلید زدن رونق تولید است؛ بنابراین اگر نرخ سود سپرده ها کاهش پیدا کند و نرخ تسهیلات ثابت بماند می تواند باعث بروز مخاطراتی مانند خروج سپرده ها از بانک ها و ایجاد سونامی های اقتصادی در فضای بازار پول و سرمایه شود.

    سنجابی شیرازی تصریج کرد: اگر بدون توجه به نرخ تورم، نرخ تسهیلات و همچنین میانگین سود در فضای کسب و کار و سرمایه، نرخ سود سپرده به صورت دستوری کاهش پیدا کند جدی ترین مخاطره خروج سپرده ها از بانک ها و ورود آن به سمت بازارهای غیر متشکل پولی است که می تواند منجر به افزایش نرخ سکه یا ایجاد حباب هایی در برخی هزینه ها شود.

    رییس پژوهشکده استاندارد اضافه کرد: لازم است به دنبال کاهش نرخ سود سپرده به دو موضوع دیگر هم توجه شود. اول اینکه نرخ سود تسهیلات بانکی به شکل متناسب کاهش پیدا کند و دیگر اینکه میزان اعطلای تسهیلات افزایش یابد، البته افزایشی که باعث رشد نقدینگی در جامعه نشود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی